همفکران
1401/03/05
16:29
طی هفته اول خرداد رقم خورد؛ سنگین ترین خروج پول خرد در سال ۱۴۰۱

جریان نقدینگی خرد در هفته اول خرداد منفی بود. حقیقیهای بازار این هفته بیش از ۲،۲ همت سرمایه از بازار خارج کردند تا تراز پول خرد طی ۹ هفته کاری سال جاری به...

حقیقیها از چه شرکتهایی خارج شدند و به چه شرکتهایی چراغ سبز نشان دادند؟


جریان نقدینگی خرد در هفته اول خرداد منفی بود. حقیقیهای بازار این هفته بیش از ۲،۲ همت سرمایه از بازار خارج کردند تا تراز پول خرد طی ۹ هفته کاری سال جاری به منفی ۲،۳ هزار میلیارد تومان برسد. این سنگین ترین خروج هفتگی پول خرد در سال جاری است. حال آنکه در هفته قبل حدود ۱۸۵ میلیارد تومان پول خرد وارد بازار شده بود. در مدت زمان مشابه سال گذشته بازار متحمل خروج حدود ۱۵،۵ همت از سرمایه های خرد شده بود.


البته طی هفته اول خرداد از مجموع ۵ روز معاملاتی در ۴ روز اولیه معاملاتی برآیند ورود و خروج پول خرد منفی بود و در آخرین روز معاملاتی مثبت شد. در روز چهارشنبه شاهد افزایش نسبی تقاضا و قدرت خریداران در کلیت بازار بودیم. از این جهت انتظار می رود که حداقل شروع هفته آینده با همین شرایط پیش رود.



صنایع و شرکتها با بیشترین خروج نقدینگی حقیقی


در هفته ای که گذشت حقیقیها از صنایع فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، فرآورده های نفتی، بانکها و موسسات اعتباری، خودرو و ساخت قطعات، بیمه و صندوق بازنشستگی، شرکتهای چند رشته ای صنعتی، مواد و محصولات دارویی، استخراج کانه های فلزی و انبوه سازی، املاک و مستغلات بیشترین خروج پول را انجام دادند.



صنعت فلزات اساسی که این هفته صدرنشین خروج پول خرد شد، حدود ۴۶۰ میلیارد تومان از سرمایه های خرد را از دست داد تا تراز پول خرد این صنعت در سال جاری به منفی ۱،۵ همت برسد. در مدت زمان مشابه سال قبل نیز حقیقی ها بیش از ۱،۶ همت نقدینگی از این صنعت خارج کرده بودند. از مجموع ۹ هفته کاری سال ۱۴۰۱ تراز پول خرد این صنعت طی ۸ هفته منفی بود و تنها در هفته قبل اندکی مثبت شده بود.



صنعت محصولات شیمیایی پس از دو هفته متوالی با خروج سرمایه های خرد مواجه شد. در هفته ای که گذشت حقیقیها بیش از ۳۷۸ میلیارد تومان از سهام شیمیایی خود را فروختند تا تراز پول خرد این صنعت در سال جاری به مثبت ۹۹ میلیارد تومان تغییر کند. این در حالی است که در مدت زمان مشابه سال گذشته شاهد خروج حدود ۲،۱ همت پول خرد از این صنعت بودیم. از مجموع ۹ هفته کاری امسال، طی ۴ هفته تراز پول خرد این صنعت منفی بود.



صنعت فرآورده های نفتی برای دومین هفته متوالی سرمایه های خرد را بدرقه کرد تا تراز پول خرد این صنعت در سال جاری به منفی ۵۳۷ میلیارد تومان برسد. این هفته شدت خروج نقدینگی حقیقی از صنعت فرآورده های نفتی ۸۰ درصد بیشتر از هفته قبل بود. در ۹ هفته کاری ابتدایی سال گذشته تراز پول خرد این صنعت منفی ۱،۱ همت بود. از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا کنون طی ۶ هفته کاری شاهد خروج پول خرد از سهام این صنعت بودیم اما این هفته سنگین ترین خروج پول خرد از این صنعت اتفاق افتاد.



از بین شرکتها، فولاد، فملی، شبندر، خگستر، شتران، وبملت، خساپا، شستا، بپاس و البرز نمادهایی بودند که حقیقیها بیشترین خروج پول را از آنها انجام دادند.



کدام صنایع و شرکتها با بیشترین اقبال و جذب پول از سوی حقیقیها همراه شدند؟


صنایع صندوق سرمایه گذاری قابل معامله، اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، واسطه گریهای مالی و پولی، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات، سایر محصولات کانی غیرفلزی، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم، قند و شکر، خدمات فنی و مهندسی، اطلاعات و ارتباطات و رایانه و فعالیتهای وابسته به آن بیش از سایر صنایع با اقبال حقیقیها همراه شدند و بیشترین ورود پول خرد را تجربه کردند.



صنعت صندوقهای سرمایه گذاری قابل معامله پس از آنکه سه هفته متوالی شاهد خروج نقدینگیهای خرد بود این هفته مجددا با استقبال حقیقیها همراه و میزبان ۹۷۶ میلیارد تومان از سرمایه های آنان شد. البته تراز پول خرد این صنعت در سال جاری منفی ۱،۹ همت است. در حالی که در مدت زمان مشابه سال قبل بیش از ۳ همت از سرمایه های خرد بازار را به خود جذب کرده بود.



واسطه گریهای مالی و پولی این هفته از لحاظ جذب نقدینگیهای خرد در رتبه سوم قرار گرفت. با وجود اینکه تراز پول خرد این صنعت برای دومین هفته متوالی مثبت باقی ماند اما قدرت جذب پولهای خرد در این صنعت ۴۸ درصد کمتر از هفته گذشته بود. در مجموع برآیند ورود و خروج پول خرد این صنعت در سال جاری به مثبت ۱۲۰ میلیارد تومان رسیده، حال آنکه در مدت زمان مشابه سال گذشته بیش از ۹۶ میلیارد تومان از سرمایه های خرد بازار را از دست داده بود.



از بین شرکتها فروسیل، شبریز و خبنیان و از بین صندوقها کمند، اعتماد، کیان، همای، افران و کارا و همچنین تسه ۱۴۰۱ بیشترین جذب نقدینگی حقیقی را تجربه کردند.



انتهای خبر

0
0