بااقتصاد
1400/03/17
14:22
بی‌اعتنایی بازار سرمایه به مناظره‌های انتخاباتی و رشد ۸ هزار واحدی شاخص کل با حمایت نمادهای بزرگ/ خیز صعودی بورس برای تابستان ۱۴۰۰!

گزارش بازار/ دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ بازار سرمایه در میانه هیاهوها و مناظره‌های انتخاباتی و سیاسی، نیمه دوم خردادماه را هم با روند صعودی آغاز کرده و پس از تعطیلات چهار روزه، مسیر سبز هفته گذشته را ادامه داده است. شاخص کل پس از رشد ۸۵۸۶ واحدی به رقم یک میلیون و ۱۵۷ هزار واحد رسید و شاخص هم‌وزن نیز با ۱۷۹۱ واحد صعود، روی پله ۳۸۳ هزار و ۸۲۸ واحد ایستاد. هرچند بازار فرابورس با معاملات منفی بیش‌تری همراه بود اما با حمایت نمادهای بزرگی مانند ذوب و زاگرس، صعود کم‌رمق ۱۶ واحدی را ثبت کرد تا از قافله سبز شاخص‌های دیگر بازار عقب نماند.

فولاد، تاپیکو و شپدیس، شاخص‌سازان اصلی بورس تهران


به گزارش بااقتصاد، امروز دوشنبه ۱۷ خردادماه، روند معاملات بازارهای سهام تهران در یک فرایند افزایشی ناشی از صعودهای قدرتمند در هفته گذشته، افزایش نرخ محصولات دارویی، شوینده‌ها و شکر، ورود سیمان وتایر به بورس کالا و حذف قیمت‌گذاری دستوری، کاهش نرخ بهره بین بانکی به ۱۸.۴ درصد، رشد قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها و غیره، قرار گرفت. نمادهای شاخص‌ساز و بزرگ مانند فولاد، تاپیکو، شپدیس، خودرو، شپنا و نوری، به‌عنوان لیدر بورس تهران لقب گرفتند و حدود ۴۰۰۰ واحد در افزایش ۸۰۰۰ واحدی شاخص کل نقش ایفا کردند.


تغییر مسیر حقیقی‌ها در دقایق پایانی بازار و حضور در سمت خرید


امروز همچنین، ۱۴۲ نماد، رشد بیش از ۳ درصدی را رقم زدند و با افزایش قیمت، معاملات‌شان را به پایان رساندند. در مقابل، ۲۲۹ نماد هم افت بیش از ۳ درصدی را رقم زدند که بیش‌تر ناشی از تداوم حضور حقیقی‌ها در صف‌های فروش و تردید آنها برای ورود به صف‌های خرید سهام بود، روندی که در دقایق پایانی بازار تغییر کرد و حقیقی‌ها را به سمت تقاضا کشاند.


رفتار بازارهای سهام تهران تا پایان انتخابات چگونه خواهد بود؟


باتوجه به روند شاخص کل بورس، از هفته دوم خردادماه که به سمت صعود خیز برداشته و در برخی از روزهای معاملاتی، رشد چشمگیری را ثبت کرده است، همچنین شروع مثبت در نیمه دوم خرداد، نشان می‌دهد که روند کلی بازار تا آخر این ماه و پایان انتخابات ریاست جمهوری، در همین مدار باقی خواهد ماند.


پیش‌بینی واکنش سهامداران به بی‌اعتنایی کاندیداهای ریاست جمهوری!


در تیرماه هم باید منتظر واکنش بازارهای سهام به نتیجه انتخابات و اعلام رییس جمهوری جدید، بود. هرچند کاندیداها در اوج مناظره‌ها و رقابت‌های انتخاباتی، نیم‌نگاهی هم به بازار سرمایه ندارند و بجز یکی از کاندیداها که تنها به موضوع تخلف حقوقی‌ها از بورس در سال گذشته اشاره می‌کند درحالی‌که برنامه مدونی برای آینده بازار سرمایه ارایه نمی‌دهد، حالا باید دید که سهامداران حقیقی با ظرفیت ۵۰ میلیونی در روز رای‌گیری چگونه رفتار خواهند کرد!


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز دوشنبه‌ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰


مجموع ارزش معاملات بازارهای سهام تهران امروز به بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به ماه‌‌های گذشته رشد بیش از دوبرابری را رقم زده و نشان می‌دهد که بازار در حال بازگشت به مسیر قبلی و صعودی است و قدرت نقدشوندگی خود را بازپس می‌گیرد. ارزش معاملات بورس تهران با یک میلیون سهم معامله شده، حدود ۴۷۰۰ میلیارد تومان و ارزش معاملات فرابورس با ۱۳۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، بیش از ۷۸۰۰ میلیارد تومان ثبت شد.


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس هم به ۳۱۰۵ میلیارد تومان رسید و حدود ۱۰۵میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از افراد حقوقی به حقیقی انجام شد. ارزش کل صف‌های فروش نیز بیش از ۳۶۰۰ میلیارد تومان رقم خورد و گروه محصولات غذایی، خودرو و فلزات اساسی به ترتیب با ارزش معاملات ۴۷۹، ۲۹۷ و ۲۸۲ میلیارد تومان، برترین صنایع بورسی از نظر حجم معاملات نیز بوده‌اند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۱۵۷,۲۲۸.۸۴ (۸۵۸۶.۱۰افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۸۳.۸۲۸.۴۳ (۱۷۹۱.۳۷افزایش)


ارزش معاملات: ۴.۶۸۳ میلیارد تومان


تعداد معاملات: یک میلیون سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: فولاد، تاپیکو و شپدیس


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷.۷۲۰.۷۱ (۱۶.۰۸افزایش)


ارزش معاملات: ۷,۸۰۹ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۳میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: ذوب، زاگرس و ومهان


گزارش: مولود غلامی




انتهای خبر

0
0