بااقتصاد
1401/04/08
14:07
هفته داغ تابستانی همراه با فشار فروش معامله‌گران در بورس تهران به پایان رسید/ خبرهای مثبت سیاسی و اقتصادی بی‌تاثیر در بهبود روند بازار سرمایه

گزارش بازار/ چهارشنبه ۸ تیر ۱۴۰۱ نخستین هفته داغ تابستانی برای بورس تهران با فشار فروش معامله‌گران سهام، درحالی به پایان رسید که خبرهای مثبت برجام و انتشار گزارش عملکرد مطلوب شرکت‌‌ها نیز نتوانست مانع از کاهش قیمت‌ها و حجم و افت ارزش و حجم معاملات، همچنین ریزش مداوم شاخص کل بورس شود. به‌نظر می‌رسد معامله‌گران سهام همچنان چشم انتظارشان را بر نتیجه مذاکرات دوحه و توافق برجام دوخته‌اند و برای ورود نقدینگی به بورس، در شک و تردید به‌سر می‌برند.

صعود ۳۸۸ واحدی شاخص کل هم‌وزن در جریان یک واگرایی دیگر با سایر شاخص‌ها


به گزارش بااقتصاد، معاملات امروز چهار‌شنبه هشتم تیرماه در بازار سهام تهران، حدود ۵۳ درصد به سمت منفی گرایش پیدا کرد و بجز شاخص کل هم‌وزن، سایر شاخص‌ها با افت مواجه شدند. شاخص کل بورس تهران با ثبت ۷۱۶ واحد منفی، در ارتفاع یک‌میلیون و ۵۱۳ هزار واحدی توقف کرد و شاخص کل آیفکس نیز با ۲۷ واحد منفی، روی پله ۲۰ هزار و ۴۱۱ واحدی ایستاد. شاخص کل هم‌وزن اما در یک روند واگرایی دیگر و با حضور حقیقی‌ها ۳۸۸ واحد رشد کرد و به میانه کانال ۴۲۱ هزار واحدی دست یافت.


نمادهای کوچک بورس و فرابورس در دامنه مثبت معاملات


در تابلو بورس تهران، نمادهای بزرگی مانند شپنا، فارس، نوری و شتران، صدرنشینی جدول منفی‌سازان اصلی شاخص کل را تصاحب کردند و در مقابل، نمادهای کوچک‌تر مانند بفجر، وغدیر و مبین با بیش‌ترین تاثیرگذاری مثبت، مانع از افت بیش از ۷۱۶ واحد شاخص کل شدند. شپنا، سآبیک و آسیاتک، سه نماد پرتراکنش و منفی این بازار بودند.


شاخص کل فرابورس هم با بیش‌ترین تاثیرگذاری منفی ناشی از معاملات نمادهایی مانند فغدیر، دی، آریا، شگویا و هرمز که با کاهش قیمت پایانی مواجه شدند، ریزش ۲۷ واحدی را ثبت کرد و سمگا و بمپنا، توانستند از افت بیش‌تر شاخص کل آیفکس ممانعت کنند. دی و ددانا، همچنان رتبه بالاترین حجم تراکنش منفی را در این بازار در اختیار دارند.


ارزش دو برابری صف‌های خرید سهام دنسبت به صف‌های فروش


معامله‌گران سهام در آخرین روز معاملاتی هفته، با دادوستد روی ۶۳۱ سهم، برای ۸۶ نماد صف خرید به ارزش ۲۷۳ میلیارد تومان تشکیل دادند و ۵۲ نماد را هم در صف فروش به ارزش ۱۲۵ میلیارد تومان، گذاشتند.


درمجموع از تعداد ۶۳۴ سهم معامله شده در بازارهای بورس، فرابورس و پایه، ۷۸ نماد به ارزش ۲۷۹ میلیارد تومان در صف خرید و ۴۳ نماد به ارزش ۹۸ میلیارد تومان در صف فروش قرار گرفتند.


تصویب دستورالعمل انتشار گواهی صرفه‌جویی انرژی در شورای عالی بورس


احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، از مصوبه جدید شورای عالی بورس برای دستورالعمل انتشار گواهی صرفه‌جویی انرژی خبر داد و گفت: هدف از انجام معاملات «گواهی صرفه‌جویی انرژی» در بورس انرژی استفاده از مکانیزم‌های تشویقی برای استانداردسازی مصرف صنایع است تا از طریق این مکانیزم، گاز صرفه‌جویی شده توسط صنایع در اختیار خودشان قرار گیرد و بتوانند تا طی چند سال اقدام به فروش گاز صرفه‌جویی شده کنند.


کاهش قیمت سیمان با افزایش عرضه در بورس کالا


سیف‌الله امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، اعلام کرد: بورس کالا امروز میزبان عرضه یک‌میلیون و ۲۵۰ هزار تن سیمان بود. به گفته وی، قیمت هر کیسه سیمان ۵۰ کیلوگرمی از ۴۳ هزار تومان به ۳۶ هزار تومان کاهش یافت. همچنین قیمت هر تن سیمان فله نیز از ۸۰۷ هزار تومان به ۵۹۵ هزار تومان تنزل کرد.


دستور رییس کل بانک مرکزی به تمامی بانک‌ها برای افزایش سرمایه


علی صالح‌آبادی، رییس کل بانک مرکزی، گفت: تمامی بانک‌های خصوصی و دولتی باید افزایش سرمایه را لحاظ کنند و برای بانک‌های دولتی با کمک وزارت امور اقتصادی و دارایی که سهامدار این بانک‌هاست، در حال تدارک بسته‌ای به صورت اوراق یا سهام سهل‌البیع و سایر روش‌های دیگر از محل اختیارات بانک‌ها بابت مطالبات و افزایش سرمایه‌شان در نظر گرفته شده که بزودی به دولت ارایه می‌شود.


صندوق توسعه ملی ۱۰۰۰ میلیارد دیگر به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز کرد


علیرضا کنگرلو، مدیر روابط عمومی و حوزه ریاست صندوق توسعه ملی اعلام کرد: صندوق توسعه ملی در راستای اجرای قرارداد منعقده با صندوق تثبیت بازار سرمایه مبنی بر واریز ماهیانه مبلغ ۶۵۰ میلیارد تومان، در مرحله جدید ۱۰۰۰ میلیارد تومان دیگر به حساب صندوق تثبیت بازار واریز کرده است.


دولت لایحه تشکیل وزارت بازرگانی را ارایه نداده است


بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، تصریح کرد: وزارت بازرگانی طرحی است که بیش از این در سال ۱۳۹۷ در مجلس اعلام وصول و در مهر ۱۳۹۸ تصویب شد و سپس برای تایید به شورای نگهبان رفت. شورای نگهبان در همین زمان ایرادهایی وابهام‌هایی را به این مصوبه وارد کرد و طرح دوباره به مجلس بازگشت.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، چهار‌شنبه ۸ تیر ۱۴۰۱


مجموع حجم دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز رقم ۱۰۴۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد و ارزش کل معاملات سهام با کاهش ۳۵۰۰ میلیارد تومانی نسبت به روز گذشته، به رقم ۸۵۰۰ میلیارد تومان رسید. از این میزان، ۴۱۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۴۴۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس هم در مقایسه با معاملات روز گذشته، اندکی کاهش یافت و به حدود ۳۵۹۰ میلیارد تومان رسید. طی این جابجایی‌ها، ۴۵۷ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از حقیقی‌ها به سهامداران عمده انجام شد. حقیقی‌ها امروز، بیش‌ترین میزان خالص خرید سهام را به نمادهای وبملت، وساپا و بفجر اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز روی سهم‌های شپنا، گستر و شفا متمرکز شدند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و فراورده‌های نفتی به ترتیب با ۳۷۰ ، ۱۹۴ و ۱۷۸ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار منفی و تقریبا متعادل امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۵۱۳.۷۱۷.۴۳ (۷۱۶.۳۳-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۲۱.۴۸۱.۵۰ (۳۸۸.۶۷افزایش)


ارزش معاملات: ۴.۱۲۵ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۶.۴ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: شپنا، فارس و نوری، شپنا


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۰.۴۱۱.۳۰ (۲۷.۲۰-)


ارزش معاملات: ۴.۵۳۷ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۱ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: فغدیر، دی و آریا


گزارش: مولود غلامی













انتهای خبر

0
0