همفکران
1400/03/05
14:22
گزارش هفتگی / بازار مردد بین دو کانال

شاخص کل بورس تهران کار خود را با ۳.۹ درصد کاهش نسبت به هفته قبل به پایان برد. در طول هفته شاخص با شدت روند کاهشی را طی کرد و حتی برای اولین بار از خرداد سال ۹۹ در کانال یک میلیون واحدی قرار گرفت. هرچند دو روز آخر هفته را سبز رنگ بود و چهارشنبه خود را به یک میلیون و ۱۰۹ هزار واحد رساند.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران کار خود را با ۳.۹ درصد کاهش نسبت به هفته قبل به پایان برد. در طول هفته شاخص با شدت روند کاهشی را طی کرد و حتی برای اولین بار از خرداد سال ۹۹ در کانال یک میلیون واحدی قرار گرفت. هرچند دو روز آخر هفته را سبز رنگ بود و چهارشنبه خود را به یک میلیون و ۱۰۹ هزار واحد رساند. اغلب تحلیلگران اعتقاد دارند شاخص تا حدود یک میلیون و ۱۳۰ هزار یا ۱۵۰ هزار واحد رشد کرده سپس دوباره روند کاهشی می گیرد. شاخص هم وزن نیز در طول هفته به ریزش خود ادامه داد و ۳.۵ درصد از ارزش خود را از دست داد. شاخص هم وزن از ابتدای سال در حال سقوط است.


شاخص کل فرابورس روندی مشابه شاخص کل بورس داشت و بازدهی منفی ۱.۱ درصدی را برای این هفته ثبت کرد. پیش بینی می شود شاخص کل فرابورس بعد از رشد اندک و رسیدن به ارتفاع ۱۷۹ هزار واحد تغییر جهت دهد و کاهشی شود.


ارزش ریالی کل بازار بورس و فرابورس در پایان هفته به بیش از ۵۶ هزار میلیارد ریال رسید. ارزش دلاری نیز ۲۴۸ میلیارد دلار شد.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


در هفت روز گذشته هیچ صنعتی نتوانست بازدهی مثبتی برای خود ثبت کند و تنها ۵ گروه با درجا زدند و بازدهی صفر درصدی جلوی ضرر سهامداران خود را گرفتند. در مقابل گروه سایر معادن با ۷.۹۵ درصد ، فراورده های نفتی با ۷.۹۳ درصد و محصولات چرمی با ۶.۹۶ درصد افت بیشترین کاهش ارزش را تجربه کردند.


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی ۸۰ نماد بازدهی صفر یا مثبت داشتند. در صدر این لیست پنج نماد با بازدهی دو رقمی ایستاده اند. غگیلا با ۳۰.۵۴ درصد ، فگستر با ۲۸.۲۶ درصد ، فتوسا با ۲۱.۲۸ درصد ، شپلی با ۱۶.۶۲ درصد و شبصیر با ۱۳.۴۹ درصد پیشتازان هفته اول خرداد بودند. اما در طرف تلخ ماجرا ۵۴۵ نماد بازدهی منفی برای خود ثبت کردند که ۱۱۵ نماد دو رقمی بودند. کفرا با ۵۴.۱۶ درصد ، خفنر با ۵۲.۱۹ درصد ، وبرق با ۴۹.۰۵ درصد ، کاذ با ۴۸.۴۷ درصد و شتوکا با ۴۳ درصد کاهش قیمت بیش از دیگر نمادها در ضرر فرو رفتند.


کفرا بعد از مدتها صبوری در صف فروش و گره معاملاتی ۲۱ اردیبهشت برای مجمع بسته شد و بعد از مجمع بدون دامنه نوسان بازگشایی شد. این بازگشایی با هجوم فروشندگان مواجه و باعث ریزش ۴۸.۶۵ درصدی قیمت شد. تا سه شنبه هم نماد در بازه منفی معامله می شد و خریداری برای آن نبود، تا اینکه روز چهارشنبه مورد توجه قرار گرفت. طوریکه بعد از خرید ۲ میلیون سهم متقاضیان در صف خرید ایستادند و نماد ۵ درصد از ضررهای خود را جبران کرد.


غگیلا اما روندی متفاوت داشت. این نماد از سال قبل که عرضه اولیه شد هر روز در صف خرید قرار داشت و معاملات بسیار محدودی تجربه می کرد. تا اینکه ۲۱ اردیبهشت برای مجمع بسته و ۲۹ اردیبهشت بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد. در این روز خریداران به وصال سهم خود رسیدند نماد رشد ۴۱.۶۳ درصد را تجربه کرد. از همان روز ستاره اقبال غگیلا غروب کرد و رفت در صف فروش ولی اینبار کسی خریدار سهم نبود. هر روز کمتر از یک درصد کاهش می یابد و بعد با صف فروش برای روز بعد بسته می شود.


تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار از ابتدای هفته سبز رنگ است و با رسیدن به قیمت ۲۲ هزار ۵۱۶ تومانی بازدهی ۱.۵۴ درصدی را برای هفت روز گذشته خود ثبت کرده است .


سکه طرح جدید بر عکس دلار و با اینکه در طول هفته چند روزی قرمز بود اما بازدهی بیشتری نسبت به دلار داشت. هر سکه با رسیدن به قیمت ۱۰ میلیون و ۳۴۸ هزار تومان بازدهی ۲.۴۰ درصدی برای هفت روز قبل داشته است.


انس طلا روزهای خوبی را پشت سر می گذارد و توانسته است بزدهی هفتگی ۲.۱ درصدی داشته باشد. هر انس طلا بعد از عبور از مقاومت با قیمت ۱۹۰۸ دلار معامله می شود. بسیاری از معامله گران انتظار دیدار انس را در ۲۰۰۰ دلار می کشند.



انتهای خبر

0
0