همفکران
1400/07/10
15:34
گزارش بازار / بتای دلار منفی است!

شاخص کل بورس تهران شنبه ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۰ صعود پرقدرتی داشت و با رشد ۲.۵۴ درصدی معادل ۳۶۵۰۰ واحد خود را به یک میلیون و ۴۷۳ هزار واحد رساند. این شاخص تا ساعت ۱۱ رشد سریعی داشت اما پس از آن به تعادل رسید و تغییرات زیادی را تجربه نکرد. این رشد در حالی اتفاق افتاد که دلار امروز افت قیمت داشت و به محدوده‌های روز چهارشنبه برگشته است. به نظر می‌رسد رشد بازار از عواملی غیر از تغییرات نرخ ارز تاثیر گرفته است. شاخص کل هم وزن نیز بالا رفت اما نسبت به شاخص کل شتاب کمتری را تجربه کرد و ۰.۹۶ درصد معادل ۴ هزار واحد افزایش یافت

بتا دلار منفی است!


به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران شنبه ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۰ صعود پرقدرتی داشت و با رشد ۲.۵۴ درصدی معادل ۳۶۵۰۰ واحد خود را به یک میلیون و ۴۷۳ هزار واحد رساند. این شاخص تا ساعت ۱۱ رشد سریعی داشت اما پس از آن به تعادل رسید و تغییرات زیادی را تجربه نکرد. این رشد در حالی اتفاق افتاد که دلار امروز افت قیمت داشت و به محدوده‌های روز چهارشنبه برگشته است. به نظر می‌رسد رشد بازار از عواملی غیر از تغییرات نرخ ارز تاثیر گرفته است. شاخص کل هم وزن نیز بالا رفت اما نسبت به شاخص کل شتاب کمتری را تجربه کرد و ۰.۹۶ درصد معادل ۴ هزار واحد افزایش یافت. فارس، فولاد و کچاد بیشترین تاثیر مثبت را داشتند. از این میان فولاد صف خرید را تجربه کرد اما نتوانست تا پایان بازار آن را حفظ کند. دو نماد دیگر روز را در صف خرید به پایان رساندند. سفارس، آپ و فایرا نیز بیشترین تاثیر منفی را داشتند، فقط آپ به صف فروش رفت و دو نماد دیگر معاملات متعادلی را پشت سر گذاشتند.


در فرابورس اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس روز را با تردید شروع کرد اما چند دقیقه بعد روند صعودی را انتخاب و ۳۹۶ واحد معادل ۱.۹ درصد رشد کرد و به ۲۱ هزار و ۳۰۱ واحد رسید. آریا، بپاس و زاگرس بیشترین اثر مثبت و کگهر، اتکای و سمگا بیشترین اثر منفی را باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه بازار امروز با ورود ۱۴۷ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی‌ها به پایان رسید، ارزش معاملات خرد نیز ۷۴۶۰ میلیارد تومان ثبت شد که رشد ۱۸ درصدی نسبت به روز چهارشنبه دارد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۹ میلیون میلیارد ریال و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۵ میلیارد دلار شد.





خبرهای موثر


سبد همفکران به روز شد. مشترکین سایت با دریافت پیامکی خبر به روز شدن سبد را دریافت کردند که در آن به افزایش حد سود شپدیس اشاره شده بود.


افشا اطلاعات شتران برای بازار خیلی مهم بود. این کار اولین گام انتشار صورت‌های مالی پالایشی‌ها نامیده شد و می‌تواند ابهامات زیادی را در این صنعت برطرف کند.


یحیی ابراهیمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خواست تا راز ۴۲۰۰ دارو حذف شود. در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد صنعت دارویی یکی از جذاب‌ترین صنایع در بازار سرمایه خواهد شد.


واردات واکسن کرونا به کشور ادامه دارد. با اینکه ورود فایزر به طور کلی تکذیب شد اما خبرهایی از واردات ۶۰ میلیون دز در ماه آینده به گوش می‌رسد. همچنین مسئولان از طرح قرنطینه هوشمند و کاهش محدودیت‌ها صحبت می‌کنند که می‌تواند برای همه کسب و کارها امیدوار کننده باشد.


مهم‌ترین اظهار نظر برجامی به جوزپ بورل تعلق داشت که گفت: نمی‌کنم مذاکرات وین شکست بخورد. از طرف دیگر آمریکا اعلام کرد زائران امام رضا را تحریم نمی‌کند و آن‌ها می‌توانند با سفر به شهر مشهد نذورات خود را پرداخت و سوغات بخرند!


در بعد سیاست خارجی درگیری کلامی بین مقامات جمهوری اسلامی و الهام علی­اف هم دیده می­شود که تا کنون تاثیر چندانی روی بازار نداشته است. دیروز خبرها خوبی هم از آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در ژاپن منتشر شد. بهرام شکوری، رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و ژاپن اعلام کرد این موضوع توسط آقای رئیسی و وزرات خارجه در حال پیگیری است.


صندوق‌های دولتی


دارایکم تمام طول روز در بازه مثبت معامله می‌شد هرچند رشد زیادی را تجربه نکرد و قیمت پایانی تنها ۱.۳۳ درصد رشد داشت و به ۱۲۶۴۸۰ ریال رسید. ارزش ذات صندوق نیز رشد کرد و ۱۶۷۶۴۶ ریال شد. ۹ کد حقوقی در سمت خریدار فعالیت کردند و ۱۲.۵ میلیارد تومان پول ۹ درصد از حجم معاملات را خریداری کردند.

پالایشی یکم رشد بیشتری نسبت به دارایکم داشت و با افزایش ۲.۹۶ درصدی، قیمت پایانی به ۸۱۶۱۰ ریال رسید. ارزش ذاتی صندوق هم بعد از مدت‌ها به بالای ۱۰۰ هزار ریال یعنی قیمتی که در پذیره‌نویسی به مردم فروخته شده بود رسید. حقوقی‌ها حضور موثری در معاملات نداشتند و خرید و فروش برابری را ثبت کردند اما باز هم ۱.۷ میلیارد تومان پول حقوقی به نماد وارد شد.

پرحجم‌ترین معاملات بورس


فراورده‌های نفتی، سرمایه‌گذاری‌ها و بانک‌ها بیشترین حجم معاملات میزبانی می‌کردند و خودرو، شبندر و کمند بیش از دیگر نمادهای بورسی دست به دست شدند.


خودرو در روزی که حقوقی‌ها حضور کم رنگی داشتند منفی شد اما به صف فروش نرفت. از ۴۶۲ میلیون سهم معامله شده حقوقی‌ها تنها مشارکت ۲ درصدی در هر دو سمت خرید و عرضه داشتند ولی باز ۴۰۰ میلیون تومان ورود پول حقوقی به نماد اتفاق افتاد.


بیشترین ورود و خروج پول



گروه محصولات شیمیایی امروز هم با اختلاف زیاد بیشترین ورود پول حقیقی را داشت. دو صنعت کانی‌های فلزی و فراورده‌های نفتی رتبه‌های بعدی را در جذب پول حقیقی به دست آوردند. گروه‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری، فلزات اساسی و بانک‌ها امروز بیش از همه مورد توجه حقوقی‌ها بودند. چهارشنبه هم همین صنایع اما با ترتیبی دیگر این جایگاه را از آن خود کرده بودند. کچاد، شپدیس و پارسان در فهرست خرید حقیقی‌ها صدر نشین بودند و فجهان، فسبزوار و میدکو بیشترین حمایت حقوقی را با خود داشتند.


کچاد تقریبا سی دقیقه وقت می‌خواست تا به صف خرید برود. این صف با دوام نبود و در نیمه دوم بازار عرضه شد اما قیمت افت چندانی نکرد و در سقف روزانه باقی ماند. از ۲۷ میلیون سهم معامله شده ۸۳ درصد توسط حقوقی‌ها عرضه و ۸۵ درصد توسط حقیقی‌ها خریداری شد در نتیجه شاهد ورود ۵۳ میلیارد تومان پول حقیقی به نماد بودیم. P/E کچاد ۷.۱۳ است که کمتر از میانگین گروه کانه‌های فلزی و میانگین بازار است.


فجهان در ابتدای روز تلاش کرد تا رنگ سبز به خود بگیرد ولی ناکام ماند خیلی زود به بازه منفی سقوط کرد. حقوقی‌ها با خرید ۵۰ درصد از ۱۹۸ میلیون سهم و ورود ۶۵ میلیارد تومان پول سعی د حمایت از نماد داشتند ولی حقیقی‌ها با عرضه ۹۹ درصد از کل معاملات اجازه حمایت را نمی‌دادند. P/E این نماد ۱۱.۴۱ است که هم از میانگین گروه فلزات اساسی بالاتر است و هم ا میانگین بازار.




نمادهای مشکوک


وزمین، بپاس و سدبیر سه نماد مشکوک در بازه ۷ روزه بودند. در بازه ۳۰ روزه نیز مشکوک‌ترین حجم معاملات به تپکو، کاسپین و سدبیر رسید.


تپکو روز را با رنگ سبز شروع کرد اما حجم عرضه خیلی زود آن را با رنگ قرمز تعویض کرد. فشار فروش تا یک ساعت پایانی بازار ادامه داشت، خریداران اجازه تشکیل صف فروش را نمی‌دادند اما توان بالا کشیدن قیمت را هم نداشتند. آخرین ساعت بازار فشار فروش کاهش پیدا کرد و قیمت بال رفت تا اینکه به رنگ سبز رسید. از ۲۸۸ میلیون سهم معامله شده ۱۲ درصد توسط حقوقی‌ها خریداری و تقریبا ۱۰۰ درصد توسط حقیقی‌ها عرضه شد این روند موجب ورود ۷ میلیارد تومان پول حقوقی به سهم شد.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی کپارس، با ۸.۳۴ درصد به دست آوردند و نمادهای شکام، شبصیر، وتوس، فرابورس و شغدیر با ۵ درصد به طور مشترک در رتبه دوم ایستادند. بدترین عملکرد روزانه نیز به اتکای با ۴.۸۹ درصد، کماسه با ۴.۶۲ درصد و حآفرین با ۴.۵۸ درصد رسید.


کپارس از چهارشنبه به خاطر افشا اطلاعات با اهمیت متوقف شده بود. این افشا در مورد بهره برداری از فاز جدید تولید محصولات پرسلان بود و این طرح می‌تواند ۴۰ درصد به درآمد شرکت و ۴۵ درصد به سود شرکت در سال مالی جاری اضافه کند. این نماد پس از بازگشایی به صف خرید رفت اما در آخرین دقایق بازار صف عرضه شد و قیمت کمی افت کرد. از ۶۹۴ میلیون سهم معامله شده تنها ۱.۵ درصد توسط یک کد حقوقی عرضه و ۱۰۰ درصد توسط حقیقی‌ها خریداری شد و آن‌ها ۱۳۸ میلیون تومان پول حقیقی به نماد وارد کردند.


اتکای چند روزی است که مشغول استراحت است. امروز در کف قیمتی کار را آغاز کرد و تلاش زیادی به خرج داد تا به صفر تابلو برسد اما ناکام ماند و بعد از افت قیمت به صف فروش رفت. صف هم پایدار نبود و در طول روز چندین بار جمع شد و در آخرین دقایق شاه تقویت سمت تقاضا بودیم. از ۴۰ میلیون سهم معامله شده ۶۸ درصد توسط ۴ کد حقوقی خریداری و ۸۳ درصد توسط حقیقی‌ها عرضه شد که موجب ورود ۲۱ میلیارد تومان پول حقوقی به نماد شد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار بعد از عبور از قله سال ۱۴۰۰ افت کرد و امروز برای دقایقی به کانال ۲۷ هزار تومان هم رفت. هم اکنون هر دلار آمریکا با ۱.۱۶ درصد افت نسبت به آخرین روز معاملاتی با قیمت ۲۸ هزار ۱۴۱ تومان معامله می‌شود.


سکه طرح جدید چند روزی است که در محدوده فعلی در حال در جا زدن است و تغییرات خاصی ندارد. امروز ۰.۱۸ درصد نسبت به روز قبل افزایش داشت و به ۱۱ میلیون و ۸۸۲ هزار تومان رسید.


انس طلا در آخرین دقایق معاملاتی هفته رشد ۰.۲۴ درصدی داشت و به ۱۷۶۰ دلار رسید.


به نظر شما فردا کدام صنعت و نماد جذاب خواهد بود؟




انتهای خبر

0
0