بااقتصاد
1401/05/05
15:02
امیدواری‌های بورس تهران برای صعود، در آخرین روز معاملاتی هفته افزایش یافت/ خبرهای جدید از احتمال احیای برجام، معامله‌گران سهام را به صف تقاضای صنایع ریالی کشاند

گزارش بازار/ ‌چهار‌شنبه ۵ امرداد ۱۴۰۱ با افزایش امیدواری‌ها در بازار سرمایه مبنی بر وعده دولت برای کاهش نرخ بهره بین بانکی و رشد نرخ دلار نیمایی، آخرین روز معاملاتی هفته با صعود ۵۰۰۰ واحدی شاخص کل بورس به پایان رسید. همچنین خبرهای مثبت از احتمال احیای برجام، معامله‌گران را به سمت صنایع ریالی مانند خودرو و غذایی و کشاورزی سوق داد تا نخستین هفته مردادماه برای بازار سرمایه که با افت شاخص آغاز شد، حالا با یک رشد کم‌رمق به اتمام برسد.

به گزارش بااقتصاد، در نخستین دقایق معاملات امروز چهارشنبه ۵ مردادماه، تب و تاب معامله‌گران حقیقی در صف‌های فروش سهام که طی دو روز گذشته تشدید شده بود، کمی فروکش کرد و تمامی شاخص‌های بورس و فرابورس سبزپوش شدند. شاخص کل بورس با رشد ۵۲۶۴ واحدی به مدد برخی نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز مانند فولاد، نوری، فارس، فملی، تیپیکو و ومعادن، به ارتفاع یک‌میلیون و ۴۴۳ هزار واحد ارتقا یافت.


شاخص کل هم‌وزن نیز با حضور کم‌رونق حقیقی‌ها در سمت خرید، ۱۱۷۱ واحد رشد کرد و به رقم ۳۸۹ هزار و ۴۷۳ واحدی رسید. شاخص کل آیفکس هم امروز با حمایت دو نماد پتروشیمیایی آریا و زاگرس به همراه خدیزل از گروه خودرویی‌ها، ۴۲ واحد ارتقا یافت و روی پله ۱۸ هزار و ۸۶۱ واحدی ایستاد. دماوند، شاوان، بپاس و بمپنا، نمادهای فرابورسی بودند که بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص این بازار اعمال کردند و اجاز صعود بیش‌تر را ندادند.


در ادامه روند کاهش تعداد صف‌های فروش سهام که از دیروز آغاز شده بود، امروز ۳۳۲ سهم، معادل ۵۳ درصد از کل معاملات انجام‌شده، در دامنه مثبت قرار گرفتند و ۲۹۴ سهم، معادل ۴۷ درصد نیز در مدار منفی و با کاهش قیمت پایانی مواجه شدند.


طی این دادوستدهای نسبتا متعادل، معامله‌گران سهام برای ۳۹ نماد شرکتی، صف خرید ۱۳۷ میلیارد تومانی تشکیل دادند و تعداد ۶۲ نماد را به ارزش ۱۷۰ میلیارد تومان عرضه کردند. ارزش معاملات خرد اما همچنان روبه کاهش است و در کانال یک‌هزار واحدی قرار دارد.


عشقی: توثیق هوشمند، فروش سهام را کاهش می‌دهد


مجید عشقی، رییس سازمان بورس اوراق بهادار، در مراسم رونمایی از سامانه توثیق الکترونیک هوشمند، اعلام کرد: در اولین قدم و از همین امروز، سهام بازار سرمایه در سامانه توثیق هوشمند قرار می‌گیرد و از مزایای این طرح این است که افراد برای توثیق مجبور به فروش سهام خود نیستند.


به گفته عشقی، پرداخت سود از طریق سامانه سجام نیز بار سنگینی را از دوش سهامداران خرد برداشت.


رییس سازمان بورس افزود: از امروز به طور رسمی سامانه توثیق الکترونیک هوشمند ستاره در سیستم بانکی بهره‌برداری می‌شود و سازوکار آن در اختیار قوه قضاییه قرار می‌گیرد تا افراد به راحتی امکان توثیق دارایی‌ها را داشته باشند.


امضای قرارداد ۷ میلیارد دلاری برای پتروپالایشی‌ها


مسعود کاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه، از امضای قرارداد ۷ میلیارد دلاری در بخش پتروپالایش طی روزهای آینده خبر داد و گفت: دولت برای سرمایه‌گذاری‌های کلان هم برنامه‌ریزی خوبی کرده است و ‌بزودی قرارداد ۷ میلیارد دلاری در بخش پتروپالایشی‌ها امضا می‌شود.


افزایش عرضه سهام شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار سرمایه


سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری نیز از افزایش عرضه شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار سرمایه خبر داد و خواستار تسریع در این روند شد.


واگذاری حق رای برخی از سهامداران ۵ بانک به وزارت اقتصاد


عباس حسینی، معاون بانک و بیمه وزارت اقتصاد، اعلام کرد: بانک‌های رفاه، سرمایه، گردشگری، موسسه ملل و اقتصاد نوین از جمله بانک‌هایی هستند که درصدی از حق رای سهامدارانی که بیش‌تر از حد نصاب در این بانک‌ها سهم داشتند به موجب قانون، از سوی بانک مرکزی به وزارت اقتصاد واگذار شد.


وی افزود: هیچ سیاستی مبنی بر افزایش نرخ‌های بهره بین بانکی وجود ندارد و هرگونه تعیین نرخ در تمام بازار‌ها باید مناسب با بازار‌های دیگر باشد تا بتوانیم تعادل را برقرار کنیم.


به گفته وی، درصورت وصول مطالبات بانک‌ها، بخش زیادی از ناترازی‌ها جبران می‌شود و به موجب تکالیف قانونی، امسال بانک‌ها باید مقدار قابل توجهی از سهام اموال مازاد خود را واگذار کنند.


تسهیل وثیقه‌های بانکی برای وام‌های تا ۲۰۰ میلیون تومان


مصطفی قمری‌وفا، رییس روابط عمومی بانک مرکزی، در صفحه توییتری خود نوشت: با ابلاغ و دستورالعمل بانک مرکزی، ظهر امروز (چهارشنبه) مراسم رونمایی از سامانه وثیقه‌گذاری الکترونیک در سازمان بورس برگزار می‌شود.


وی افزود: با رونمایی از فاز نخست طرح توثیق الکترونیک هوشمند دارایی‌ها، مردم می‌توانند از سهام خود در بازار سرمایه به عنوان وثیقه برای دریافت وام، تسهیلات و ضمانت‌نامه بانکی استفاده کنند.


قمری‌وفا ادامه‌داد: بانک مرکزی دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات خرد با تنوع وثایق را پنجم اردیبهشت ۱۴۰۱ برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کرده است.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، چهارشنبه ۵ امرداد ۱۴۰۱


حجم کل دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز چنگی به دل نزد و با ثبت رقم حدود ۵۸۰۰ میلیارد تومانی، نسبت به معاملات دیروز بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان کاهش نشان داد. ارزش این حجم از معاملات سهام نیز کاهشی بود و رقم ۱۰۲۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد. از این میزان، بیش از ۲۶۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۷۶۰۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس هم با ادامه روند کاهشی، از کانال ۲۰۰۰ میلیارد تومان سقوط و در نهایت به رقم ۱۹۸۷ میلیارد تومان قناعت کرد. طی این دادوستدهای خرد سهام، ۱۱۸ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از حقیقی‌ها به سهامداران عمده انجام شد. حقیقی‌ها امروز، اندک خرید سهام خود را روی حتاید، نوری و شپدیس متمرکز کردند و حقوقی‌ها نیز روی سهم‌های شتران، شبندر و کسرام خرید بیش‌تری انجام دادند.


در جریان داوستدهای بازار، امروز بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات سهام به گروه‌های خودرو، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی به ترتیب با ۱۸۴، ۱۴۱ و ۱۳۹ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار مثبت و متعادل شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۴۳.۷۱۲.۹۷ (۵۲۶۴.۵۹افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۸۹.۴۷۲.۶۵ (۱۱۷۰.۸۹افزایش)


ارزش معاملات: ۲۶۴۵ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۱ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: فولاد، نوری و فارس


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸.۸۶۱.۷۶ (۴۲.۷۷افزایش)


ارزش معاملات: ۷۶۶۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۶ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: آریا، زاگرس و خدیزل


گزارش: مولود غلامی




انتهای خبر

0
0