بورس پرس
1401/04/05
00:00
چند نکته در صنایع شاخص ساز با شرایط رکودی بورس + پیش بینی روند شاخص

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به لزوم توجه به چند نکته در صنایع شاخص ساز با شرایط رکودی بورس، پیش بینی کرد ارقام فعلی شاخص ریسک چندانی ندارد و تا پایان سال روند صعودی را حفظ می کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، امین دامچه مدیر سرمایه‌گذاری کاریزما با اشاره به افزایش ریسک سیتماتیک ناشی از اعتراضات بابت گران شدن اجناس به دلیل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اعتراضات بازنشستگان در خرداد ماه طی یادداشتی اعلام کرد: در این راستا نقدینگی به سمت دارایی های امن مثل سکه و دلار کوچ کرد اما در بورس از ابتدای خرداد تا امروز ۸ هزار میلیارد تومان از بازار خارج شد و ارزش معاملات خرد که حتی به ۷ هزار میلیارد تومان در روز رسیده بود به ۳ هزار میلیارد تومان افت کرد. بنابراین بازار سهام در شرایط رکودی به سر می‌برد و سهامداران فشار زیادی را تحمل می کنند. زیرا از رشد بازارهای رقیب و تورم کاملا عقب افتادند.


آزادسازی قیمت‌ها دیر یا زود باید رخ می داد. چرا که برخی شرکت ها مانند تایرسازان و شوینده ها زیانده شده بودند. این افزایش نرخ ها سود حداقلی را عاید آنها می کند اما برای زنده ماندن نیاز به یک مرحله دیگر افزایش نرخ احساس می شود. بطور مثال در گروه لاستیک، افزایش نرخ ۳۰ درصدی تایرها رقم خورد که این موضوع شاید حاشیه سود آنها را به حوالی ۱۰ درصد برساند اما کافی نیست. میانگین حاشیه سود ناخالص این صنعت بین ۲۵ تا ۳۰ درصد است.


از طرفی شرایط سیاسی در فضای خاصی قرار دارد. خواسته های ایران مانند خروج نام سپاه از فهرست تحریم ها سبب کند شدن روند مذاکرات و عدم همکاری با آژانس انرژی هسته ای در نهایت سبب صدور قطعنامه شد. سران قطعا می‌دانند هیچ کشوری بدون همکاری و ارتباط با دنیا، اقتصاد مناسبی نداشته و حداقل برای جلوگیری از سخت زندگی کردن مردم، می توان در برخی از مسائل تغییر عقیده داد. تمام این موارد سبب رشد دلار تا محدوده بیش از ۳۳ هزار تومان شد و حتی در صورت پایداری شرایط فعلی رسیدن به ارقام بیش از ۳۵ هزار تومان دور از انتظار نیست.


طی هفته گذشته امکان عرضه اسکناس حاصل از صادرات صادرکنندگان در بازار آزاد فراهم و این موضوع سبب کاهش اختلاف قیمت نیما و آزاد شد. این موضوع اگر بابت کل ارز حاصله توسط صادرکنندگان اجرایی شود، عملکرد مناسبی برای بورس و کنترل قیمت ارز به همراه دارد. تورم در اردیبهشت به ۳۹ درصد رسید و به نظر می رسد با افزایش قیمت کالاهای اساسی در خرداد و تیر ماه با رشد مجدد تورم مواجه شد. همین موضوع افراد را مجاب به خرید دارایی کرده و تقریبا همه بازارهای رقیب بورس با رشد مواجه شدند. بورس که سال گذشته کاملا از تورم عقب ماند در مقطع فعلی نیز با رشد خاصی مواجه نشده و یکی از بازارهای با ریسک خرید محسوب می شود.


در صنایع بزرگ و شاخص ساز باید به چند نکته مهم توجه کرد. قیمت کامودیتی ها، ریسک های فروش بخصوص صادرات محورها، مشکلات برق در تابستان و گاز در زمستان. در خصوص کامودیتی ها، جنگ روسیه و اوکراین و افزایش تورم جهانی سبب بالا ماندن قیمت ها شده اما افزایش نرخ بهره می تواند ترمز رشد را بکشد. بنابراین پیگیری اخبار جنگ بسیار مهم است.


روسیه پس از تحریم اجناس از جمله نفت، فلزات و ... را با تخفیف های بیش از ۳۰ درصد به فروش می رساند و عملا سهم بازار ایران را دستخوش تغییراتی کرد. تولیدات برخی شرکت ها بخصوص شرکت های فعال در گروه فلزات اساسی که برق زیادی مصرف می کنند در تابستان با محدودیت مواجه شده و با هزینه های زیادی همراه هستند.


اگر ظرفیت های جدید در حوزه برق ایجاد نشود، سال های آتی مشکلات تولید با شدت بسیار بیشتری نمود پیدا می کند. می توان به صنعت پالایشی به عنوان گزینه کم ریسک تر در این بخش اشاره کرد. چرا که تولید و فروش آنها با مشکلی مواجه نیست. از طرفی شاخص قیمت گذاری محصولات آنها رو به افزایش است و نرخ دلار نیز صعودی است. در این حوزه صندوق پالایش گزینه کم ریسک و مناسبتری است. چرا که با ارزش حداقل ۵۰ درصد فاصله دارد.


در گروه خودروسازان ورود پول به شرکت های مهم گویای آن است ارزش گذاری سایپا و ایران خودرو به مراحل پایانی رسیده و خریداران جدی دارند. مخصوصا سایپا که بلوک آن به اندازه ۳ کرسی هیات مدیره است و خریدار عملا کنترل شرکت را در دست خواهد گرفت.


ارقام فعلی شاخص کل ریسک چندانی ندارد و به نظر می رسد تا پایان سال بتواند روند صعودی را حفظ کند. به سرمایه گذاران پیشنهاد می شود از ظرفیت ها و ابزارهای جدید ایجاد شده استفاده کنند. بطور مثال با فرض صعودی بودن بازار، صندوق اهرم می تواند گزینه جذابی برای سرمایه گذاری باشد.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0