فارس نیوز
1401/05/05
16:18
سبزپوشی خودرویی‌ها با خبر فروش بلوکی/ حقوقی‌ها پالایشی‌ها را برای حمایت انتخاب کردند

امروز و پس از انتشار خبر فروش بلوک خودرویی‌ها، معاملات نمادهای خودرویی رونق گرفت و اغلب آن‌ها سبزپوش شدند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه این روزها بازاری بی ‌رمق با ارزش معاملات بسیار پایین است که این پایین بودن ارزش معاملات، به دلیل خروج نقدینگی از بازار سهام در هفته‌های گذشته بوده است.


حتی اگر فروشنده‌ای قوی در بازار وجود نداشته باشد، برخی از سهامداران بر اساس نیاز با هر قیمتی فروشنده هستند که این موضوع، امکان ایجاد فشار فروشی را در بازار فراهم می‌کند.


برخی از تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند با افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، دلار تقویت می‌‌شود و از این رهگذر تقویت ارزش جهانی دلار بر بخشی از بازار سهام ایران تاثیرگذار خواهد بود. بخشی که به سهم‌های دلاری موسوم هستند، در مقابل برخی دیگر معتقدند این تاثیر چشمگیر نخواهد بود، چرا که میان نرخ نیما و نرخ آزاد دلار فاصله وجود دارد و روندهای جهانی تاثیر کمی بر بازار سهام ایران دارند.


امروز چهار‌شنبه تعداد نمادهای سبز بازار بیشتر از دیروز شد و اغلب نمادهای خودرویی، محصولات غذایی و گروه محصولات شیمیایی رشد قیمتی داشتند. امروز و پس از انتشار خبر فروش بلوک خودرویی‌ها، معاملات نمادهای خودرویی رونق گرفت و اغلب آن‌ها سبزپوش شدند.


* گزارش های ۳ ماهه می تواند منجی بورس شود


در این‌باره، حمید بابایی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌ وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، می‌گوید: رکود معاملات و خروج پول حقیقی دو نشان منفی برای بازار سرمایه است که می‌تواند بازار را به همین صورت نگه دارد. اما در صورتی که بازار چند روزی مثبت معامله شود و فشار تقاضا در بازار افزایش پیدا کند، می توان به تغییر روند در بازار سرمایه امیدوار شد.


وی با اشاره به انتشار گزارش‌های سه ماهه شرکت‌ها و واکنش نه چندان مناسب بورس به این مساله، ادامه داد: در این ماه باز هم شاهد انتشار گزارش های سه ماهه شرکت ها خواهیم بود و به ‌احتمال زیاد تک سهم ها و سهام شرکت‌هایی که از لحاظ بنیادی در موقعیت مناسب قرار دارند و گزارش خوبی را ارائه می ‌دهند، مورد توجه بازار قرار بگیرند.


این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: وجود روند مثبت در برخی از شرکت ‌ها نشان ‌دهنده آن است که فروش شرکت ‌ها تحت تاثیر قیمت ارز و تورم بوده و حاشیه سود شرکت‌‌ها با افزایش همراه می‌شود که همین مساله می تواند در نهایت منجر به رشد بورس شود.


* رشد شاخص های عملکردی بورس


در جریان معاملات روز چهارشنبه، شاخص کل بورس با رشد پنج هزار و ۲۶۱ واحدی نسبت به روز گذشته توانست به سطح یک میلیون و ۴۴۳ هزار و ۷۱۰ واحد برگردد. بازدهی این شاخص مثبت ۳۷ صدم درصد بوده است.


شاخص کل هموزن نیز با افزایش هزار و ۱۶۴ واحدی که داشت به عدد ۳۸۹ هزار و ۴۶۵واحد رسید و بازدهی مثبت ۳۰ صدم درصد را برای سهامداران ایجاد کرد. همچنین شاخص کل فرابورس ۴۲ واحد بالا آمد و در سطح ۱۸ هزار و ۸۶۱ واحد قرار گرفت.


* افت ارزش کل معاملات بازار سرمایه


در جریان معاملات امروز، ارزش کل معاملات با افت ۳۳ درصدی نسبت به روز گذشته به عدد ۱۰ هزار و ۳۸۷ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق نیز با کاهش ۴۲ درصدی روبرو شد و به ۶ هزار و ۵۴۲ میلیارد تومان کاهش یافت تا سهم ۶۲ درصدی را در معاملات امروز بازار سرمایه داشته باشد.


امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش ۱۸ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم هزار و ۹۰۵ میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بازار سهام ۱۸ درصد بوده است.


* کاهش ۷۰ درصدی خروج پول حقیقی از بازار سهام


امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای سی‌امین روز متوالی منفی شد و ۱۰۴ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز گذشته افت ۷۰ درصدی را نشان می دهد.


گروه‌های فرآورده های نفتی و کک، استخراج کانه‌های فلزی و سیمان، آهک و گچ بیشترین خروج پولی حقیقی را شاهد بودند و محصولات شیمیایی بیشترین میزان ورود پول را به خود اختصاص داده اند.


در معاملات روز چهارشنبه مسیر پول‌های حقوقی به سمت نمادهای پالایشی بود و بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شتران (شرکت پالایش نفت تهران)، شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) و کسرام (شرکت پارس سرام) اختصاص داشت و نمادهای حتایدpan> (تاید واتر خاورمیانه)، نوری (پتروشیمی نوری) و شپدیس (پتروشیمی پردیس) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.


* افزایش صف‌های خرید پایانی بازار سرمایه


در جریان معاملات روز چهارشنبه ۳۰۷ نماد با رشد قیمت و ۲۶۶ سهم نیز با افت قیمت روبرو شدند. ۲۱ نماد در صف خرید و ۹ سهم نیز در صف فروش باقی ماندند.


در پایان معاملات امروز، ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل ۱۴ درصد کاهش یافت و ۱۱۱ میلیارد تومان شد؛ ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۱۰۱ درصد رشد کرد و در رقم ۱۵۶ میلیارد تومان ایستاد.


امروز نمادهای حتاید (شرکت تاید واتر خاورمیانه)، خنصیر (شرکت مهندسی نصیر ماشین) و افرا (شرکت افرا نت) بیشترین صف خرید را داشتند.


بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد سصفها (شرکت سیمان اصفهان)، تکنو (تکنو تار) ، حپترو (حمل و نقل پتروشیمی) تعلق داشت.


انتهای پیام/


انتهای خبر

0
0