بااقتصاد
1400/07/06
14:41
رمزارز محوری بورس تهران و افزایش بی‌اعتمادی سهامداران خرد به بازار سرمایه!/ ۷۰۰ واحد صعود شاخص کل در مقابل ریزش ۱۴۰۰ واحدی شاخص هم‌وزن

گزارش بازار/ ‌سه‌شنبه ۵۶مهر ۱۴۰۰ افت شاخص بورس تهران در روزهایی که نرخ دلار روبه افزایش است و سقف ۲۸ هزار تومانی را هم درنوردیده، همراه با انتشار گزارش عملکردهای مثبت بسیاری از شرکت‌های بزرگ و دلارمحور، تعجب فعالان و تحلیلگران بازار را برانگیخته است. در میان بهت همگان و درحالی که مدیران بورس، سهامداران را نسبت به ادامه سهامداری و خروج از صف‌های فروش ترغیب می‌کنند، خبر کشف سیستم‌های ماین و استخراج رمزارز از زیر زمین شرکت بورس تهران، لعبت دیگری در بازار سرمایه ایران بود که نشان از رویکرد رمزارزمحوری، مدیران بورسی دارد. موضوعی که بر بی‌اعتمادی حقیقی‌ها به بورس دامن می‌زند!

تعویض صعود ۷ هزار واحدی شاخص با ۷۰۰ واحد!


به گزارش بااقتصاد، معاملات امروز صبح، سه‌شنبه ۶ مهرماه، در بازارهای سهام تهران در مدار مثبت و با افزایش تقاضا همراه بود و انتظار می‌رفت که با ورود نرخ دلار به کانال ۲۸ هزار تومانی، این روند شدت گیرد اما تایید خبر کشف ماینر در شرکت بورس تهران، تاثیر منفی بر بازار گذاشت تا در نهایت، شاخص کل با پس دادن ۷ هزار واحد مثبت، به ۷۰۰ واحد رشد رضایت دهد و در رقم یک‌میلیون و ۴۲۵ هزار واحدی قرار گیرد. افزایش عرضه سهام از سوی حقیقی‌ها، شاخص کل هم‌وزن را با ۱۴۰۸ واحد سقوط مواجه کرد تا این شاخص نیز کانال ۴۲۰ هزار واحدی را برای چندمین بار از دست بدهد. رشد ۵۳ واحدی نیز برای شاخص کل فرابورس رقم خورد و در همان کانال ۲۰ هزار واحدی ماندگار شد.


پالایشی‌ها در صدر لیست خرید سهامداران


رشد اندک شاخص بورس تهران، با معاملات مثبت در نمادهای بزرگ مانند پارسان، شبندر، وغدیر، شیراز، شتران و شپدیس رقم خورد و نمادهای فولاد، رمپنا و فخوز، بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص گذاشتند. در بازار اول و دوم فرابورس نیز معاملات آریا، زاگرس، شگویا، غصینو و فجهان مثبت و منجر به رشد ۵۳ واحد شاخص این باز ار شد و بپاس، صبا و وسپهر منفی‌سازان اصلی فرابورس بودند. بیش‌ترین میزان تراکنش معاملاتی سهام در بورس تهران به نمادهای کیمیاتک، فسبزوار و شبندر اختصاص یافت و توسن، فجهان و مدیریت در فرابورس بالاترین میزان نقل‌وانتقال سهام را به خود اختصاص دادند.


معامله روی ۶۱۹ نماد بورسی و فرابورسی


درپی دادوستدهای مثبت و منفی امروز، معامله‌گران روی ۶۱۹ نماد شرکتی نقل و انتقال سهام انجام دادند و ۸۰ درصد از ارزش بازار معادل بیش از ۴ هزار میلیارد تومان به معاملات ۱۸۳ شرکت اختصاص یافت.


جزییات آمار معاملات امروز بازارهای سهام تهران


نماگر تابلو بورس تهران امروز، صعود کم‌رمق ۰.۰۵ درصدی شاخص را نشان داد و پایان وقت بازار با جابجایی سهام در ۳۴۷ نماد شرکتی به ثبت رسید. در جریان این دادوستدها برای ۱۳۷ سهم، معادل ۳۹ درصد، قیمت پایانی مثبت و برای ۱۹۷ سهم، معادل ۵۷ درصد، قیمت نهایی منفی رقم خورد. خریداران بورسی امروز در صف خرید ۲۸ نماد به ارزش ۱۱۷ میلیارد تومان ایستادند و درمقابل، فروشندگان این بازار ۳۳ نماد را در صف فروش ۳۹۱ میلیارد تومانی گذاشتند.


معاملات بازار اول و دوم فرابورس ایران هم با رشد ۰.۲۶ درصدی شاخص آیفکس همراه بود و از ۱۴۶ نماد معامله شده در این بازارها، ۵۶ سهم، معادل ۳۸ درصد در مدار مثبت و ۹۰سهم، معادل ۶۲ درصد در مدار منفی قرار گرفتند. در این بازارها ۱۹ نماد، معادل ۱۳ درصد، صف خریدی به ارزش ۱۴۹ میلیارد تومانی تشکیل دادند و برای ۲۰ نماد (۱۴ درصد) صف فروشی به ارزش ۱۶۲میلیارد تومان شکل گرفت.


وضعیت معاملات در بازار امروز با حدود ۳۰ درصد مثبت به پایان رسید و از ۱۲۷ نماد دادوستد شده، ۴۰ سهم، معادل ۳۱ درصد، مثبت و ۸۱ سهم، معادل ۶۴ درصد در دامنه منفی به کار خود پایان دادند. برای ۲۷ نماد بازار پایه‌ای، صف خرید ۶۲ میلیارد تومانی شکل گرفت و ۴۹ نماد نیز در صف فروش ۱۸۰ میلیارد تومانی ایستادند.


کشف ماینر در بورس تهران؛ از مدیر انکار از معاون اصرار!


اما مهم‌ترین‌خبرهای امروز در حوزه بازار سرمایه، به خبر کشف سیستم‌های ماین و استخراج ارز دیجیتال در زیرزمین شرکت بورس تهران مربوط می‌شود. خبر غیر رسمی که چند روز گذشته در فضای مجازی منتشر شده و مدیرعامل بورس تهران آن را رد کرده بود، امروز از سوی معاون شرکت بورس مورد تایید قرار گرفت! به گفته بهشتی‌پور، شرکت بورس تهران باید در این زمینه پاسخگو باشد!


تغییر مدیرعامل فولاد مبارکه


خبر مهم دیگر برای اهالی بازار سرمایه، برکناری حمیدرضا عظیمیان از سمت مدیرعاملی فولاد مبارکه و جایگزینی محمدیاسر طیب‌نیا به این سمت است که از سوی هیات‌مدیره فولاد به تصویب رسید.


کیمیاتک، مقصر اصلی اختلال در هسته معاملات بورس


معاملات بورس تهران، امروز هم در دقایقی از تایم بازار دچار وقفه شد و اعتراض معامله‌گران را به همراه داشت. روح‌الله دهقان، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس، عامل اصلی کندی هسته معاملات را مربوط به فروش پرحجم نماد تازه عرضه اولیه شده کیمیاتک، اعلام کرد. به گفته دهقان، حجم بالای سفارشات نماد کیمیاتک کل معاملات بورس تهران را با کندی مواجه کرد، البته معاملات در فرابورس دچاز وقفه و اختلال نشد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، سه‌‌‌‌شنبه ۶ مهر ۱۴۰۰


مجموع ارزش دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز با جابجایی بیش از ۸ هزار میلیارد تومان برگ سهم به ۱۴۸۰۰ میلیارد تومان رسید. سهم ارزش معاملات بورس تهران از این میزان با نقل‌وانتقال ۵۵۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، ۴۸۰۰ میلیارد تومان و سهم فرابورس نیز با حجم ۲۶۰۰ میلیارد تومان برگ سهم و محاسبه فروش اوراق مرابحه دولتی و سهام صندوق ‌ها، حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان بود. ارزش کل معاملات سهام امروز بدون احتساب اوراق و صندوق‌ها، ۵ هزار میلیارد تومان با حجم حدود ۷۲۰۰ میلیارد تومان برگ سهم در بازارهای سهام تهران، ثبت شد.


ارزش کل معاملات خرد در این بازارها بدون محاسبه سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی به بیش از ۵ هزار میلیارد تومان رسید. طی این دادوستدهای خرد، ۲۶۵ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از سهامداران حقیقی‌ها به حقوقی‌ها انجام شد. در جریان نقل‌وانتقالات امروز سهام، حقیقی‌ها بیش‌ترین میزان خرید خود را به نمادهای شبندر، توسن و شپنا اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی نمادهای کیمیاتک، فسبزوار و فولاد متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های محصولات شیمیایی، فراورده‌های نفتی و خودرو به ترتیب با ۵۶۱.۶ ، ۴۳۹.۶ و ۳۵۱.۳ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۲۵.۴۶۴.۳۲ (۷۳۲.۳۱افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۱۹.۵۵۰.۱۷ (۱۴۰۹.۷۹-)


ارزش معاملات: ۴.۸۳۸ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۵ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر منفی: فولاد، رمپنا و فخوز


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: پارسان، شبندر و وغدیر


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۲.۸۵۹.۳۳ (۵۳.۲۰افزایش)


ارزش معاملات: ۱۰.۹۳۶ هزار میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۶ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر مثبت: آریا، زاگرس و شگویا


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: بپاس، صبا و وسپهر


گزارش: مولود غلامی









انتهای خبر

0
0