بااقتصاد
1401/04/11
16:51
فروش املاک به شکل عرضه فیزیکی یا صندوق سرمایه گذاری در بورس کالا

سرپرست مدیریت مطالعات اقتصادی و امور بین الملل بورس کالای ایران گفت: فروش املاک در بورس کالا به شکل عرضه فیزیکی یا صندوق سرمایه گذاری انجام می‌گیرد. در عرضه فیزیکی املاک، تا لحظه فروش املاک هزینه خاصی از فروشنده اخذ نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، سرپرست مدیریت مطالعات اقتصادی و امور بین الملل بورس کالای ایران در تشریح فروش املاک در بورس کالا از فروش املاک به شکل عرضه فیزیکی یا صندوق سرمایه گذاری در بورس کالا خبر داد.


معین محمدی پور، سرپرست مدیریت مطالعات اقتصادی و امور بین الملل بورس کالای ایران در سمینار مدیریت دارایی، ابزارها و فرصت های بورس کالا در صنعت ساختمان با بیان اینکه عمده محصول‌های صنایع اصلی بالادست کشور در بورس کالا عرضه می‌شود اظهار کرد: چهار بازار بورس در ایران فعال بوده و سازمان بورس بر فعالیت این بازارها نظارت دارد.


وی با بیان این‌که بورس کالا دارای مشتریانی محدودتر اما در ابعاد بزرگتر است، افزود: عرضه محصول هایی همچون سیمان، میلگرد، شیشه، ورق های فولادی و ... را می‌توان در این بازار به شکل فیزیکی انجام داد. از طرفی معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا نیز در بورس کالا طراحی شده که افراد در ابعاد پایین سرمایه گذاری کنند و تاکنون عرضه سیمان، شیشه، میلگرد، سکه، زعفران و پسته از این طریق انجام گرفته است.


محمدی پور گفت: فروش املاک در بورس کالا به شکل عرضه فیزیکی یا صندوق سرمایه گذاری انجام می‌گیرد. در عرضه فیزیکی املاک، تا لحظه فروش املاک هزینه خاصی از فروشنده اخذ نمی‌شود.


وی افزود: صندوق‌های املاک و مستقلات نیز به نوعی اوراق بهادار سازی املاک بزرگ شناخته می‌شوند. واحدهای تجاری بزرگ را که نمی‌توان یکجا به فروش رساند، در اوراق بهادار سازی تبدیل به صندوق املاک کرده و بدون این‌که مدیریت از دست رود، درصدی از آن به فروش می‌رود.


وی با اشاره به روش سلف استاندارد مسکن برای فروش املاک در بازار بورس کالا، اظهار کرد: با این روش، سعی می‌شود موانع رونق زمین و ساختمان رفع شوند. این روش، نوعی پیش فروش متری ساختمان‌های بزرگ بوده و تضامینی گرفته می‌شود در موعد مقرر، سود پرداخت شود.


خبر آخر: محمود شایان، مدیرعامل بانک مسکن از اقدام‌های مهم برای به سرانجام رسیدن طرح فروش متری مسکن در بورس کالا خبر داده است.


سرپرست مدیریت مطالعات اقتصادی و امور بین الملل بورس کالای ایران گفت: این روش، دردسر و درگیری کمتری برای سرمایه گذاران و صاحبان املاک نسبت به پروسه طولانی بانک‌ها دارد.


وی افزود: متقاضیان می‌توانند با تهیه امیدنامه و اخذ تاییده از سوی بورس کالا برای زمین و املاک خود اوراق عرضه کنند و سرمایه گذاران به متراژی از زمین پیش فروش کنند و در صورت انصراف صاحب ملک، تاخیر در تحویل سود و ... نیز مبتنی بر تضامین رفتار کرد.


سمینار مذکور عصر پنجشنبه ۹ تیر ۱۴۰۱ توسط سازمان مدیریت صنعتی نمایندگی آذربایجان شرقی و با مشارکت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و کارگزاری مبین سرمایه در تبریز برگزار شد./کالاخبر


انتهای خبر

0
0