همفکران
1401/04/20
18:53
گزارش بازار/ اصلاح خونین

شاخص کل بورس تهران در ۲۰امین روز از تیر ماه ۱۴۰۱، با افت حدود ۱۱ هزار واحدی مواجه شد و در سطح ۱ میلیون و ۴۸۷ هزار واحد به کارش پایان داد. این شاخص بورسی از همان ابتدا روندی نزولی داشت و بدون لحظه ای توقف با سرعت تمام در این مدار منفی به حرکتش ادامه داد. شاخص هموزن نیز همسو با دیگر نماگر ها روزی منفی را پشت سر گذاشت...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در ۲۰امین روز از تیر ماه ۱۴۰۱، با افت حدود ۱۱ هزار واحدی مواجه شد و در سطح ۱ میلیون و ۴۸۷ هزار واحد به کارش پایان داد. این شاخص بورسی از همان ابتدا روندی نزولی داشت و بدون لحظه ای توقف با سرعت تمام در این مدار منفی به حرکتش ادامه داد.


شاخص هموزن نیز همسو با دیگر نماگر ها روزی منفی را پشت سر گذاشت و با افت بالغ بر ۱.۵ درصدی حدود ۶۲۰۰ واحد را از دست داد.


فولاد، ومعادن و فاسمین بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. فولاد با رشد حدود ۲ درصدی به کارش پایان داد. ومعادن ۶+ خورد و با صف خرید بست و فاسمین در مرز صفر معاملاتی متوقف شد. فارس، فملی و شتران بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. شتران در یک قدمی صف فروش بست. فارس با افت ۴ درصدی و فملی با افت حدود ۳ درصدی مواجه شدند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر کاهش قیمت نمادهای آریا و شاوان و غصینو، با افت ۲۲۳ واحدی مواجه شد و در سطح ۱۹ هزار و ۸۲۲ واحدی قرار گرفت. مارون و ددانا نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز بالغ بر ۷۷۰ میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی ها صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس حدود ۷۳ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۵ میلیارد دلار رسید.




ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، فلزات اساسی ها و شیمیایی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، هلدینگ ها و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خودرو و خساپا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز خبری از ورود پول نبود و در این میان تنها فلزات اساسی ها توانستند تحت تاثیر معاملات فولاد، با تراز نقدینگی حقیقی مثبت به کارشان پایان دهند. در مقابل، بیشترین خروج نقدینگی های خرد از بیمه ای ها و نفتی ها صورت گرفت. نماد فولاد بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و نمادهای بپاس و شپنا بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



در نخستین روز کاری بعد از تعطیلات شاهد آغازی منفی و ناخوش در بازار بورس تهران بودیم. از همان ابتدا روند معاملات منفی بود و علیرغم تلاش های فولاد برای بهبود بخشیدن به این روند نزولی، رفته رفته شدت عرضه ها بیشتر شد و نمادهای بیشتری در کف قیمتی روزانه قرار گرفتند.


این حجم از منفی بودن واقعا عجیب بود، چرا که هیچ دلیل منطقی نیز پشت این هیجانات وجود نداشت. نبود پول و عدم تمایل سهامداران به خرید، امروز به اوج خود رسید.


تقریبا تمامی گروه ها تحت تسلط فروشندگان بودند و افت قیمتی دامن‌گیر تمام نماد ها اعم از کوچک و بزرگ شده بود.


فولاد مبارکه با گزارش خوبی که روانه کدال کرد، امروز یکه تاز سبزپوش بزرگان بود. این نماد تا یک قدمی صف خرید هم پیش رفت اما در ادامه به موجب فشار فرش ناچار به عقب نشینی شد و در قمیت ۱۱۳۰ تومان، به رشد ۱.۸ درصدی بسنده کرد.


ومعادن هم روز آخری سعی کرد کام سهامدارانش را شیرین کند، به طوری که در قیمت ۶۰۵ تومان با صف خرید بسته شد و به مجمع رفت.


به جز نمادهای مذکور و چند تک نماد نظیر سکرد، سهرمز، خچرخش، وسدید، آریان، مداران و.... مابقی نمادها روندی نزولی داشتند و سرخپوش به خط پایان رسیدند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای ویسا، وسالت و کهرام و در بازه ۳۰ روزه نمادهای تکشا، وسالت و کهرام بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را تکنو با ۴.۰۲ درصد، ومعادن با ۳.۹۵ درصد و دفرا با ۱.۶۷ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام لسرما با ۵.۰۲ درصد، وپخش با ۴.۱۴ درصد و داسوه با ۴.۰۶ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار به نسبت روز شنبه تغییر چشمگیری نداشت و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۳۱ هزار و ۳۸۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با رشد ۱.۱۱ درصدی به نسبت روز گذشته، به ۱۵ میلیون و ۱۸۸ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۳۴ درصد کاهش ارزش داشت و به محدوده ۱۷۳۶ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0