اقتصاد آنلاین
1399/09/24
09:52
اجرای بیش از۱۱۰۰ پروژه تحقیقاتی کاربردی در فولاد مبارکه

شرکت فولادمبارکه با برپایی غرفه در جشنواره و نمایشگاه ملی هفته پژوهش به ارایه دستاوردهای پژوهشی خود می‌پردازد.

به گزارش اقتصادآنلاین ، چهارمین هفته آذرماه از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هفته «پژوهش و فناوری» نام‌گذاری شده است. از مهم‌ترین اهداف این اقدام می‌توان به تجلیل از پژوهشگران برتر و ارج نهادن به تلاش پژوهشگران و شناسایی، طرح مشکلات و چالش‌های فناوری و ارتقای سطح علمی و پژوهشی در کشور اشاره کرد. به همین مناسبت، با شهرام عباسی مدیر تحقیق و توسعه فولاد مبارکه گفت‌وگویی انجام دادیم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:


در ابتدا درباره فعالیت‌های صورت‌گرفته در شرکت فولاد مبارکه در این حوزه توضیح دهید؟


هر سال به مناسبت هفته پژوهش، کلیه دستگاه‌های اجرایی کشور ازجمله وزارت صنعت معدن و تجارت و ایمیدرو در جشنواره و نمایشگاه ملی هفته پژوهش شرکت می‌کنند. شرکت فولادمبارکه نیز به‌طور مشخص با برپایی غرفه در این نمایشگاه به ارایه دستاوردهای پژوهشی خود می‌پردازد.


دستاوردهای حاصل از حضور در این جشنواره نیز بیشتر در زمینه ایجاد ارتباط و شبکه‌سازی در زمینه‌های پژوهشی و فناوری و کسب تجربه از دیگر شرکت‌کنندگان بوده است. در سال گذشته نیز نیازها و اولویت‌های پژوهشی شرکت در این جشنواره ارایه شد، اما امسال به دلیل شرایط خاص کشور به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌های ستاد ملی کرونا، تمامی برنامه‌ها و مراسم مربوط به هفته پژوهش از طریق درگاه اینترنتی جشنواره به‌صورت مجازی برگزار می‌شود و شرکت فولاد مبارکه نیز از همین طریق به تبادل اطلاعات خواهد پرداخت.


مهم‌ترین دستاوردهای پژوهشی شرکت فولاد مبارکه چه بوده است؟


شرکت فولاد مبارکه با انجام اقداماتی راهبردی تحت عنوان توسعه اکوسیستم نوآوری شرکت، کوشیده است شرایط و بستر مناسب را برای ایجاد نوآوری و خلق دانش مهیا سازد. این اقدامات شامل همکاری و ارتباط با بیش از ۱۲۰ دانشگاه، مرکز تحقیقاتی و شرکت دانش‌بنیان، تاسیس پژوهشکده فولاد تقاضامحور با مشارکت دانشگاه صنعتی اصفهان و تدوین سند راهبردی آن جهت خدمات دانش‌بنیان در جهت طراحی محصولات شرکت و همچنین مباحث اقتصاد چرخشی، تاسیس مرکز نوآوری و توسعه فناوری گروه فولاد مبارکه جهت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های حوزه فولاد، تاسیس مرکز نوآوری تحول دیجیتال گروه فولاد مبارکه مشترک با دانشگاه تهران و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری برای ایجاد و کسب دانش مرتبط با حوزه جدید اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی و در آخر اعطای اعتبار ویژه پژوهشی (گرنت) به اساتید دانشگاه جهت حمایت از پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی و ترغیب دانشجویان دانشگاه‌ها به تحقیق، کسب و ارتقای دانش در حوزه فولاد است.


در زمینه طرح‌های تحقیقاتی چه اقداماتی در شرکت فولاد مبارکه صورت گرفته است؟


اجرای ۴۰ تا ۵۰ طرح تحقیقاتی در سال، اجرا و خاتمه ۱۱۲۰ پروژه تحقیقاتی کاربردی، ۱۱۵ طرح تحقیقاتی در دست اجرا، افزایش بودجه تحقیقات در طی پنج سال از ۲۵ میلیارد ریال در سال ۹۵ به ۸۷۰ میلیارد ریال در سال ۹۹، افزایش امتیاز کیفیت پروژه‌های تحقیقاتی در حدود ۹۰ درصد و استفاده از آیین‌نامه معافیت مالیاتی (تهاتر) برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی در سال‌های ۹۶ ، ۹۷ و ۹۸ به‌عنوان تنها شرکت خصوصی بزرگ صنعتی ازجمله اقدامات صورت‌گرفته در این زمینه است.


برای بهبود فرایندهای تحقیق و توسعه در شرکت چه برنامه‌هایی در دستور کار این مدیریت است؟


در این زمینه راه‌اندازی پورتال تحقیق و توسعه جهت تسهیل ارتباطات بیرونی و دریافت ایده‌های داخل و خارج از سازمان و همچنین کنترل مناسب‌تر پروژه‌های تحقیقاتی در دست انجام و راه‌اندازی کتابخانه دیجیتال در شرکت فولاد مبارکه ازجمله اقداماتی است که در جهت بهبود فرایندهای تحقیق و توسعه در دستور کار این مدیریت قرار گرفته است.


انتهای خبر

0
0