سنا
1401/04/31
10:34
مروری بر مهمترین خبرهای اختصاصی «سنا» در هفته گذشته

پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت، پرداخته است.

صندوق‌های طرح‌های بازنشستگی در راه ورود به بازار سرمایه


مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه «تدوین قوانین و مقررات مربوط به راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازنشستگی» یکی از مواردی است که سازمان بورس و اوراق بهادار در حال حاضر در دستور کار خود قرار داده و چارچوب اولیه آن نیز تدوین شده، گفت: بر اساس بند ۱۹ ماده یک قانون بازار اوراق بهادار، صندوق‌های بازنشستگی که مدنظر این مقررات قرار گرفته‌اند، صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که با استفاده از طرح‌های پس‌انداز و سرمایه‌گذاری، مزایای تکمیلی را برای دوران بازنشستگی اعضای خود فراهم می‌کنند. رضا نوحی حفظ ‌آباد ادامه داد: با توجه به اینکه بازنشستگی و لزوم ایجاد طرح‌های بازنشستگی موضوع قشر بزرگی از جامعه را در برمی‌گیرد، بنابراین، پاسخگویی به این نیاز سرمایه‌گذاری از دیرباز مطرح بوده است.


مشاهده کل خبر


تامین مالی شرکت‌ها میانگین ۲۰ روز کاری زمان می‌برد


رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: در حال حاضر میانگین زمان مورد نیاز برای بررسی و صدور موافقت اصولی تامین مالی متقاضی توسط سازمان بورس از زمان تکمیل مدارک ۱۴روز کاری و میانگین زمان طی شده به‌منظور صدور مجوز نهایی انتشار اوراق بدهی ۲۰ روز کاری است. مرتضی چشان ادامه داد: در صورت تسریع در تکمیل و ارائه مدارک توسط متقاضی، این زمان کمتر خواهد شد که این موضوع نیازمند اهتمام متقاضی تامین مالی نسبت به انجام به موقع فرآیندهای انتشار اوراق است.


مشاهده کل خبر


شرط دریافت خدمات بازار سرمایه، ثبت نام در سجام است


معاون حقوقی شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام کرد: بهره‌مندی سهامداران و فعالین بازار سرمایه از عمده خدمات قابل ارائه در این بازار، منوط به ثبت نام در سامانه سجام است. فرزانه یاری با بیان این که سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) به عنوان زیرساخت شناسایی فعالان بازار سرمایه ایران مطابق قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم ایجاد شده و در حال حاضر بستر و درگاه ورودی ارائه بسیاری از خدمات بازار سرمایه است، اظهار داشت: بهره‌مندی سهامداران و دیگر فعالین بازار نظیر ناشران و شرکت‌های کارگزاری از عمده خدمات قابل ارائه در این بازار، منوط به ثبت نام در سامانه سجام است و از سوی دیگر امروزه با توجه به اهمیت سامانه سجام، قانون گذار نیز نسبت به وضع قوانین و مقررات در این خصوص و همچنین مقرر کردن تکالیفی برای ناشران اقدام کرده که به تبع آن، سهامداران نیز مشمول این تکالیف می‌شوند.


مشاهده کل خبر


ارز ترجیحی، بلای جان بازار


رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران با بررسی اثر ارز ۴۲۰۰ تومانی بر اقتصاد گفت: تخصیص این ارز به برخی صنایع از ابتدا نیز سیاست غلطی بود که متاسفانه طی سال‌های متمادی سرمنشاء سه تاثیر مهم بر اقتصاد کشور و بر بازار سرمایه شد. نخست اینکه تخصیص ارز مرجع به صنایع سبب ایجاد زمینه‌های فساد اقتصادی و رانت در برخی بنگاه‌ها شد که آثار مخرب آن بر کسی پوشیده نیست. مجتبی کاروان اضافه کرد: اگر دولت خواهان پرداخت یارانه است، این یارانه باید به طور مستقیم در اختیار مصرف‌کننده نهایی قرار گیرد، زیرا پرداخت یارانه به شرکت‌ها اثرات منفی دارد. به عنوان مثال شرکت‌های متقاضی دریافت یارانه نمی‌توانند مستقیم نسبت به برنامه‌ریزی تولید خود اقدام کنند و همواره باید منتظر تعیین تکلیف از سوی نهادهای حاکمیتی باشند.


مشاهده کل خبر


تک‌نرخی شدن ارز و حذف ارز ۴۲۰۰ اقدامی خوب اما نیازمند سیاست‌های حمایتی است


نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران در خصوص تک ارزی شدن نرخ ارز گفت: به طور کلی در اقتصاد اصل بر این است که نرخ ارز متعدد و مختلف نباشد، بلکه به عنوان یک کالا و بر اساس شاخصه‌ها و تحولات بازار تعیین شده و واقعی باشد، زیرا در چنین شرایطی تخصیص منابع به طور بهتر و بهینه‌تر انجام می‌شود و با ایجاد فضای اقتصاد رقابتی به حذف رانت می انجامد. سید رضا زیتون نژاد موسویان افزود: در این فضا، امکان پیش‌بینی فعلان اقتصادی بهتر می‌شود و زمینه‌های رشد فراهم شده و از هدر رفتن منابع جلوگیری می شود. این یک موضوع کلان است که یک جنبه آن، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در اقتصاد است.


مشاهده کل خبر


بازار خودرو جان می‌گیرد به کمک بورس کالا


عضو ناظر مجلس در شورای‌عالی بورس عرضه خودرو به شیوه جدید را موجب کاهش اختلاف قیمت کارخانه و بازار و نیز حذف دلالی و تعدیل قیمت‌ها عنوان کرد. به گفته محسن علیزاده، متخصصان بازار سرمایه بر این باور هستند که شفافیت قیمت، جلوگیری از فساد و رانت و حذف دلالان به تعدیل قیمت‌ها کمک خواهد کرد و اگر واسطه از بین برود و با عرضه بیشتر خودرو در بازار، تقاضا کاهش یابد، منجر به تعدیل قیمت خودرو در بازار می‌شود.


مشاهده کل خبر


حذف قیمت‌گذاری دستوری، شرایط را برای رقابتی شدن فراهم می‌کند


نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تولید رقابت‌پذیر و رفع انحصار در همه صنایع، همواره یکی از دغدغه‌ها برای افزایش رضایت‌مندی مشتریان و مصرف‌کنندگان بوده است، گفت: صنایع مهم کشور از جمله صنعت خودروسازی در دنیا به سمت رقابت پیش می‌رود، در این میان رفع انحصار از برخی صنایع می‌تواند به ایجاد فضای رقابتی کمک کند. رمضانعلی سنگدوینی افزود: مجلس شورای اسلامی در بحث مربوط به حذف قیمت‌گذاری دستوری اقدامات و تصمیم‌گیری های اساسی انجام داده تا صنایع کشور به دور از قیمت‌گذاری دستوری به سمت رقابتی شدن پیش رفته و بخش خصوصی در کنار بخش دولتی ضمن حضوری فعال، کیفیت برتر را در کشور افزایش دهد.


مشاهده کل خبر


افزایش سرعت تامین مالی از بستر بازار سرمایه


علی بیگ زاده قائم مقام مدیرعامل تامین سرمایه تمدن، ضمن تشریح تاثیر تصمیم دولت در حذف ارز ترجیحی بر شرکت های حاضر در بازار سرمایه گفت: طبیعتا بعد از واقعی سازی نرخ برخی کالاها، ارز ترجیحی بابت مواد و محصولاتی که به شرکت‌های مشمول بابت تولیداتشان تخصیص داده نخواهد شد لذا این مساله بر بهای تمام شده محصولات تاثیر افزایشی خواهد داشت. بنابراین در چنین شرایطی باید دید کشش پذیری کالاها در بازار به چه شکل است تا فروش قادر به پوشش بهای تمام شده بوده و بعضا بالاتر باشد تا ایجاد سود کند.


مشاهده کل خبر


تجربه دنیا ملاک و متر اصلاح قانون بازار


یک کارشناس ارشد بازار سرمایه درباره ساختار نظارتی در بازار مالی کشورهای توسعه یافته، گفت: کشورهای جهان باید براساس ساختار حکمرانی، اقتصاد سیاسی و ساختار حقوقی خود مدلی برای بازار سرمایه خود انتخاب کنند تا این مدل بیشترین کارایی را داشته و خدمات و انتظارات بیشتری را ارائه دهد. علی سنگینیان افزود: بعد از بحران ۲۰۰۸، مطالعه مقایسه‌ای بین مدل تک ناظری در بازار سرمایه انگلستان و مدل چند ناظری در آمریکا انجام شد که بعدها مشخص شد این دو مدل مشکلات و ابهاماتی داشته و هر دو مدل بخشی از بازار سرمایه را نظارت نکرده‌اند.


مشاهده کل خبر


تیغ قیمت گذاری دستوری روی گلوی بازارسرمایه


به گفته رئیس هیات مدیره سرمایه گذاری اقتصاد شهر طوبی، قیمت گذاری دستوری برای کالاها و خدمات تولیدی شرکت‌ها از یک‌سو منجر به زیان‌دهی صنایع و شرکت‌ها و از سوی دیگر منجر به خروج گسترده سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری در تولید می‌شود؛ ‌همچنین اگر خواهان رشد اقتصادی کشور هستیم، باید با قیمت‌گذاری دستوری به شدت مقابله کنیم. کامل ابراهیمیان افزود: توزیع رانت صدها هزار میلیارد تومانی که فقط جیب دلالان را پر کرده و سرمایه‌گذاران و سهامداران را دست خالی همراه با زیان هنگفت از بدیهی‌ترین اثرات قیمت‌گذاری دستوری بوده است.


مشاهده کل خبر


کاهش قیمت کامودیتی‌ها؛ تنها تهدید بازارسرمایه


معاون مدیریت دارایی گروه مالی بانک ملی گفت: در گذشته با چند متغیر ساده آینده بازارسرمایه برای چند ماه به راحتی قابل پیش بینی بود، ولی این روزها با گره خوردن اقتصاد جهانی کشورهای مختلف و عوامل غیر قابل پیش بینی مثل بیماری کرونا، به دلیل افزایش تعداد متغیرها دیگر به راحتی قبل نمی‌توان از آینده بازارها سخن گفت؛ به خصوص اگر موضوع بازارسرمایه کشور باشد. نازنین خالقی افزود: حجم بالا و بی‌انتهای تغییرات در قوانین داخلی و ابهامات روند تعاملات سیاست‌های خارجی و مذاکرات، آنقدر متغیر به معادلات بازار اضافه کرده که گاهی برای حل آن درگیر Loop می‌شویم.


مشاهده کل خبر



محبوبه حاجی زاده

انتهای خبر

0
0