حمید کوشکی (تحلیل بنیادی)
1401/05/27
16:28
بارها شنیده ایم که گفته شده است که یک و یا چند شرکت حقوقی (مخصوصا از نوع هلدینگ و سرمایه گذاری) نیاز به تامین نقدینگی دارند و به همین دلیل در بازار...

بارها شنیده ایم که گفته شده است که یک و یا چند شرکت حقوقی (مخصوصا از نوع هلدینگ و سرمایه گذاری) نیاز به تامین نقدینگی دارند و به همین دلیل در بازار خرد اقدام به فروش سهام می کنند که این موضوع باعث فشار بر بازار شده و نارضایتی هایی را نیز ایجاد کرده است.



موضوع از این قرار است که برخی از نیازمندی شرکت ها به نقدینگی قابلیت پیش بینی ندارند. متاسفانه موضوع زمانی مشکل ساز می شود که گاها این نیاز به نقدینگی باید به صورت فوری پاسخ داده شود. حال به دلایل مختلفی امکان استفاده از تسهیلات و خط اعتباری نیست و در عین حال آن شرکت هم نمی خواهد با از دست دادن سهام خودش نقدینگی تامین کند. پس باید به دنبال راهکاری بود که نه سهام از دست برود، نه به بازار فشاری وارد شود و در عین حال نقدینگی نیز تامین شود.



شاید راهکار پیشنهادی سازمان بورس استفاده از اوراق تبعی باشد اما سازوکار زمان بر انتشار این اوراق نمی تواند برای نیاز فوری به نقدینگی، مناسب باشد.



ایده پیشنهادی، تشکیل بازار ریپو است. در بازار بین بانکی به سرعت از طریق معاملات اوراق (به عنوان وثیقه) کسری منابع تامین می شود. در بازار سرمایه نیز می توان از طریق توثیق سهام به سرعت نیاز به نقدینگی را تامین کرد. حال موضوعات قانونی را باید سازمان بورس، شرکت بورس و فرابورس مورد بررسی قرار دهد و بررسی نکرده سریع نگویند امکان ندارد ! بازار امروز با بازار چند سال قبل فرق کرده است و به جای اینکه معاملات حقوقی ها ابطال شود و یا مانع فروش آنها شویم بهتر است سازوکاری قانونی برای آن دسته از فروش هایی ایجاد کنیم که صرفا به جهت تامین نقدینگی کوتاه مدت است و فروشنده واقعا قصد ندارد سهام خودش را از دست دهد.



حال ما با سازمان بورس مکاتبه خواهیم کرد تا این ایده را مورد بررسی قرار دهیم و هر کدام از عزیزان که پیشنهادی در این زمینه و یا پیشنهادی غیر از این دارند حتما بنده را در جریان قرار دهند. مطمینا می توان بعد از هفکری به یک دستور العملی رسید که به نفع همه باشد. قطعا این دستور العمل احتمالی به گونه ای باید باشد که فرصت سو استفاده از آن را ایجاد نکند. برای مثال هر سهامی قابلیت توثیق نداشته باشد. میزان توقیق می تواند در حدی باشد که ریسک عدم عمل به تعهد از سوی قرض گیرنده را برای قرض دهنده کاهش دهد و...



اینستاگرام:


https://www.instagram.com/h.m_koushki

انتهای خبر

0
0