سنا
1400/05/06
18:44
سیمانیها با صف خرید به استقبال تعطیلات رفتند

بازار امروز شرایط بهتری نسبت به روز کاری قبل را تجربه کرد. مهمترین خبری که امروز بازار را به عکس العمل وادار کرد عرضه محصولات سیمانی در بورس کالا با همه‌ی خبرها و شایعات لغو این محصول در بوس کالا طی چند روز گذشته بود. امری که منجر به افزایش تقاضا در این گروه شد و بیشتر نمادهای سیمانی با صف خرید بسته شدند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، شاخص کل در ساعت پایانی بازار با رشد یک هزار و ۶۰۶ واحدی به ارتفاع یک میلیون و ۳۱۶ هزار و ۵۱۶ واحدی رسید. در این بین نمادهای "فملی"،"کگل" و "نوری" بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای "فارس"، "وبملت" و "ومعادن"نیز بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل گذاشتند .


ارزش معاملات خرد در روز کاری جاری حدود ۵۴۰۰ میلیارد تومان بوده است و شاهد یک میلیارد تومان ورود پول حقیقی ها به بازار طی معاملات روز جاری بوده‌ایم. گروه های محصولات شیمیایی، سیمان و فلزات مقصد ورود پول حقیقی ها بودند و گروه‌های بانک، سرمایه گذاری ها و غذایی ها نیز شاهد خروج پول افراد حقیقی از این گروه ها بودند .


گروه سیمانی که طی چند روز گذشته با شایعات و خبرهای گوناگونی مبنی بر لغو عرضه سیمان در بورس کالا مواجه بود و این امر با فشار عرضه ها در تابلوی معاملات، این گروه را تحت تاثیر قرار می داد، شب گذشته با انتشار برنامه عرضه انواع سیمان در بورس کالا با موج تقاضا و صف خرید شدن بیشتر نمادهای این گروه مواجه شد. تنها نمادهای "سفار"، "سنیر" و"ساراب" از این گروه افت قیمتی را تجربه کردند .


فولادی ها نیز که در روزهای اخیر با قطعی برق و کاهش تولید همراه هستند و به تازگی نیز تحت شایعات (صرفا شایعات بی اساس) توافق بر خرید سنگ آهنی ها با قیمت های جهانی تحت فشار عرضه ها بودند، روز آرامی را پشت سر گذاشتند و بیشتر آنها در تعادل قیمتی معامله شدند. نمادهای "فملی"،"فنورد"، "فباهنر"و "فرآورد" از نمادهای پرتقاضای این گروه بودند. نمادهای گروه روی با توجه به انباشت محصولات تولیدی و فروش آنها در قیمت های جذاب‌تر، گزارش‌های ماهانه نامنظمی را به ثبت رسانده اند و نظر می رسد شرکت هایی از این گروه اقدام به فروش محصولات در هفته های اخیر کرده اند که آثار آن در گزارش‌های ماهانه خود را نشان می دهد .


پالایشی ها از فشار فروش روز کاری گذشته رها شدند، اما قدرت خریداران نیز برتری خاصی نسبت به فروشنده ها نداشته است و روز متعادل منفی را تجربه کردند که البته میزان تقاضا در نماد "شاوان" همچنان ادامه‌دار است .


در گروه بانکی امروز شاهد بازگشایی بانک ملت پس از برگزاری مجمع عمومی سالیانه بوده ایم که با درصدهای منفی به گردونه معاملات بازگشت. بانکی ها امروز همگی قرمزپوش بودند. انتظار داریم در هفته آتی شاهد افزایش تقاضا در این گروه و با لیدری وبصادر باشیم .


گروه پتروشیمی امروز نیز همانند چند روز گذشته روز متعادل مثبتی را سپری کردند. نماد "شاراک" در سایه گزارش سه ماهه ای که منتشر کرد همچنان در کانون توجه فعالان بازار قرار دارد و با حجم معالات سنگین بار دیگر شاهد صف خرید بود. نمادهای اوره ای "شیراز" و "شپدیس" از دیگر نمادهای پر اقبال این گروه بودند که انتظار رشد این نمادها در هفته اتی نیز دور از ذهن نیست.در معاملات امروز متانولی ها متعادل بودند و نمادهای "آریا"، "بوعلی" و"شصدف" نیز با صف خرید به کار خود پایان دادند .


امروز گروه دارویی ها متعادل،مثبت بودند و تک نمادهای آنها مانند "هجرت" و "دلر" با انتشار گزارش ماهانه ، به صف خرید خوبی رسیدند. خودرویی‌ها در غیاب نماد "خودرو" همچنان با فشار عرضه ها همراه هستند.معدنی ها که چند روزی تحت شایعه توافق با فولادسازان در جهت فروش سنگ آهن به آنها با قیمت های جهانی مثبت بودند ،امروز متعادل دنبال شدند. در این میان گروه های غذایی ها و زراعتی ها قرمزپوش بودند که در این بین نمادهای سپید و زفکا با اقبال فعالان همراه بوده اند .


در مجموع می‌توان گفت بازار در این روزها شرایط خوبی داشت به طوریکه نوسانات شدید در کلیت بازار مشاهده نشد و بازار در شرایط منطقی و متعادلی به سر می برد، به نوعی که میتوان گفتکانون توجه فعالان به سمت گزارش‌های ارائه شده به بازار از سوی شرکت ها تغییر کرده است. در هفته آتی هم انتظار اقبال به بانکی ها و تسری آن به کلیت بازار به شکلی آهسته و پیوسته را داریم .


*تحلیلگر: مهرزاد جهانی


انتهای خبر

0
0