بااقتصاد
1401/03/11
14:40
تلاش شاخص کل بورس تهران برای سبزپوش در آخرین روز معاملاتی هفته بی‌نتیجه ماند/ کاهش چشمگیر حجم معاملات سهام در بورس

گزارش بازار/ ‌چهار‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ آخرین روز معاملاتی هفته دوم خرداد با تداوم اصلاحات کوچک شاخص کل بورس تهران به پایان رسید و تلاش‌ها برای سبزپوشی بازار پیش از تعطیلات ۴ روز آینده، بی‌نتیجه ماند، اما شاخص کل هم‌وزن افزایش ۱۳۳۶ واحدی را رقم زد و در آستانه کانال ۴۳۰ واحدی قرار گرفت. شاخص کل آیفکس نیز با ۱۸۴ واحد منفی، در پله ۲۱ هزار و ۲۱۹ واحدی متوقف شد.

تردید معامله‌گران برای خرید سهام پیش از تعطیلات ۴ روزه


به گزارش بااقتصاد، امروز، چهارشبه ۱۱ خردادماه، معامله‌گران بازارهای سهام تهران با تردیدهایی برای خرید سهام، پیش از تعطیلات ۴ روزه مواجه شدند و برخی از خریداران نیز، برنامه‌شان را به معاملات روز دوشنبه که نخستین روز معاملاتی هفته سوم خرداد است، موکول کردند.


پالایشی‌ها به سمت قرمز تابلو نقل مکان کردند


در جدول شاخص‌سازان بورس تهران، نمادهای کگل، رمپنا و وبملت، با معاملات مثبت مانع از ریزش بیش‌تر شاخص کل شدند، درحالی‌که تاثیرگذاری منفی نمادهای نوری، شپدیس، شپنا و شتران روی شاخص کل بیش‌تر بود و در نهایت ریزش ۷۳۰ واحدی شاخص کل را موجب شدند. آسیاتک همچنان رتبه برتر حجم تراکنش معاملاتی مثبت بورس را در اختیار دارد و خودرو در جایگاه بعدی قرار گرفت. شستا هم بالاترین حجم تراکنش منفی بورس را از آن خود کرد.


تاثیر منفی ۱۵۴ واحدی زاگرس بر شاخص آیفکس!


تاثیرگذاران اصلی شاخص کل آیفکس امروز دو دسته بودند، زاگرس -که به‌تنهایی ۱۵۴ واحد از ۱۸۴ واحدی منفی شاخص کل این بازار را برعهده گرفت- آریا، ددانا و اتکای کاهنده‌های اصلی آیفکس لقب گرفتند و دسته دوم، نمادهای دماوند، بمپنا و بگیلان که با معاملات مثبت، مانع از ریزش بیش‌تر شاخص فرابورس شدند. ددانا و زاگرس بالاترین حجم تراکنش منفی و قچار، بالاترین میزان تراکنش مثبت را برای فرابورس رقم زدند.


کاهش حجم و ارزش صف‌های خرید


تا وقت پایانی بازار امروز، معامله‌گران سهام روی ۶۱۴ نماد شرکتی نقل و انتقال سهم انجام دادند و ۱۵ نماد شرکتی هم بدون معامله روی تابلو نمایش داده شد. تعداد صف‌های خرید سهام نیز به ۸۵ سهم به ارزش ۵۴۱ میلیارد تومان رسید که نسبت به دیروز از نظر تعداد و ارزش، کاهش نشان داد. همچنین برای ۴۹ نماد به ارزش ۱۴۴ میلیارد تومان صف فروش تشکیل شد و ۱۰۸ نماد معامله‌شده، رشد قیمت بیش از ۳ درصدی و ۶۹ نماد شرکتی، افت قیمت بیش از ۳ درصدی را ثبت کردند.


اعلام شرایط خرید خودرو در بورس کالا


بر اساس اطلاعیه بورس کالا شرایط خرید خودرو از بورس کالا مشخص شد. شرایط خرید خودرو طبق این اطلاعیه پیش‌دریافت خرید محصول خودرو تا اطلاع ثانوی ۳۰ درصد است. زمان ثبت سفارش محصول خودرو از یک روز بعد از تایید عرضه تا ساعت۸:۳۰ روز معامله امکان‌پذیر خواهد بود. همچنین برای هر کد بورسی صرفا امکان ثبت سفارش روی یک کد عرضه از مجموع عرضه‌های روز انجام معامله را دارد.


تلاش مجلس و دولت برای بازگشت قیمت کالاهای اساسی به سال قبل


محمدباقر قالیباف، رییس مجلس، تصریح کرد: همه تلاش دولت و مجلس این است که چند قلم کالای اساسی را با قیمت سال قبل به دست مردم برسانند. به گفته وی، محور اصلی برنامه‌ها این است که سالانه تورم و گرانی را در برنامه هفتم توسعه کاهش دهند.


تکذیب خبر اصلاح نرخ بنزین


محمد مخبر، معاون اول رییس جمهوری، خبر اصلاح نرخ بنزین را رد کرد و گفت که اصلا چنین موضوعی در دولت مطرح نیست. معاون اول رییس جمهوری در حاشیه نشست امروز هیات دولت، افزود: برای ۴ قلم کالای بسیار اساسی و مهم، طی هفته آینده قیمت مصرف‌کننده را درج خواهیم کرد و برای یک گروه کالایی مهم نیز در حال برنامه‌ریزی هستیم تا بزودی قیمت مصرف‌کننده روی آن حک شود.


کدام محصولات طی هفته آینده در بورس کالا عرضه می‌شوند؟


با توجه به تعطیلات هفته آینده، بورس کالا طی ابلاغیه‌ای برنامه عرضه محصولات مختلف در روز دوشنبه هفته آتی را اعلام کرد. بر اساس این ابلاغیه، سنگ آهن، کنسانتره و گندله سنگ آهن و آهن اسفنجی روز دوشنبه مورخ ۱۶ خرداد عرضه خواهند شد و سایر محصولات طبق روال عادی هر هفته عرضه می‌شوند.


نخستین مجوز صندوق توسعه ملی برای سرمایه‌گذاری در بازارهای پولی و مالی


در جلسه هیات امنای صندوق توسعه ملی که به ریاست ابراهیم رییسی، تشکیل شده بود، هیات امنای صندوق توسعه ملی با تصویب شیوه‌نامه و ضوابط لازم، برای نخستین بار به این صندوق مجوز داد تا در حوزه‌های مختلف و بازارهای پولی و مالی سرمایه‌گذاری کند.


در این جلسه همچنین چارچوب موافقت با درخواست استمهال بازپرداخت بدهی‌ها بر مبنای پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها و تطابق آن با درصد استفاده از منابع مالی تصویب شد.


پنجمین عرضه اولیه ۱۴۰۱ در بازار فرابورس ایران


سهام شرکت فرانسوز یزد (سهامی عام) با نماد «کایزد»، امروز در بازار دوم و به روش حراج به سرمایه‌گذاران واجد شرایط عرضه اولیه شد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱


مجموع ارزش معاملات سهام در بورس و فرابورس امروز، با حجم حدود ۹۳۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، رقم ۲۲۷۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد. از این میزان، ۳۶۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۱۹۱۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس با احتساب عرضه اولیه کایزد، اختصاص یافت. کاهش ۵۰ درصدی حجم معاملات سهام، یکی از مولفه‌های منفی در بازار امروز بود.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس هم به رقم ۴۱۳۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به دیروز حدود ۲۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت. طی این جابجایی‌ها، ۲۲۵ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از حقیقی‌ها به سهامداران عمده انجام شد. حقیقی‌ها امروز، بیش‌ترین میزان خالص خرید سهام را به نمادهای زاگرس، های‌وب و وپارس اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز روی سهم‌های فغدیر، شستا و فملی متمرکز شدند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، بانک‌ها و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۳۲۳ ، ۲۰۶ و ۱۸۹ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار منفی و متعادل امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۵۴۱.۹۸۱.۰۳ (۷۲۹.۷۰-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۲۹.۶۵۷.۶۳ (۱۳۳۶.۳۶افزایش)


ارزش معاملات: ۳.۶۲۸ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۶.۳ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: کگل، رمپنا و وبملت


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: نوری، شپنا و شپدیس


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۱.۲۱۹.۵۲ (۱۸۴.۵۲-)


ارزش معاملات: ۱۹.۱۳۳ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۹ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: دماوند، بمپنا و بگیلان


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: زاگرس، آریا و ددانا


گزارش: مولود غلامی













انتهای خبر

0
0