رمزارز نیوز
1402/02/19
18:00
آشنایی با شبکه Shibarium و ارز دیجیتال شیباریوم

بدون شک شیبا اینو (Shiba Inu) یکی از پروژه‌هایی است که بیشترین دگرگونی را در اکوسیستم ارزهای دیجیتال تجربه… مطالعه مطلب ...

بدون شک شیبا اینو (Shiba Inu) یکی از پروژه‌هایی است که بیشترین دگرگونی را در اکوسیستم ارزهای دیجیتال تجربه کرده است. پروژه‌ای که در ابتدا به عنوان یک میم کوین شروع به کار کرد و اکنون روی لایه دوم جدیدی کار می‌کند که اکوسیستم خود را روی آن بسازد: شیباریوم (Shibarium). در واقع، شیبا اینو در مدت بسیار کوتاهی از یک شوخی به یکی از پروژه‌های با کامل‌ترین نقشه راه در دنیای ارزهای دیجیتال تبدیل شد؛ واقعیتی که با ورود شبکه شیباریوم تقویت می‌شود. در حالت کلی، شبکه Shibarium به دنبال تغییر کامل اکوسیستم شیبا اینو با ارائه یک بلاکچین قدرتمند لایه دوم بر بستر شبکه اتریوم است. برای آشنایی بیشتر با شبکه و ارز دیجیتال شیباریوم با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.


شیباریوم چیست؟

شیباریوم یک شبکه بلاکچینی لایه دوم برای اکوسیستم شیبا اینو است که روی بلاکچین اتریوم ساخته شده است. پیشنهاد توسعه شبکه شیباریوم، اولین بار توسط ریوشی (Ryoshi)، خالق ناشناس شیبا اینو، در می ۲۰۲۱ در یک پست وبلاگی که اکنون حذف شده، مطرح شد. این پروژه قصد دارد با حذف برچسب میم کوین بودن از شیبا اینو، آن را به یک اکوسیستم کامل تبدیل کند که شامل یک صرافی غیرمتمرکز (DEX)، یک متاورس و بازی‌های بلاکچینی، مانند شیبا اترنیتی (Shiba Eternity)، است.


میم کوین‌ها، ارزهای دیجیتالی هستند که اغلب از میم‌های اینترنتی معروف و خنده‌دار الهام گرفته می‌شوند. در حالت کلی، این نوع رمزارزها بسیار پرنوسان هستند و تا حد زیادی توسط فرهنگ عامه و تبلیغات زیاد هدایت می‌شوند. عرضه میم کوین‌ها بسیار بالا است که منجر به تورم شدید می‌شود. عرضه کل خود شیبا اینو (SHIB) مجموعا ۱ کوادریلیون، معادل هزار تریلیون است. بنابراین، هدف اصلی شبکه Shibarium آن است که با سازماندهی مجدد شبکه شیبا اینو، آن را به یک شبکه چند پروژه‌ای و یک اکوسیستم پایدار تبدیل کند.


آشنایی با شبکه Shibarium و ارز دیجیتال شیباریوم

توسعه‌دهندگان شیباریوم هنوز تاریخ راه‌اندازی این پروژه را اعلام نکرده‌اند. با این حال، پیش‌نمایش نسخه آلفا و آزمایشی متاورس شیبا اینو که بخشی از پروژه شبکه شیباریوم است، در کنفرانس SXSW ۲۰۲۳ (۱۳ تا ۱۵ مارس ۲۰۲۳) به نمایش گذاشته شد. انتشار این نسخه در ابتدا برای فوریه ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده بود، اما به تعویق افتاد؛ چون توسعه‌دهندگان می‌خواستند یک نسخه بدون اشکال را عرضه کنند.


مهم‌ترین مزایای شبکه شیباریوم برای شیبا اینو

از مهم‌ترین مزایای شیباریوم برای اکوسیستم شیبا اینو، می‌توان به سرعت بالاتر تراکنش‌ها، کارمزد کمتر، افزایش کاربرد توکن SHIB و توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز (DApp)، اشاره کرد.


علی‌رغم تغییر الگوریتم اجماع شبکه اتریوم به مدل اثبات سهام (PoS) از طریق به‌روزرسانی مرج یا ادغام (Merge) و با وجود لایه امنیتی قوی آن، این بلاکچین همچنان با مشکل مقیاس‌پذیری دست و پنجه نرم می‌کند. شبکه شیباریوم یک پروژه مبتنی بر اثبات سهام است که به شیبا اینو کمک می‌کند تا ضمن بهره‌مندی از مزایای مختلف بلاکچین اتریوم، مقیاس‌پذیرتر شود. انتظار می‌رود که شبکه Shibarium ارزش توکن SHIB را تثبیت و شیبا اینو را به یک پروژه با ارزش افزوده با چشم‌انداز بلندمدت تبدیل کند.


سرعت بالاتر تراکنش‌ها

اگرچه هنوز اطلاعات دقیقی در این مورد منتشر نشده، اما انتظار می‌رود که شبکه لایه دوم شیباریوم، سرعت تراکنش‌ها و توان عملیاتی شیبا اینو را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد.


کارمزد کمتر

کارمزد بالای تراکنش‌ها در بلاکچین اتریوم، یکی از مشکلات و دردسرهای اصلی این شبکه است. در این شبکه، گاهی کارمزد تراکنش بالاتر از مبلغ معامله است. برای مثال، ممکن است برای یک تراکنش کوچک به ارزش ۱۰ دلار، نیاز به پرداخت هزینه گزافی به ارزش ۵۰ دلار باشد. راه‌اندازی شبکه شیباریوم می‌تواند به کاهش چشمگیر کارمزدها کمک کند.


آشنایی با شبکه Shibarium و ارز دیجیتال شیباریوم

تبدیل شبکه شیبا اینو به یک اکوسیستم کامل

اگرچه شیبا اینو به عنوان یک میم کوین معرفی شد، اما شبکه Shibarium یک اکوسیستم کامل خواهد بود که قرار است چندین پروژه از جمله صرافی غیرمتمرکز شیباسواپ (ShibaSwap)، متاورس شیبا اینو و بازی‌های بلاکچینی را شامل شود. انتظار می‌رود که پلتفرم متاورسی و بازی‌ها کاربران بیشتری را به این پروژه جذب کنند، در حالی که صرافی غیرمتمرکز آن، نقدینگی بهتری را ارائه خواهد داد.


افزایش کاربرد توکن شیبا اینو

عرضه بسیار بالای SHIB، با وجود سوزاندن بیش از ۴۰ درصد از توکن‌ها، مانع بزرگی برای رشد آن بوده است. شیباریوم با انتخاب توکن بون (BONE) به عنوان رمزارز بومی خود، به اعتبارسنج‌های شبکه در قالب این ارز دیجیتال پاداش می‌دهد. علاوه بر این، در شبکه شیباریوم، با انجام هر تراکنش جدید، مقداری توکن SHIB سوزانده خواهد شد که می‌تواند به کنترل عرضه آن کمک کند.


توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز

برنامه‌های غیرمتمرکز، برنامه‌هایی با کد بک‌اند هستند که روی یک شبکه غیرمتمرکز همتابه‌همتا (P۲P) اجرا می‌شوند. با این حال، میم کوین شیبا اینو تاکنون این امکانات را نداشت که به عنوان رمزارز بومی برنامه‌های غیرمتمرکز عمل کند. شبکه Shibarium قصد دارد توانایی فنی برای ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز در این اکوسیستم را فراهم نماید.


شبکه Shibarium چگونه کار خواهد کرد؟

شیباریوم بخش بزرگی از تراکنش‌ها را از بلاکچین اتریوم خارج می‌کند و در نتیجه، ضمن بهره‌مندی از امنیت اتریوم، سرعت عملیات بالاتری خواهد داشت. در واقع، از آنجایی که اکثر فعالیت‌های شیبا اینو توسط خود شبکه شیباریوم انجام خواهد شد، اتریوم از حجم انبوه تراکنش‌هایی که باعث ایجاد ازدحام در آن می‌شود، رهایی خواهد یافت. این موضوع، منجر به تراکنش‌های سریع‌تر و در عین حال، ایمن می‌شود.


آشنایی با شبکه Shibarium و ارز دیجیتال شیباریوم

قبل از مهاجرت به شبکه اثبات سهام، توان عملیاتی پایین اتریوم منجر به ازدحام در شبکه و افزایش کارمزدهای گس به ۵۰ تا ۸۰ دلار برای هر تراکنش شده بود. به‌روزرسانی ادغام توان عملیاتی شبکه را افزایش و کارمزدها را کاهش داد. با این حال، اتریوم همچنان به راه‌حل‌های لایه دوم نیاز دارد؛ زیرا این بلاکچین پایه باید حجم بالایی از پروژه‌ها را مدیریت کند که باعث کند شدن سرعت آن می‌شود.


از طرفی، برای جلوگیری از تورم SHIB و افزایش قیمت آن، شبکه Shibarium مکانیسمی برای سوزاندن توکن‌هایی خواهد داشت که به عنوان کارمزد برای اجرای تراکنش‌ها پرداخت می‌شوند. این امر باعث کاهش توکن‌های در گردش و تثبیت قیمت آنها می‌شود.


توکن‌سوزی مکانیسمی است که در آن، توکن‌ها برای همیشه به کیف پول‌های یک‌طرفه یا به اصطلاح «مرده» ارسال می‌شوند. به این ترتیب، توکن‌های ارسالی به این کیف پول‌ها برای همیشه از گردش خارج می‌شوند.


ارز دیجیتال شیباریوم

اکوسیستم شیباریوم چندین ارز دیجیتال با نقش‌های مختلف خواهد داشت. چند ارز دیجیتال شیباریوم که همگی با تم سگ نام‌گذاری شده‌اند، عبارتند از:


SHIB: یک توکن ERC-۲۰ است که شبکه شیبا اینو را تقویت می‌کند. قیمت این توکن که از آگوست سال ۲۰۲۰ وجود دارد، همیشه در نوسان بوده و هرگز از مرز ۱ دلار عبور نکرده است.


آشنایی با شبکه Shibarium و ارز دیجیتال شیباریوم

BONE: یک توکن حاکمیتی در صرافی شیباسواپ است که قرار است یک توکن کاربردی در شبکه شیباریوم نیز باشد. این توکن به توسعه‌دهندگان پرداخت می‌شود و عرضه آن به ۲۳۰ میلیون واحد محدود شده است.


LEASH: این توکن که عرضه آن به ۱۰۷،۶۴۶ واحد محدود است، توکنی است که توسط هولدرها برای کسب پاداش، استیک می‌شود. پاداش استیکینگ این توکن، در قالب توکن xLEASH پرداخت می‌شود که کاربران می‌توانند پس از اتمام استیکینگ، آن را برداشت کنند.


TREAT: توکنی است که برای پاداش‌دهی به اعتبارسنج‌ها و توسعه‌دهندگان طراحی شده است. از این توکن برای پرداخت پاداش در استخرهای نقدینگی شیباسواپ هم استفاده خواهد شد.


SHI: شبکه شیباریوم استیبل کوین SHI را نیز خواهد داشت که هدف آن، ایجاد تعادل در پرداخت‌ها به هنگام نوسانات بازار است.


نقش متاورس شیبا اینو و شیباسواپ در اکوسیستم شیباریوم

متاورس شیبا اینو یک فضای مجازی همه‌جانبه و سه بعدی است که ۱۱ هاب با ویژگی‌های مختلف دارد. در این هاب‌ها، کاربران قادر به انجام فعالیت‌های مختلفی، از جمله ایجاد کسب‌وکارهای دیجیتال، وارد کردن مشاغل واقعی، توسعه ساختمان‌های تجاری و مسکونی، بازی‌های نوآورانه و حتی استفاده از پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز، خواهند بود.


متاورس شیبا اینو در مجموع ۱۰۰،۵۹۵ قطعه زمین خواهد داشت که قفل آنها به مرور زمان باز خواهد شد. برای شرکت در مناقصه و فرآیند خرید زمین در متاورس شیبا اینو، کاربران می‌توانند از کیف پول متامسک (MetaMask) استفاده کنند. لازم به ذکر است که ارائه پیشنهاد در مناقصه و خرید این زمین‌ها با ETH انجام می‌شود.


آشنایی با شبکه Shibarium و ارز دیجیتال شیباریوم

تیم توسعه‌دهنده امیدوار است که با راه‌اندازی متاورس خود، جهانی پویا را به ارتش شیبا اینو ارائه دهد که در آن، کاربران در ازای مشارکت‌های خود، پاداش خواهند گرفت.


در صرافی شیباسواپ نیز کاربران می‌توانند به مجموعه‌ای از عملکردها، از جمله تامین نقدینگی و دریافت توکن BONE در ازای آن، شرکت در ایردراپ‌های NFT، استیکینگ و کسب پاداش، سواپ کردن توکن‌ها، فارمینگ و … دسترسی داشته باشند.


خلاصه مطلب

در این مقاله، به معرفی سیستم شیباریوم و همچنین، ارز دیجیتال Shibarium پرداختیم. شبکه شیباریوم یک پروتکل لایه دوم است که توسط تیم شیبا اینو توسعه یافته و قرار است با ارائه سرعت بالای تراکنش‌ها، کاهش کارمزدها، تسهیل توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز و ارائه مکانیسمی برای سوزاندن توکن SHIB، اکوسیستم شیبا اینو را متحول کند. شبکه Shibarium در حال حاضر در مرحله آزمایشی توسعه خود قرار دارد.


انتهای خبر

0
0