همفکران
1400/07/21
17:46
گزارش هفتگی / مرثیه ­ای برای کانال­ های از دست رفته

شاخص کل بورس تهران در هفته منتهی به ۲۱ مهر ۱۴۰۰ تنها یک روز مثبت داشت و با اصلاح ۶.۱۰ درصدی به یک میلیون و ۳۹۷ هزار واحد وارد شد. بازدهی سالانه شاخص کل به منفی ۱۲ درصد رسیده است در حالیکه در این ۱۲ ماه تورم بالای ۵۰ درصدی داشتیم. P/Ettm بورس در پایان هفته ۹ شد. شاخص کل هم وزن تمام هفته به رنگ سرخ بود و با افت ۸.۰۸ درصدی به ۳۹۲ هزار و ۷۷۸ واحد رسید و تقریبا بعد از سه ماه از کانال ۴۰۰ هزار واحد خارج شد. بازدهی یک ساله این شاخص منفی ۶.۱۵ درصد است.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران در هفته منتهی به ۲۱ مهر ۱۴۰۰ تنها یک روز مثبت داشت و با اصلاح ۶.۱۰ درصدی به یک میلیون و ۳۹۷ هزار واحد وارد شد. بازدهی سالانه شاخص کل به منفی ۱۲ درصد رسیده است در حالیکه در این ۱۲ ماه تورم بالای ۵۰ درصدی داشتیم. P/Ettm بورس در پایان هفته ۹ شد. شاخص کل هم وزن تمام هفته به رنگ سرخ بود و با افت ۸.۰۸ درصدی به ۳۹۲ هزار و ۷۷۸ واحد رسید و تقریبا بعد از سه ماه از کانال ۴۰۰ هزار واحد خارج شد. بازدهی یک ساله این شاخص منفی ۶.۱۵ درصد است.


در فرابورس هم اوضاع بد بود. شاخص کل فرابورس تنها یک روز سبز داشت و ۵.۹۲ درصد در این هفته اصلاح کرد و به ۲۰ هزار ۶۷ واحد رسید. P/Ettm فرابورس ۱۰.۸ شده است و بازدهی یک ساله ۸.۸ درصدی برای سرمایه گذاران خود به ارمغان آورده است.


مهم‌ترین خبر این روزهای بازار سرمایه تغییرات در شورای عالی بورس و خداحافظی دهقان دهنوی با اهالی بازار است. چهارشنبه اعضای جدید شورای عالی بورس اعلام شدند. دهقان دهنوی نیز سه شنبه شب با انتشار پیامی در پیام رسان تلگرام از رفتن خود خبر داد. هنوز معلوم نیست سکاندار جدید سازمان کیست اما بیش از همه اسم حامد سلطانی نژاد مدیر عامل بورس کالا مطرح می‌شود. در این صورت عمل شاهد تغییرات اساسی در مدیریت فراکاب­ها خواهیم بود.


رئیس جمهور بخشنامه بودجه ۱۴۰۱ را ابلاغ کرد. در این بخشنامه رشد اقتصادی ۸ درصدی هدف گذاری شد و اشارات ظریفی هم به قیمت گذاری دستوری و افزایش حقوق دستمزد کارگران شده بود.


به نظر می‌رسد کرونا در کنترل در آمده است چرا که آمار ابتلا و مرگ و میر کاهش پیدا کرده است و از آن طرف آمار افراد واکسینه شده در حال افزایش است. دولتی­ها هم از کاهش محدودیت­ها سخن می­گویند چنانکه گفته شده از ۱۵ آبان ماه دانشگاه­ها حضوری خواهند شد.


لغو تحریم دو شرکت ایرانی توسط آمریکا یکی دیگر از اخبار این هفته بود. با اینکه آمریکایی­ها اعلام کردند این تصمیم ربطی به مذاکرات وین ندارد اما اغلب تحلیلگران به عنوان سیگنالی مثبت به آن نگاه می­کنند.


در این هفته نفت برنت به ۸۴ دلار در هر بشکه رسید و اوره تحت تاثیر کمبود گاز اروپا رشدهای چشمگیری را ثبت کرد.


اخباری از مذاکرات ایران و عربستان منتشر شده است که گفته می‌شود برای بازگشایی کنسول گری به توافق رسیده­اند. همچنین بغداد خبر از موافقت با احداث آزاد راه مشهد به مکه را داد که از عراق عبور خواهد کرد.


صندوق‌های سرمایه‌گذاری


بهترین عملکرد بین صندوق­های سرمایه گذاری به نیکوکاری ورزشی پرسپولیس تعلق گرفت که توانست ۴.۰۴ درصد در این هفته رشد کند. دو صندوق کالایی طلای سرخ با ۲.۰۹ درصد و زعفران سحرخیز با ۱.۲۸ درصد در رتبه­های دوم و سوم بهترین بازدهی­ها بودند. با توجه به روند بازار عجیب نیست که هیچکدام از صندوق­های سهامی و مختلط توان بازدهی مثبت را نداشتند؛ اما بدترین عملکرد با ۷.۱۲ درصد افت به دارایکم تعلق داشت، فراموش نکنیم که این بازدهی براساس NAV صندوق محاسبه شده است. سرو سودمند مدبران و سپهر اول کارگزاری بانک صادرات دیگر صندوق­هایی بودند که بیشترین ضرر را به سرمایه گذاران خود هدیه دادند.



از میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری آگاه زمرد آگاه با ۰.۴۴ درصد رشد بهترین عملکرد را داشت و سپس همای آگاه با ۰.۳۵ درصد بهترین عملکرد را داشتند. جالب اینکه هر دو صندوق­های با درآمد ثابت هستند.


بیشترین و کمترین بازدهی هفتگی


در این هفته تنها ۴ صنعت بازدهی مثبت داشتند و منسوجات با ۱۲.۶۷ درصد رشد پیشتاز آن­ها بود. در رتبه­های بعدی وسایل ارتباطی با ۱.۶۹ درصد و انتشار و چاپ با ۱.۴۶ درصد قرار گرفتند. گروه محصولات چرمی با افت ۱۲.۲۲ درصدی در انتهای جدول قرار گرفت و ذغالسنگ با ۱۱/۸۶ درصد و محصولات فلزی با ۱۱.۸ درصد در پی او هستند.



بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی ۲۰۶ نماد بازدهی مثبت و یا صفر درصدی داشتند. دروز با ۲۵.۳۲ درصد، سنیر با ۲۴.۰۸ درصد و نمرینو با ۲۰.۸۴ درصد بهترین عملکرد را از آن خود کردند.


در بخش قرمز جدول ۴۴۳ نماد با بازدهی منفی حضور دارند. ثنظام با ۴۰.۸۷ درصد، غگز با ۲۳.۰۷ درصد و وگردش با ۱۹.۸۱ درصد بیشترین کاهش ارزش را در این هفته داشتند.



تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار در این هفته ۲.۷۱ درصد از ارزش خود را از دست داد. احتمال دارد در صورت انتشار اخبار مثبت از مذاکرات وین به کانال ۲۶ هزار تومان سقوط کند و چه بسا وارد کانال ۲۵ هزار تومان هم بشود.


سکه طرح جدید در این هفته ۰.۲ درصد کاهش ارزش داشت. احتمال دارد تحت تاثیر تغییرات دلار در کوتاه مدت تا ۱۱۲۰۰ هزار تومان هم اصلاح داشته باشد.


انس طلا در هفت روز اخیر ۰.۲۳ درصد رشد کرد و به ۱۷۶۶ دلار رسید.


بیت کوین به تازگی تا آستانه ۵۸ هزار دلار هم رشد کرد اما در این هفت روز ۰.۶۳ درصد اصلاح داشته و اکنون به قیمت ۵۵۰۸۷ دلار رسیده است.




انتهای خبر

0
0