دنیای اقتصاد
1400/07/03
08:30
سه آلا‌رم پیک سوم تورم 👈 تورم ماهانه رکورد ۱۰ ماهه را زد؛ آینده قیمت‌ها در سه سناریو؛ 💠 نرخ تورم ماهانه در شهریور ماه با ثبت رقم ۹/ ۳درصد به بیشت...

سه آلا‌رم پیک سوم تورم



👈 تورم ماهانه رکورد ۱۰ ماهه را زد؛ آینده قیمت‌ها در سه سناریو؛



💠 نرخ تورم ماهانه در شهریور ماه با ثبت رقم ۹/ ۳درصد به بیشترین مقدار ۱۰ ماه اخیر رسید. در سه ماه تابستان، تورم ماهانه بالای ۳درصد گزارش شد. بررسی آمارها، نشان‌دهنده شروع «پیک سوم تورمی» در نیم‌دهه گذشته است.



💠 اقتصاد ایران پیش از این در سال‌های ۹۷ و ۹۹ دو پیک تورمی را پشت سرگذاشت. حال سه آلارم «رکورد ۱۰ماهه تورم ماهانه»، «رکورد ۱۰ساله تورم پیش‌نگر» و «رکورد ۱۰ساله پایه پولی» از شروع پیک سوم خبر می‌دهد.



💠 اما می‌توان شدت پیک سوم تورم را در سه سناریو بررسی کرد: سناریوی نخست این است که با گشایش ارزی و دسترسی بانک مرکزی به منابع خارجی، بخش قابل توجهی از نقدینگی جمع‌آوری شود که باعث عبور سریع از پیک سوم می‌شود.



💠 سناریوی دوم این است که نه تنها تحریم‌ها باقی بماند، بلکه تامین مالی بودجه از منابع تورم‌زا تداوم یابد که باعث تشدید پیک سوم تورم می‌شود. در این شرایط یک سناریوی میانه وجود دارد که درصورت تاخیر لغو تحریم‌ها، دولت از ابزارهای تامین مالی غیرتورمی نظیر اوراق استفاده کند تا اثرات تورمی پیک سوم کاهش یابد.



کانال رسمی روزنامه دنیای اقتصاد




https://b۲n.ir/d۱۹۵۹۷

انتهای خبر

0
0