سینا سلیمانی
1399/11/29
18:47
چند سهم دیگه مثل #زاگرس ، #فولاد و ... هم که قبلا تحلیل بنیادی اونها ارائه شده بود ، از نظر نموداری آپدیت خواهد شد. از نظر بنیادی تغییر خاصی اتفاق ...

چند سهم دیگه مثل #زاگرس ، #فولاد و ... هم که قبلا تحلیل بنیادی اونها ارائه شده بود ، از نظر نموداری آپدیت خواهد شد. از نظر بنیادی تغییر خاصی اتفاق نیوفتاده و همون سودهایی که قبلا پیش بینی شده بود محقق خواهد شد هرچند نرخهای جهانی نسبت به دو سه ماه قبل بالاتر هم آمدند اما فعلا بر اساس همون کف سودهای قبلی پیش بریم بهتر هست.



نکته اول : الگویی که قبلا برای شاخص گروه شیمیایی و فلزی پیش بینی کردیم تغییر کرد هرچند از نظر محدوده حمایتی و برگشتی تغییری ایجاد نشد صرفا زمانبر تر شد که ازین بابت عذرخواهی میکنم.



نکته دوم : از نظر بنیادی وضعیت بازار وضعیت بسیار مناسبی هست. ریسک افزایش نرخ حامل ها بالای سر بازار بود که خوشبختانه فعلا برای سال ۱۴۰۰ برطرف شده. این افزایش میتونست بطور متوسط حدود ۸٪ الی ۱۰٪ از سود صنایعی مثل فولاد و پتروشیمی و ... رو کاهش بده اما این اتفاق نیوفتاد. پس میتونیم بگیم این ریسک از سر بازار برداشته شده.



نکته سوم : ما الان در بازار سهامی داریم که با فرض تقسیم سود با درصد تقسیم سود تاریخی ، نسبت PE های ۳ دارند ! تعدادشون هم کم نیست. از طرفی ، تا پایان سال و با تمام شدن تعطیلات سال نوی چینی ، هم تقاضای مارکت چین مجددا به بازارهای جهانی برمیگرده و هم تا پایان سال کم کم درصد واکسیناسیون اروپا و امریکا افزایش پیدا میکنه و هرچه این درصد افزایش پیدا بکنه ، محدودیت های کرونایی کاهش پیدا میکنه و تقاضای امریکا و اروپا مجددا به بازارهای جهانی برمیگرده. لذا تا انتهای سال ۲۰۲۱ این احتمال وجود داره که مارکتهای جهانی اعداد بالاتری هم ببینند. مثلا برای مس اعداد ۱۰۰۰۰ دلار یا برای شش فولاد اعداد ۸۰۰-۹۰۰ دلار و برای متانول اعداد ۴۰۰-۴۵۰ دلار و ... هم پیش بینی میشه.لذا باید درنظر داشت با توجه به ثبات نرخ ارز و اینکه اون ذهنیت مثبت افراطی به دولت بایدن از بین رفته ، با نرخ دلار ۲۴-۲۵ تومانی برای سال بعد هم وضعیت رشد سود شرکت ها کوارتر به کوارتر میتونه بهتر بشه.



نکته آخر : با بهبود وضعیت نفت و وضعیت کرک اسپرد فرآورده ها ، حالا پاشنه آشیل بازار در رشد قبلی یعنی گروه پالایشی ها میتونه به نقطه قوت بازار تبدیل بشه ! بازار نگرانی زیادی از تاثیر این گروه بر جو کلی بازار داشت. اما حالا هم میتونن سود ناشی از فید استاک شناسایی کنند و هم میتونن تاثیر نرخ دلار ۲۵ تومانی رو در سود عملیاتی خودشون ببینند. همونطور که گزارشات ۹ ماهه خوبی ارائه دادند با حمایت های از جنس تخفیف خوراک البته. برای برخی صنایع مانند صنعت بانک هم همین وضعیت وجود داره ، انتهای سال هست و بنظر میرسه نرخ تسعیر نیمه دوم بانکها حدود ۱۷ تومان تعیین بشه که جذابیت بانکها رو افزایش میده.



در نهایت ، بنظر میرسه بعد از عبور از ۳ اسفند ماه و مشخص شدن موضع ایران و برداشته شدن ریسک سیاسی از سر بازار و احتمالا واکنش بازار ارز ( چه مثبت چه منفی ) بازار به سمت این میره که تکلیف خودش رو با روند پیش رو مشخص کنه. انشالله هر اتفاقی میوفته ، نتیجه به سمتی باشه که سهامدارانی که ۶-۷ ماه سخت رو پشت سر گذاشتند ، روزهای خوش بازار رو هم به زودی مجددا ببینند.

انتهای خبر

0
0