فارس نیوز
1401/12/14
17:09
نوسان رشد بورس با رفتار هیجانی فروشندگان/ «احتیاط» عنصر کلیدی معاملات سهامداران بازار سهام

در جریان معاملات امروز، فروشندگان در نیمه دوم بازار، با افزایش فشار در طرف عرضه، موجب کاهش قیمت‌ها در بورس شدند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در حالی امروز به معاملات خود پایان داد که دو نیمه متفاوت داشت. در نیمه نخست معاملات به علت اخبار منتشر شده در حوزه سیاست خارجی، بورس با رشد همراه شد و در نیمه دوم به علت افت مجدد قیمت دلار ‌بورس با فشار فروش مواجه شد و همین مساله نیز موجب شد تا شاخص بورس نتوانند رشد خوبی را تجربه کنند.


کارشناسان بازار سرمایه معتقدند هنوز روند مشخصی در بورس شکل نگرفته است و سهامداران خرد بازار سرمایه هر روز به سمتی حرکت می کنند، از دیگر سو، زمان تسویه اعتبارها نیز فرارسیده است و همین مساله فشار فروش مضاعفی را برای بورس ایجاد کرده است.


افت قیمت دلار، افزایش نرخ بهره بانکی و ریسک‌های بیرونی که بر بورس به عنوان عوامل منفی در مقابل ارزندگی نمادها و موارد مثبت بودجه ۱۴۰۲ به یک تقابل با یکدیگر برخواسته‌اند.


* چرا ورود و خروج پول در بورس روند مشخصی ندارد؟


راضیه آرمند، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: بررسی روند کلی قیمت‌ها در روزهای اخیر حکایت از این امر دارد که با توجه به رشد سریع شاخص کل از کف کانال ۱.۵ میلیون واحدی در روز ۲۶ بهمن ماه تا حدوده یک میلیون و ۸۳۸ هزار واحدی که منجر به ثبت بازده حدودا ۲۰ درصدی شد، به نظر می رسد افت نسبی قیمت‌ها در روزهای اخیر یک اصلاح جزیی بوده است.


وی ادامه داد: باید به این نکته نیز توجه کنیم که هنگام چنین رشدهای سریعی آن هم وقتی بازار برای مدتی طولانی در رکود بوده، طبیعتا سرمایه گذاران محتاط خواهند بود و به احتمال زیاد نمی توانند پذیرش ریسک سرمایه گذاری میان مدت را بپذیرند.


این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: از این رو سهامداران اولا با سرعت بیشتری اقدام به شناسایی سود می‌کنند و ثانیا در صورت میل به پذیرش ریسک حضور در بازار سهام اقدام به تغییر در ترکیب پرتفوی خود به کوتاه مدت خواهند کرد.


آرمند تصریح کرد: اینکه در روزهایی ورود پول به بازار رخ می‌دهد و سریعا جریان خروج پول از بازار شکل می‌گیرد، به همین استراتژی سهامداران ارتباط دارد.


* رشد شاخص های عملکردی بورس


در پایان معاملات امروز بورس، شاخص کل با افزایش تراز ۷ هزار و ۷۴۱ واحدی نسبت به روز کاری قبل تا سطح یک میلیون و ۷۹۵ هزار و ۹۵۵ واحد بالا آمد. بازدهی این شاخص مثبت ۴۳ صدم درصد بوده است.


شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با رشد ۴ هزار و ۵۷۱ واحدی در رقم ۵۳۷ هزار و ۵۶۳ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص دو برابر بازدهی شاخص کل و به میزان ۸۶ صدم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس، با افزایش ۶۵.۲۵ واحدی در سطح ۲۲ هزار و ۷۸۴ واحد قرار گرفت.


* افت ارزش معاملات خرد بازار سهام


امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۴۱ هزار و ۷۴۶ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۳۰ هزار و ۲۸ میلیارد تومان بود که ۷۱ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.


امروز ارزش معاملات خرد سهام نیز با کاهش ۱۲ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۶ هزار و ۵۲۴ میلیارد تومان رسید.


* خروج پول حقیقی از بازار ادامه دارد


امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای ششمین روز پیاپی منفی بود و ۷۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که به نسبت خروج پول حقیقی در دو روز معاملاتی اخیر کاهش شدیدی داشته است.


در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران)، شپنا (پالایش نفت اصفهان) و بپاس (بیمه پاسارگاد) اختصاص داشت. در سوی دیگر، ختوقا (قطعات اتومبیل ایران)، رمپنا (گروه مپنا) و شیراز (پتروشیمی شیراز) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.


* رشد قیمت ۵۳ درصد از نمادهای بورسی


در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، ۳۴۶ نماد رشد قیمت داشتند و ۳۱۲ نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، ۵۳ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۴۷ درصد بازار افت قیمت داشتند.


در جریان معاملات امروز، ۸۱ نماد با ارزش ۳۹۱ میلیارد تومان در صف خرید قرار داشتند و ۳۳ سهم با ارزش ۳۰۱ میلیارد تومان در صف فروش معامله شدند.


پایان پیام/


انتهای خبر

0
0