فارس نیوز
1401/02/17
17:19
افزایش ۲۷۸ درصدی ورود سرمایه به بورس

بازار سرمایه در جریان معاملات امروز با رشد ارزش معاملات خرد و کل معاملات همراه شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در هفته گذشته شاخص‌های عملکردی بورس روند افزایشی داشتند و در مجموع سه روز کاری، بیش از ۱۰ هزار واحد صعود کرد.در این هفته بازار سرمایه شاهد رشد ورود پول حقیقی به بورس نیز بود.


این مساله که طی هفته های گذشته روند جدی تری به خود گرفته است، می تواند رکود حاصل از کمبود نقدینگی در بازار سرمایه را تا حدودی برطرف کند.


امروز نیز بازار سهام با رشد همراه بود و جریان ورود پول نیز به نفع حقیقی ها تغییر کرد. به عبارت دیگر، در اولین روز کاری هفته تمام شاخص‌های بازار سهام همگی صعود کردند.


امروز تقاضای حقیقی بازار افزایش یافت و ورود پول حقیقی رشد چشمگیری داشت. در جریان معاملات امروز شاخص کل که در روزهای گذشته کمتر از شاخص کل هموزن رشد می‌کرد، در بازدهی به این شاخص رسید.


در روزهای پیش رو بازار چشم انتظار انتشار گزارشات مالی شرکت‌هاست. رفته رفته گزارشهای مالی دوره‌ای شرکت‌ها منتشر می‌شود و بر قیمت سهام این شرکت‌ها اثر خواهد گذاشت.


در میان مدت نیز با نزدیک شدن به فصل مجامع بورسی تصمیمات مجامع برای تقسیم سود و یا افزایش سرمایه موجب تغییرات قیمتی خواهد شد.


تحلیلگران به طور کلی معتقدند که بورس تا برگزاری مجامع کم و بیش به صعود ادامه می‌دهد، اما در فصل مجامع بازار با تعدیل مواجه خواهد شد.


در معاملات شنبه، قیمت سهام تمامی نمادهای گروه‌های فراورده‌‌های نفتی و کک و شرکت‌‌های چند رشته‌ای صنعتی افزایش یافت و این دو گروه بزرگ بازار سبزترین گروه‌ها بودند.


* رشد دسته جمعی شاخص‌های بورس


در جریان معاملات روز شنبه، شاخص کل بورس با افزایش ۱۴ هزار و ۷۸ واحدی نسبت به روز دوشنبه هفته گذشته به رقم یک میلیون و ۵۴۳ هزار و ۷۹۶ واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت ۰.۹۲ درصد بوده است.


شاخص کل هم‌وزن بورس نیز برای پانزدهمین روز کاری متوالی صعود کرد و با رشد ۳ هزار و ۸۴۹ واحدی در سطح ۴۲۶ هزار و ۳۲۲ واحدی ایستاد.


بازدهی این شاخص نیز مثبت ۰.۹۱ درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس ۱۵۴ واحد بالا آمد و در سطح ۲۱ هزار و ۷۲ واحد قرار گرفت.


* افزایش چشم‌گیر ورود پول به بورس


امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و ۱۲۱ میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد که نسبت به روز کاری قبل افزایش ۲۷۸ درصدی داشته است. گروه فراورده های نفتی بیشترین سهم را از ورود پول حقیقی داشت و گروه فلزات اساسی بازهم بیشترین خروج پول را به ثبت رساند.


در معاملات روز شنبه بیشترین ورود پول حقیقی به سهام شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان)، شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس)، وبملت (بانک ملت) و شتران (شرکت پالایش نفت تهران) اختصاص داشت و نمادهای های وب (های وب)، فملی (ملی صنایع مس ایران)، حکشتی (کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران) و بپاس (بیمه پاسارگاد) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.


* رشد ارزش معاملات خرد و کل معاملات بورس


در پایان معاملات روز شنبه، ارزش کل معاملات بازار سهام به رقم ۱۰ هزار و ۱۵۲ میلیارد تومان افزایش یافت و رشد ۴۸ درصدی را نسبت به به معاملات آخرین روز کاری هفته گذشته به ثبت رساند. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و ۵۶۲ میلیارد تومان بود که ۱۵ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.


ارزش معاملات خرد سهام با افزایش ۲۸ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۶ هزار و ۴۸۳ میلیارد تومان رسید. سهم معاملات خرد از کل معاملات حدود ۶۳ درصد بوده است.


* افزایش ارزش صف‌های خرید بازار سهام


در پایان معاملات ‌روز شنبه، ۳۷۹ نماد رشد قیمت داشتند و ۸۴ نماد در صف خرید باقی ماندند. به عبارت دیگر، ۶۲ درصد بازار رشد قیمت داشتند.


در جریان معاملات امروز، ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۲۵ درصد رشد کرد و در رقم ۹۹۴ میلیارد تومان ایستاد.


امروز نمادهای شبریز (شرکت پالایش نفت تبریز)، آسیاتک (شرکت انتقال داده‌های آسیاتک) و شپاکسا (شرکت پاکسان) بیشترین صف خرید را داشتند.


در پایان معاملات ‌روز شنبه، ۲۲۵ نماد کاهش قیمت داشتند و صف فروش پایانی ۴ سهم جمع آوری نشد. به عبارت دیگر، ۳۷ درصد بازار افت قیمت داشتند.


در جریان معاملات امروز، ارزش صف‌‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل ۵ درصد کاهش یافت و ۷.۱ میلیارد تومان شد.


در پایان معاملات امروز ۴ نماد صف فروش داشتند. نماد انرژی۱ (نهادهای مالی بورس انرژی) بیشترین صف فروش را داشت و پس از آن، نمادهای ثفارس (عمران ‌و توسعه ‌فارس)، داوه (داروسازی آوه سینا) و سیلام (سیمان ایلام) صف فروش را داشت.


انتهای پیام/


انتهای خبر

0
0