بااقتصاد
1401/04/29
14:08
بورس تهران، بالاخره سبزپوش شد!/ صعود ناپلئونی شاخص کل در آخرین روز معاملاتی تیرماه

گزارش بازار/ چهار‌شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۱ شاخص کل بورس تهران، سرانجام با ۳۰۰۰ واحد رشد، آخرین روز معاملاتی تیرماه را پشت سر گذاشت اما کاهش شدید حجم معاملات و ارزش معاملات خرد، این صعود کم‌رمق را به کام فعالان بازار شیرین نکرد. شاخص کل هم‌وزن نیز با ۲۱۰۳ واحد رشد، به ارتفاع ۴۰۳ هزار واحدی رسید، درحالی‌که شاخص کل آیفکس با واگرایی منفی، حدود ۸۰ واحد ریزش کرد و در میانه کانال ۱۹ هزار واحدی متوقف شد.

ثبت یک رکورد منفی دیگر برای بورس تهران



به گزارش بااقتصاد، معاملات بی‌رونق در بازارهای سهام تهران، امروز چهار‌شنبه ۲۹ تیرماه، به روال هفته‌های اخیر تداوم یافت، هرچند از شدت خروج نقدینگی‌های خرد کاسته شد اما ارزش ۱۶۶۰ میلیارد تومانی معاملات حقیقی‌های بازار، رکورد منفی دیگری را در تابستان ۱۴۰۱ برای بازار سرمایه به ثبت رساند.


شپدیس و شستا ناجیان شاخص کل بورس


امروز هم در غیاب نمادهای بزرگ بورس تهران که با توقف معاملات پیش از برگزاری مجمع مواجه هستند، شپدیس و شستا به نمایندگی از هم‌قطارانشان، صدر جدول تاثیرگذاران مثبت را به خود اختصاص دادند و به همراه مبین، تاپیکو و بوعلی بیش‌ترین سهم را در صعود ۳۰۰۰ واحدی شاخص کل داشتند. کگل و فخوز هم بیش از ۵۶۰ واحد منفی بر شاخص این بازار افزودند. سآبیک و شستا همچنین بالاترین حجم تراکنش مثبت بورس را هم از آن خود کردند.


استقبال معامله‌گران فرابورس از گروه صنایع غذایی


نقش اصلی در افت حدود ۸۰ واحدی شاخص کل آیفکس نیز به نمادهای بپاس، آریا، کگهر و دماوند در بازار فرابورس رسید و با استقبال معامله‌گران این بازار از صنایع کوچک‌تر، غصینو، فغدیر و زاگرس هم مانع از ریزش بیش‌تر این شاخص شدند. ددانا و آریا، دو نماد با بالاترین حجم تراکنش مثبت و منفی فرابورس لقب گرفتند.


انتظار تداوم روند انفعالی در معاملات مردادماه


جریان ضعیف معاملات سهام در بورس و فرابورس، امروز هم حاکی از این بود که طی هفته آینده و در نخستین روزهای مردادماه نیز بازار سرمایه به همین روند ادامه خواهد داد و نباید صعود پرقدرت و تشدید تقاضا را انتظار داشت. کاهش شدید ارزش معاملات خرد که به کانال ۱۰۰۰ میلیارد تومانی سقوط کرده است، یکی از مولفه‌های مهم برای پیش‌بینی وضعیت بورس طی هفته آینده محسوب می‌شود. به‌این‌ترتیب، در دادوستدهای امروز، معامله‌گران تعداد ۷۰ نماد را برای خرید انتخاب کردند که ارزش این معاملات از حدود ۱۴۰ میلیارد تومان فراتر نرفت. در مقابل، فروشندگان نیز ۳۳ نماد را به ارزش ۷۳ میلیارد تومان حراج کردند. در مجموع، تعداد ۳۲۳ نماد، معادل ۶۳ درصد در دامنه مثبت و ۱۹۰ نماد، معادل ۳۷ درصد نیز در مدار منفی به کار خود پایان دادند.


سه شرکت دانش‌بنیانی در مرحله درج نماد و عرضه اولیه


قهرمانی، معاون ناشران و یکی از اعضای هیات‌مدیره بورس تهران، خبر داد که سه شرکت دانش‌بنیانی در مرحله درج نماد و عرضه اولیه در بورس قرار دارند.


وی افزود: از سال‌های گذشته تاکنون ۳۱ شرکت دانش‌بنیان در حوزه‌های تولید دارو، فولاد و همچنین شرکت‌های داده‌محور PSP مانند خدمات تجارت الکترونیک پارسیان در بورس حضور دارند و در حال حاضر سه شرکت دانش‌بنیان در مراحل درج نماد و عرضه در بورس به‌سر می‌برند و هنوز به بازار سهام نیامده‌اند.


آغاز دور جدید عرضه‌های دریایی شرکت ملی نفت در بورس انرژی ایران


علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی ایران، اعلام کرد: دور جدید عرضه‌های دریایی شرکت ملی نفت ایران از هفته آینده آغاز می‌شود و در نخستین عرضه دریایی که در تاریخ ۳ مرداد انجام خواهد شد، ۶۰ هزار تن نفتای سبک پالایشگاه آبادان و ۲۴۰ هزار بشکه نفت سفید از مسیر رینگ صادراتی بورس انرژی ایران در معرض فروش قرار می‌گیرد.


به گفته وی، خریداران می‌توانند جزییات این عرضه‌ها را از طریق سایت بورس انرژی ایران دریافت کنند.


صندوق‌های طرح‌های بازنشستگی هم در مسیر ورود به بورس هستند


رضا نوحی حفظ‌آباد، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس اوراق بهادار، از حضور نزدیک صندوق‌های طرح‌های بازنشستگی در بورس تهران خبر داد و گفت: این صندوق‌ها با هدف برخورداری سرمایه‌گذاران از مزایای تکمیلی طرح‌های پس‌انداز و سرمایه‌گذاری برای دوران بازنشستگی راهی بازار سرمایه می‌شوند.


فعالان بورس نگران تکرار اتفاق‌های سال ۹۷ برای بازار سرمایه هستند


جواد جهرمی، معاون عملیات و نظارت بر بورس کالای ایران، بزرگ‌ترین چالش و نگرانی خود را از تکرار اتفاق‌های سال ۹۷ در بازارهای کالایی دانست و افزود: در این سال براساس مصوبات دولت وقت، کل اختیارات بورس کالا زیر نظر وزارت صنعت قرار گرفت و از آن ناحیه، هم خسران نصیب سهامداران و هم رانت زیادی توزیع شد.


به گفته وی، فعالان بازار سرمایه اکنون نگرانی بزرگی دارند تا مبادا، همان روند در بازار تکرار شود.


جهرمی تصریح کرد: در حوزه پتروشیمی‌ها حدود ۹۵ درصد محصول‌ها در بورس کالا عرضه می‌شود، بنابراین همان قانونی که سبب شد کف عرضه در پتروشیمی‌ها رعایت شود، می‌تواند برای سایر محصول‌ها از جمله فولاد اثرگذار باشد. بنابراین، به نظر می‌رسد مشکل اصلی، نبود قانون نیست، بلکه ضعف در اجرای قانون وجود دارد و نگرانی‌ها هم از این بابت است.


وی افزود: اگر توان اجرایی و نحوه اجرای قانون در دستگاه‌های متولی تقویت شود، دغدغه نمایندگان مجلس نیز برطرف می‌شود. چالش‌ها و مشکلات در اقتصاد ما زمانی شکل گرفت که با دخالت‌ها، ساختارها را با مصوبه‌های شوراهای مختلف دستکاری کردند.


به گفته وی، به‌جای جرم‌انگاری، بهتر است از مشوق‌هایی که از سوی شورای عالی بورس پیشنهاد داده می‌شود، استفاده کرد، در غیر این‌صورت اگر با همین فرمان پیش برویم، مانند سال ۹۷ چندین بار به ته دره سقوط می‌کنیم و اعتماد دوباره به همان راننده، منطقی نیست.


جهرمی تصریح کرد: در قوانین ضعف نداریم بلکه ضعف اصلی در اجرای قوانین از سوی وزارت صنعت در حوزه نظارت بر عرضه‌های کافی کالاها در بورس است.


وی افزود: با وجود شورای عالی بورس به عنوان نهاد ناظر بازار سرمایه، نیازی به تشکیل کارگروهی مشابه نیست و می‌توان موارد مورد نظر در خصوص عرضه‌های مکفی در بازار را از طریق این شورا پیگیری کرد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، چهار‌شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۱


حجم کل دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز هم روند کاهشی را طی کرد به کمتر از ۵۰۰۰ میلیارد تومان رسید. ارزش این حجم از معاملات سهام حدود ۸۰۰۰ میلیارد تومان ثبت شد. از این میزان، ۲۶۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۵۴۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس نیز وضعیت مشابهی داشت و با سقوط از کانال ۲۰۰۰ واحدی به مبلغ ناچیز ۱۶۶۰ میلیارد تومان بسنده کرد. طی این دادوستدهای محدود، ۵۲ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از حقیقی‌ها به سهامداران عمده انجام شد. حقیقی‌ها امروز، اندک خرید سهام خود را روی نمادهای غویتا، شپدیس و وتجارت متمرکز کردند و حقوقی‌ها نیز روی سهم‌های نوری، شستا و افق خرید بیش‌تری انجام دادند.


در بازار نسبتا متعادل امروز، بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات سهام به گروه‌های محصولات شیمیایی، خودرو و صنایع غذایی به ترتیب با ۱۴۴، ۱۰۵ و ۷۲ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار کم‌رمق در آخرین روز معاملاتی هفته و همچنین تیرماه شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۷۱.۸۹۵.۳۸ (۳۰۰۲.۳۳افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۰۳.۷۸۱.۳۹ (۲۱۰۳.۶۳افزایش)


ارزش معاملات: ۲.۶۵۲ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۵ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: شپدیس، شستا و مبین


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹.۵۳۹.۴۹ (۷۹.۶۶-)


ارزش معاملات: ۵.۴۴۰ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۴ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: بپاس، آریا و کگهر


گزارش: مولود غلامی

انتهای خبر

0
0