بااقتصاد
1401/04/14
13:39
نماگر بورس مثبت شد اما وضعیت رکودی بازار پابرجاست

به دنبال روند صعودی ناچیز دیروز ، در بازار امروز شاهد افزایش حدود ۴ هزار واحدی شاخص کل بودیم تا روند رکودی همراه با حجم کم معاملات ادامه یابد، سایه‌ی ریسک‌های زیادی بالای سر بازار سرمایه به چشم می‌خورد و همین امر سبب شده تا حقیقی‌ها فاصله بیشتری از بازار بگیرند هرچند که در این روزها تعدادی از تحلیلگران معتقدند انتشار گزارش میزان رشد نقدینگی و حجم بدهی‌های بانکی امکان ترسیم وضعیت تورمی را فراهم کرده و شاید تورم بار دیگر به داد بازارسرمایه برسد و متاثر از رشد افسارگسیخته آن شاهد صعود در بازار سرمایه باشیم.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، معاملات بازار سرمایه در روز سه‌شنبه با افزایش حدود ۴ هزار واحدی شاخص کل ادامه یافت تا شاخص از سطح مقاومتی ۱.۵ میلیون واحدی فاصله بیشتری بگیرد. طی امروز و دیروز روند معاملات بورس متعادل با گرایشات مثبت بوده و شاهد آن بودیم که نمادهای پالایشی با افزایش قیمت‌های خوبی به کار امروز خود پایان دادند. هم‌چنین نمادهای مثل خمهر، خکار، خوساز ، ختوقا، خریخت و خمحرکه تا نزدیک به سقف روزانه افزایش قیمت داشتند و از نمادهای مورد توجه بازار به شمار می‌رفتند. فاذر نیز در روز جاری حجم قابل توجهی از معاملات را به خود اختصاص داد و با افزایش ۵ درصدی قیمت تقاضای خوبی برای خرید به همراه داشت. به طور کلی مشخص است چنان‌چه که در زمینه برجام گشایشی حاصل نشود و صادرات نفت نیز تغییرات چشمگیری نداشته باشد در ماه‌های آتی شاهد رشد افسارگسیخته‌ای از نرخ تورم خواهیم بود و این عامل می‌تواند تاثیرات مثبتی بر بازار سرمایه داشته باشد.


رشد اندک شاخص متاثر از نامه رئیس سازمان به رئیس مجلس


نامه مجید عشقی به قالیباف طی روز گذشته را می‌توان به عنوان یکی از عوامل مثبت‌ساز شاخص در روز جاری برشمرد ، عشقی در این نامه از رییس مجلس خواست تا طرح تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام به عرضه در بورس‌های کالایی از دستور کار هفته جاری مجلس خارج و به کمیسیون اقتصادی ارجاع داده شود تا در نهایت با اصلاحات اساسی و رفع ابهام به طرح اصلاح قانون بازار اوراق بهادار الحاق گردد.


شاخص از نظر تکنیکالی چه وضعیتی دارد؟


تکنیکالیست‌ها معتقدند شاخص در این روزها از نظر تکنیکالی در محدوده امنی قرار گرفته، به ویژه آنکه طی دیروز و امروز شاهد آن بودیم که باوجود حجم کم معاملات شاخص از مرز روانی و مهم ۱.۵ میلیون واحدی پایین‌تر نرفت و توانست این محدوده مهم را حفظ کند. از نظر تکنیکال به نظر نمی‌آید سقوط قابل توجهی در انتظار شاخص باشد همان‌گونه که رشد شارپی‌ای برای آن نمی‌توان ترسیم کرد درنتیجه حمایت و مقاومت فعلی شاخص پابرجا خواهد ماند.


از جاماندگان سهام عدالت چه خبر؟


محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: جاماندگان سهام عدالت براساس قانون بودجه ۱۴۰۱ از افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی هستند و تاکنون ۴ میلیون نفر شناسایی شده‌اند، در فاز اول به این فراد تخصیص سهام عدالت صورت خواهد گرفت.


درباره سهام عدالت متوفیان نیز پیمان حدادی، دستیار رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت ، گفت: در فاز نخست باید یک لینک ارتباطی بین شرکت سپرده گذاری مرکزی و قوه قضاییه برقرار شود تا این شرکت بتواند به احکامی که قوه قضاییه در رابطه با تعیین وراث انجام می‌دهد، دسترسی داشته باشد تا این شرکت قادر باشد اطلاعات مورد نیاز را از این احکام استخراج کند.از طرف دیگر شرکت سپرده گذاری مرکزی درحال تهیه سامانه‌ای برای تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان است و قطعا این فرایندها تا پایان شهریورماه سال جاری به نتیجه خواهد رسید.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، سه‌شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۱


مجموعا ۲۲ درصد از کل ارزش معاملات امروز به دادوستد‌های خرد تعلق داشت و این نشان‌دهنده ادامه‌دار بودن وضعیت رکود در بازار است. ۳۷۴۷ میلیارد تومان رقمی است که برای ارزش معاملات خرد گزارش شده است. بیشترین ارزش معامله در بازار امروز به نمادهای شپنا، شبندر و شتران اختصاص داشت و بیشترین حجم معامله به نام نمادهای دی،فاذر و شستا ثبت شد. بوعلی ، شبندر و شاوان بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها و بپاس، خودرو ، شپنا بیشترین خالص خرید حقوقی‌ها در روز جاری بوده است.


خودرو ، فرآورده نفتی و فلزات اساسی به ترتیب با ارزش معامله ۳۴۲ میلیارد تومان ، ۲۸۹ میلیارد تومان و ۲۷۷ میلیارد تومان برترین صنایع بودند که بیشترین حجم معامله را رقم زدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۵۱۱,۰۷۰ (۳۹۱۳ واحد افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۲۰,۹۷۵ (۳۲۳ واحد افزایش)


ارزش معاملات: ۴۳۴۷ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۶.۱میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: فولاد، شپنا و شبندر


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۰,۲۲۰ (۱۹ واحد کاهش)


ارزش معاملات: ارزش معاملات به علت دادوستد اوراق بهادار در این بازار بسیار بالا بوده است.


حجم معاملات: حجم معاملات به علت دادوستد اوراق بهادار در این بازار بسیار بالا بوده است.


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: آریا، زاگرس، صبا




انتهای خبر

0
0