بورس پرس
1399/12/12
00:00
آینده صنعت فولاد با افزایش۱۱ درصدی و عدم اثر نوسان ارز + چند آمار

رئیس سابق ایمیدرو با اشاره به افزایش ۱۱ درصدی رشد صنایع فولادی نسبت به شاخص، گفت: اکثر بدهی شرکت‌های فولادی ریالی است و دچار نوسانات ارز نمی‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، خداداد غریب‌پور در پنل تخصصی بازار دوسویه سرمایه و فولاد اظهار داشت: ارزش بازار سرمایه حدود ۲۵۰ میلیارد دلار برابر با ۶.۲ هزار میلیارد تومان است که سهم سنگ‌آهن در این بازار حدود ۳۸ میلیارد دلار است که ۱۵ درصد بازار را به خود اختصاص داده است. در بخش کانی‌های فلزی و فلزات اساسی سهم به ۲۴ درصد می‌رسد که آمار تاثیرگذاری در بازار سرمایه بشمار می‌رود.


وی افزود: تقریبا نیمی از بازار سرمایه متعلق به صنعت پتروشیمی و پالایشی است و نصف دیگر آن به کانه‌های فلزی و فلزات اساسی اختصاص دارد. از قضا در آن دوره‌ای که بورس رشد فزاینده‌ای داشت عامل رشد همین چند صنعت بودند یعنی صنایعی که ارزآوری به همراه داشتند و قیمت‌های آنها جهانی محاسبه می‌شد. در زمینه فلزات هم قیمت‌های جهانی و داخلی با رشد همراه بود و در فاصله زمانی بین آبان تا دی‌ماه قیمت‌های داخلی متاثر از جهانی با ۴۸ درصد رشد همراه شد.


این مقام مسئول ادامه داد: طی پنج سال گذشته شاخص بورس چهار برابر شده این درحالی است که رشد صنایع فولادی ۱۱ درصد بیشتر از شاخص بورس بوده است. وضعیت در شرایطی قرار دارد که فولاد به همراه معدن‌کاری فناورانه مورد توجه قرار گرفته است و بدون شک آینده این صنعت نویدبخش خواهد بود. فولاد مبارکه و ملی مس شرکت‌های جذابی هستند که به لحاظ بنیادی در بازار سرمایه ارزش دارند. باتوجه به طرح‌های توسعه‌ای این شرکت‌ها از هر جهتی رشد خواهند کرد.


غریب پور با اشاره به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ گفت: ظرفیت کنونی ۴۰ میلیون و تولید ۳۲ میلیون تن است و صادرات نیز وضعیت خوبی دارد اما کشورهای همسایه مانند عراق برای واردات محصولات فولادی ایران، تعرفه وضع کرد‌ه‌اند. حوزه فولاد بیش از ۵ میلیارد دلار ارزآوری داشته و به بیش از ۴۰ کشور دنیا صادر می شود که در این راستا باید برنامه‌ریزی و رایزنی انجام شود.


وی اضافه کرد: اکثر بدهی شرکت‌های فولادی ریالی است و دچار نوسانات ارز نمی‌شوند. دولت نیز حقوق دولتی سنگ‌آهن را چندان افزایش نداده است بنابراین بیشتر تامین مالی‌ها از طریق شرکت ها انجام می‌گیرد. حدود ۴۰ درصد بورس کالا به فولاد اختصاص دارد و صنایع فولادی در ایجاد زیربناها نیز متاثر هستند.



غریب پور با بیان اینکه در بعد جهانی و ملی صنعت فولاد صنعت بسیار تاثیرگذاری است، تصریح کرد: یکی از درخشان‌ترین صنایع در زمینه سرمایه‌گذاری، صنایع فولادی هستند. در دنیا ۹۶‌میلیون نفر در صنعت فولاد مشغول به کار هستند که ۶ میلیون نفر مستقیم و ۹۰ میلیون نفر آن غیرمستقیم است. صنعت فولاد در GDP دنیا نیز حدود ۸۷ هزار میلیارد دلار سهم دارد.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0