بااقتصاد
1401/04/20
14:10
استقبال سرخ بورس تهران از خبر سفر قریب‌الوقوع رییس جمهوری امریکا به منطقه/ فولاد، آخرین سد دفاعی شاخص کل در محدوده مقاومتی ۱.۴ میلیون واحدی

گزارش بازار/ دوشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۱ صبح امروز، معاملات بورس تهران در محدوده مثبت آغاز به کار کرد اما انتشار یک خبر سیاسی، واکنش منفی حقیقی‌ها را درپی داشت و افت ۱۰ هزار واحدی شاخص کل را رقم زد. خبر سفر قریب‌الوقوع جو بایدن، رییس جمهوری امریکا طی روزهای آینده به منطقه، روند معاملات امروز بورس تهران را تغییر داد و دفاع یک‌تنه فولاد با تاثیرگذاری ۲۲۳۰ واحدی بر شاخص کل، نتوانست مانع از ثبت سقوط دیگری در بورس تهران شود.

تداوم ریزش دسته‌جمعی شاخص‌ها


به گزارش بااقتصاد، امروز دوشنبه ۲۰ تیرماه، دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس، درحالی آغاز شد که شاخص کل بورس در اولین روز معاملاتی هفته، کانال حمایتی ۱.۵ میلیون واحدی را از دست داده بود و حقیقی‌ها نیز برای فروش سهام‌شان در صف‌های متراکم عرضه ایستادند. این روند منفی در بازار امروز هم تداوم یافت و تمامی شاخص‌های بورس و فرابورس سقوط کردند.


شاخص کل آیفکس هم کانال ۲۰ هزار واحدی را از دست داد


برای شاخص کل بورس تهران با ۱۰۸۹۱ واحدی منفی، جایگاهی بهتر از یک‌میلیون و ۴۸۷ واحدی مهیا نشد و شاخص کل هم‌وزن نیز افت چشمگیر ۶۲۷۰ واحدی را رقم زد تا به کانال ۴۰۹ هزار واحدی تنزل یابد. شاخص کل آیفکس هم با ۲۲۲ واحد افت، به کانال ۱۹ هزار واحدی سقوط کرد.


مقاومت سبز فولاد در مقابل رقبای بزرگ و سرخپوش


در بورس تهران، فولاد مقاومت جانانه‌ای را در بازار یک‌پارچه منفی آغاز کرد و با ۲۲۳۰ واحد مثبت، مانع از ریزش سنگین شاخص کل شد. فارس، فملی، شتران، شپنا، وبملت و خودرو، بیش‌ترین تاثیر منفی را بر این شاخص اعمال کردند. فولاد همچنین بالاترین حجم تراکنش مثبت را به نام خود ثبت کرد درحالی‌کگه شستا، خودرو و سآبیک، به بالاترین حجم تراکنش منفی دست یافتند!


شاخص کل آیفکس هم با بیش‌ترین تاثیرپذیری منفی از سوی نمادهای آریا، شاوان، غصینو، شرانل، شگویا، ارفع و سمگا ۲۲۲ واحد ریزش کرد و کانال ۲۰ هزار واحدی را از دست داد. دی و ددانا، بالاترین حجم تراکنش مثبت این بازار را ثبت کردند و آریا، صدرنشین این جدول در محدوده منفی بود.


اوج شاخص‌سازی و دستکاری شاخص در یک روز منفی


یکی از مواردی که فعالان بازار سهام به آن معترضند، شاخص‌سازی و دستکاری شاخص کل بورس در روزهای منفی است. در وقت پایانی بازار امروز، درحالی‌که حدود ۹۰ درصد از معاملات سهام در مدار منفی انجام شدند، نماگر شاخص، افت ۰.۷۳ درصدی را نشان می‌داد. در بورس تهران ۳۲۲ سهم معاکله شد که ۴۶ سهم، تنها ۱۴ درصد در دامنه مثبت و ۲۶۸ سهم، معادل ۸۳ درصد در مدار منفی به کار خود پایان دادند. معامله‌گران بورس برای خرید ۵ نماد شرکتی به ارزش ۹ میلیارد تومان، در صف تقاضا ایستادند و ۶۵ نماد را به ارزش ۸۶ میلیارد تومان حراج کردند.


وضعیت معاملات فرابورس هم به‌همین‌منوال بود. از تعداد ۱۴۵ نماد معامله شده در این بازار، قیمت پایانی برای ۱۵ سهم مثبت و ۱۲۲ سهم منفی رقم خورد. در این بازار هیچ معامله‌گری برای خرید سهم فرابورسی در سمت تقاضا حاضر نشد و ۳۵ سهم نیز به ارزش ۴۳ میلیارد تومان به صف فروش گذاشته شد. در مجموع معامله‌گران بورس و فرابورس، برای ۲۹ سهم به ارزش ۷۰ میلیارد تومان صف خرید تشکیل دادند اما ۱۷۵ سهم را به ارزش ۲۹۵ میلیارد تومان در صف فروش گذاشتند.


طرح سیاست‌گذاری وزارت صنعت در بورس کالا مغایر رویکردهای اقتصادی است


علی جدی، نایب‌رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تصریح کرد: بورس کالا زیرمجموعه وزارت اقتصاد و تحت نظارت شورای عالی بورس است و وزارت صنعت تنها در حوزه تولید، صنعت، تجارت و نظارت بر بازارها باید فعالیت کند. به گفته وی، طرح اعلامی در خصوص امکان سیاست‌گذاری وزارت صنعت بر بورس کالا مغایر سیاست‌های اقتصادی است.


تسهیلات ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی بانک‌ها به خودشان!


۱۰ بانک به میزان ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به شرکت‌های زیرمجموعه و اشخاص مرتبط با خود وام داده‌اند.


براساس اطلاعات ارائه شده از سوی بانک مرکزی، ۱۰ بانک کشور، حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به شرکت‌های زیرمجموعه و اشخاص مرتبط با خود وام داده‌اند. بانک مرکزی، «فهرست تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط» ۱۹ بانک و موسسه اعتباری غیربانکی به همراه فهرست تسهیلات و تعهدات کلان و تسهیلات غیرجاری دو بانک «خاورمیانه» و «سرمایه» را منتشر کرد.


طبق اعلام بانک مرکزی، اطلاعات مربوط به «تسهیلات و تعهدات کلان» و «تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط» ۱۱ بانک باقیمانده در حال دریافت و بررسی است و متعاقبا انتشار می‌یابد.


بانک مرکزی همچنین، فهرست تسهیلات و تعهدات کلان اشخاص مرتبط بانک‌های ایران و ونزوئلا، پاسارگاد، پست بانک، تجارت، توسعه تعاون، خاورمیانه، رفاه کارگران، سامان، سپه، سرمایه، سینا، قرض‌الحسنه رسالت، قرض‌الحسنه مهر ایران، کارآفرین، کشاورزی، مسکن، ملت، صنعت و معدن و گردشگری را منتشر کرد.


طرح مجلس برای تشکیل کارگروه عرضه محصولات در بورس کالا با جایگاه سیاستی بورس منافات دارد


مجلس طرحی را مبنی بر تشکیل کارگروه عرضه محصولات در بورس کالا با ۹ نفر عضو آماده کرده که نقش وزارت صنعت در آن پررنگ است و تشکیل کارگروهی با این ساختار با وجود شورای عالی بورس به صورت موازی عجیب به نظر می‌رسد. عجیب‌تر آن‌که هر چند در طرح اولیه بورس‌های کالایی نماینده داشتند، در طرح پیشنهادی جدید، بورس‌های کالایی و حتی سازمان بورس و اوراق بهادار هیچ نماینده‌ای در این کارگروه ندارند.


نامه مهم فعالان بازار سرمایه به مجلس


در هعمین راستا، جمعی از فعالان بازار سرمایه طی نامه‌ای، خواستار ورود کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به ماجرای مخالفت کمیسیون صنایع و وزارت صنعت با نظر دولت و جلوگیری از اثرات سوء «طرح تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام به عرضه در بورس‌های کالایی» برکلیت اقتصاد و بازار سرمایه شدند.


گفتنی است؛ تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام به عرضه در بورس‌های کالایی و سپردن معاملات بورس کالا به یک کارگروه خبرسازترین و پرحاشیه‌ترین طرح مجلس دوازدهم است.


اطلاعیه مهم سمات برای واریز سود سهام عدالت جاماندگان


شرکت سپرده‌گذاری مرکزی فرصتی دوباره برای مشمولان سهام عدالت که سود سهام سال مالی ۱۳۹۹ را دریافت نکرده‌اند، تعیین کرده است تا اطلاعات بانکی خود را ویرایش کنند.


صنایع پتروشیمی و فلزی عامل افزایش قیمت خودرو


بابک سلاجقه، مدیرعامل ایساکو، گفت: مواد اولیه ساخت قطعات خودرو با نرخ روز دلار به فروش می‌رسد و در سال‌های اخیر قیمت آنها چند برابر شده است که باعث افزایش قیمت تمام‌شده خودرو می‌شود.


وی افزود: خودرو از مواد فلزی، مواد پتروشیمی و موادی که از خارج می‌آوریم تشکیل شده است. هم اکنون مواد فلزی و پتروشیمی داخلی با قیمت‌های آزاد و براساس قیمت دلار به فروش می‌رسد. مواد وارداتی هم به خاطر تحریم‌ها، گران‌تر به دست ما می‌رسد که همه اینها بر قیمت تمام‌شده خودرو تاثیر می‌گذارد.


انتصاب سرپرست مرکز مبارزه با پولشویی سازمان بورس


حسن فرج‌زاده، معاون اجرایی سازمان بورس اوراق بهادار با صدور حکمی ابوالقاسم فرجی‌نیا را به سمت سرپرست مرکز مبارزه با پولشویی این سازمان منصوب کرد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، دوشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۱


مجموع کل حجم دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس، امروز به رقم ۱۰۳۰۰ میلیارد تومان و به ارزش حدود ۴۸۰۰ میلیارد تومان رسید. از این میزان، نزدیک به ۳۵۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس، با تراز منفی رقم ۳۴۴۳ میلیارد تومان را ثبت کرد. طی این جابجایی‌ها، ۸۰۴ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از حقیقی‌ها به سهامداران عمده انجام شد که طی ماه‌های اخیر بی‌سابقه بوده است. حقیقی‌ها امروز، بیش‌ترین میزان خالص خرید سهام را به نمادهای فولاد، شرانل و مداران اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز روی سهم‌های بپاس، شپنا و شستا متمرکز شدند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۳۳۹ ، ۲۷۵ و ۲۴۳ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار منفی امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۸۷.۶۲۲.۰۵ (۱۰۸۹۱.۱۹-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۱۵.۸۳۰.۴۹ (۶۲۷۰.۷۲-)


ارزش معاملات: ۳.۴۹۷ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۶ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: فارس، فملی و شتران


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹.۸۲۲.۱۴ (۲۲۲.۸۶-)


ارزش معاملات: ۱.۲۹۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۳ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: آریا، شاوان و غصینو


گزارش: مولود غلامی













انتهای خبر

0
0