سنا
1400/01/27
00:02
یک هفته با صنایع بورسی

بورس تهران یک هفته نزولی دیگر را پشت سر گذاشت و نماگر اصلی این بازار با کاهش هفتگی ۰.۵ درصدی مواجه شد تا سومین هفته منفی سال جدید ثبت شود.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، نماگر هم‌وزن نیز معاملات هفته منتهی به ۲۵ فروردین ماه را با افت ۰.۶ درصدی به پایان رساند. هفته گذشته بورس تنها یک روز مثبت شد. به این ترتیب در دادوستدهای روز سه‌شنبه بازار سهام نماگر اصلی بورس تهران با رشد ۱.۵ درصدی همراه شد اما در دیگر روزهای هفته قرمزپوش بود. در سه روز نخست هفته شاخص کل در مجموع ۱.۹ درصد عقب نشست و تا محدوده یک میلیون و ۲۲۶ هزار واحد نزول کرد. روز سه‌شنبه اما با ثبت تحرکات مثبت در سمت تقاضای سهام، شاهد ثبت بیشترین رشد دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای از روزهای پایانی سال گذشته بودیم. به عبارتی سبزترین روز بورس در سال جدید رقم خورد. طرح روز دوشنبه در خصوص انتشار اوراق بدهی برای هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در جهت خرید سهام و تامین مالی بازار مهم‌ترین محرک رشد تقاضا در دادوستدهای روز سه‌شنبه بورس تهران بوده است. این روند اما ادامه نیافت و نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در پایان هفته دوباره قرمز شد و سومین افت هفتگی پیاپی را رقم زد.


در این میان بررسی عملکرد گروه‌های ۳۸ گانه بورسی حکایت از رشد قیمت‌ها در ۴ گروه در مقابل قرمزپوشی ۳۲ صنعت بورسی داشت. بر این اساس چهار گروه منسوجات، چندرشته‌ای صنعتی، خرده‌فروشی و محصولات غذایی با رشد میانگی قیمت سهام زیرمجموعه خود همراه شدند و بین ۰.۰۲ تا ۳.۲ درصد صعود کردند. در مقابل اما گروه حمل و نقل با بیشترین افت هفتگی به میزان ۳.۳ درصد مواجه شد.


یکی از مهمترین اخباری که این هفته مورد توجه بورس‌بازان قرار گرفت، طرح جدید سازمان بورس و اوراق بهادار بود. بر اساس این طرح مقرر شد برخی هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری اوراقی منتشر و از منابع آن برای خرید سهام اقدام کنند که دست کم ارزش آنها ۲۴ هزار میلیارد تومان خواهد بود. روز کاری پس از آنتشار این خبر بزرگان بورس سبزپوش شدند و به دنبال آن شاخص کل نیز رشد ۱.۵ درصدی را تجربه کرد. یکی از سهامی که با افزایش محسوس تقاضا همراه شد «شستا» بود که در همان دقایق ابتدایی به صف خرید رفت. گروه شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی با محوریت «شستا» و «غدیر» هم توانستند در میان صنایع رشد یافته بورس تهران در هفته معاملاتی منتهی به ۲۵ فروردین ماه جا خوش کنند.




انتهای خبر

0
0