کوین ایران
1400/09/10
10:33
تحلیل آنچین هفتگی ارزهای دیجیتال (۹ آذر) – آیا باید منتظر خروج ناگهانی سرمایه‌گذاران از بازار باشیم؟

علیرغم اینکه سرمایه‌گذاران بلندمدت و کوتاه‌مدت عرضه سودآورتری را نسبت به اصلاح قیمت در ماه سپتامبر تجربه کرده‌اند، بازار در این هفته (۲۳ تا ۳۰ نوامبر) روند کاهشی قیمت...

علیرغم اینکه سرمایه‌گذاران بلندمدت و کوتاه‌مدت عرضه سودآورتری را نسبت به اصلاح قیمت در ماه سپتامبر تجربه کرده‌اند، بازار در این هفته (۲۳ تا ۳۰ نوامبر) روند کاهشی قیمت را ادامه می‌دهد.


بیت کوین و بسیاری از سرمایه‌های سنتی (بازار سهام) در این هفته با قیمت به نسبت پایین‌تری معامله شدند. این افت قیمت در پی ظهور سویه جدیدی از ویروس کرونا در جهان رخ داده است. در این هفته بیت کوین با قیمت ۵۹۳۳۹ دلار کارش را آغاز کرد و تا کف قیمتی این ماه، یعنی ۵۳۵۶۹ دلار کاهش یافت. این روند اصلاح قیمت در اکثر روزهای ماه نوامبر دیده شد و در تعیین حرکات قیمتی نقش کلیدی داشت.


تحلیل آنچین

میزان افت قیمت بیت‌کوین نسبت به قله قیمتی

با توجه به اینکه اکنون فاصله قیمت بیت کوین تا سقف قیمتی خود (۶۸ هزار دلار) از بیست درصد عبور کرده است، رسانه‌های سرمایه‌های سنتی (بازار سهام) در گزارش‌های خود اعلام کردند که بیت کوین وارد یک روند نزولی جدید شده است. این خبر می‌تواند برخی از خوانندگان را متعجب کند، چرا که اصلاح قیمت اخیر یکی از ملایم‌ترین اصلاحات سال ۲۰۲۱ محسوب می‌شود. یا حتی ممکن است برخی معتقد باشند که این روند برای سرمایه‌گذاران بیت کوین روندی کاملا طبیعی است.


در پی فشار فروش در ماه‌های ژانویه، فوریه و آپریل، قیمت بیت کوین تا ۲۴.۲ درصد کمتر از قله قیمتی کاهش یافته بود. عمیق‌ترین کاهش در دوره زمانی ماه می تا جولای رخ داد. زمانی که قیمت با افت ۵۴ درصدی نسبت قله قیمتی مواجه شد. اصلاح قیمت قابل توجه بعدی در ماه سپتامبر اتفاق افتاد که قیمت را تا ۳۷.۲ درصد کمتر از قله قیمتی آپریل و ۲۵.۲ درصد نسبت به قله اخیر در ۵۳ هزار دلار، کاهش داد.


تحلیل آنچین

در این هفته برای ارزیابی علل کاهش اخیر، از سه زاویه ساختار بازار را بررسی می‌کنیم. در این مسیر رفتار گروه‌های مختلف سرمایه‌گذار با استراتژی‌های متفاوت را ارزیابی می‌کنیم تا احتمال ورود بازار به دوره نزولی را مشخص کنیم. برای این تحلیل روی موارد زیر تمرکز خواهیم کرد:


بازار مشتقات و وضعیت و نقش اهرم‌ها در این ساختار خریداران کوتاه مدت و قیمت پایه موجودی بیت کوین ‌آن‌ها خریداران بلندمدت و وضعیت توزیع کوین‌ها و سودآوری آن

بالا رفتن میزان نفوذ و اثرگذاری معاملات آتی CME

توجه به بازار مشتقات در تحلیل وضعیت بازار اهمیت بسزایی دارد. در بسیاری از مواقع این بازار می‌تواند علت به وجود آمدن اهرم‌های بیش از حد بزرگی باشد که به شکل عجیبی در گذر زمان از بین خواهند رفت. به عبارتی استفاده از اهرم‌های بزرگ در معاملات بازار مشتقات گاهی می‌تواند اثر قابل توجهی بر حرکات قیمتی بازار بگذارد. اما در اغلب مواقع این اثرات مقطعی هستند.


در بازار‌هایی با امکان انواع معاملات غیرنقدی، می‌توانیم شاهد بهره باز اسمی بسیار بالایی باشیم. در بین ماه‌های اکتبر و نوامبر، این بهره اسمی به ۱۲ تا ۱۴ میلیارد دلار رسید. کل بهره اسمی در این هفته در پی پایان قراردادهای ۲۶ نوامبر به حدود ۱۰ میلیارد دلار رسیده است.


تحلیل آنچین

شاخص سود باز معاملات آتی

زمانی که سود معاملات آتی با بیت کوین محاسبه شود، قیمت محاسبه شده همواره پایین‌تر از قیمت ماکسیمم است. از طرفی حجم این سودها بسیار بالاست (ارزش اسمی آن برابر با ۴۰۰ هزار بیت کوین است). در شاخص مد نظر برای حذف تاثیر قیمت کوین (مثلا اثر قراردادهای مارجینی کوین)، سود محاسبه شده را بر حسب بیت کوین تعیین می‌کنند و از این طریق می‌توان دوره‌های رشد فزاینده اهرم‌ها یا کاهش معاملات اهرمی را مشخص کرد.


در نمودار زیر تعدادی از فشارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت که بر اثر تغییر اهرم‌ها حاصل شده، مشخص شده است. سود باز، زمانی به سرعت کاهش می‌یابد که فشار معامله‌گران برای رساندن قیمت به حد مورد نظر خود، نوسانات قیمتی را ایجاد می‌کند. با توجه به وضعیت اهرم‌ها در نزدیکی قله قیمتی، خطر از بین رفتن این اهرم‌ها وجود دارد. همانطور که در سابقه این نمودار می‌تواند دید که هرگاه سود باز از ۳۵۰ هزار بیت کوین عبور کرده شاهد چنین رخدادی بوده‌ایم.


تحلیل آنچین

نرخ سرمایه‌گذاری در معاملات پرپچوال آتی

به هر ترتیب در تمام معاملات آتی، خریداران و فروشندگان به شکل برابری با هم تطبیق پیدا می‌کنند. به عبارتی اطلاعات اندکی برای تعیین مسیر قیمت پس از فشار اهرم‌ها در دست داریم. نرخ سرمایه‌گذاری در معاملاتی آتی پرپچوال، می‌تواند تا حدی سویه حرکات قیمتی را برایمان روشن کند. در زمان نوشته شدن این تحلیل سویه حرکات قیمتی بر مبنای این شاخص یک روند مثبت و صعودی ملایم را نشان می‌دهد. ذکر این نکته نیز مهم است که با کاهش قیمت، نرخ سرمایه‌گذاری نیز کاهش یافته است. این امر نشان می‌دهد که معامله‌گران در شرایط اصلاح قیمت با احتیاط عمل می‌کنند.


هرچند نزخ سرمایه‌گذاری مثبت است اما کاهش قیمت اثر مهمی بر آن داشته است. نمی‌توان این احتمال را رد کرد که بخش بزرگی از بازار به خاطر کاهش قیمت‌ها سود قابل توجهی کسب نکرده‌اند، بنابراین تراکم اهرم‌ها در هر دو سویه قیمتی می‌تواند رخ دهد.


تحلیل آنچین

افزایش حجم معاملات در CME

علاوه بر نکات بالا باید به این نکته نیز اشاره کرد که، از زمان راه‌اندازی ETFها با پشتوانه معاملات آتی بیت کوین، در بازار آمریکا، دو محدوده سود باز (محدوده صورتی) و حجم معاملات آتی (محدوده آبی) در CME به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.


نمودار زیر نشان می‌دهد که ۱۹.۳ درصد از کل معاملات آتی با سود باز، قراردادهای خود را در CME صورت داده‌اند. این مقدار نسبت به اوایل سپتامبر (۱۰ درصد) تقریبا تا حد دو برابری افزایش یافته است. به طور مشابه در همین دوره حجم معاملات در CME از ۱.۴ درصد به ۶ درصد افزایش یافته است.


تحلیل آنچین

آنالیز خریداران کوتاه‌مدت طبق تحلیل آن چین

در دو هفته اخیر بر تعدادی از شاخص‌ها که با رفتار خریداران کوتاه‌مدت در ارتباط بود تمرکز کردیم. خریدارانی که قدمت کوین‌های آن‌ها کمتر از ۱۵۵ روز است. همچنین به این نکته اشاره کردیم که قیمت پایه کوین‌هایی که در اختیار این خریداران کوتاه‌مدت است در حدود سطح قیمتی ۵۳ هزار دلار واقع شده است و به همین خاطر به احتمال قوی در این نقطه یک سطح حمایتی شکل خواهد گرفت.


در این هفته معاملات در کف قیمتی ۵۳.۵ هزار دلار صورت گرفت. این امر نشان می‌دهد که سطح حمایتی مورد انتظار، بر مبنای قیمت پایه خریداران کوتاه‌مدت (STH) شکل گرفته است. این دومین آزمون این سطح در روند اخیر است که توسط خریداران کوتاه‌مدت حمایت شده است. اگر این سطح حمایتی حفظ شود، شرایطی دقیقا مشابه اصلاح قیمت سال ۲۰۱۷ رخ داده است و می‌توان به عملکرد این سطح حمایتی با اطمینان بیشتری تکیه کرد.


تحلیل آنچین

شاخص سود و زیان تحقق یافته در تحلیل آنچین

یکی از رفتارهای معمول در نقاط انتهایی یک اصلاح قیمت در بازار صعودی، تسلیم شدن خریداران به علت افزایش حجم ضرر است. در بسیاری از مواقع این نقاط تا زمانی که پتانسیل فروش از بین نرود، تثبیت نمی‌شوند.


نگاهی به میزان سود و ضرر محقق شده برای معامله‌گران کنید. می‌توانیم نقش این پارامتر را در دو رخداد اخیر مشاهده کنیم. سود محقق شده (ناحیه سبز رنگ) در خلال اصلاح قیمت کاهش یافته است. این روند به شکل بالقوه نشان‌دهنده کاهش سود و افزایش اطمینان سرمایه‌گذاران است.


ضرر محقق شده (ناحیه صورتی رنگ) به میزان ۸۰۰ میلیون دلار در روز. درست مثل فشار فروش در آپریل و جولای، اما خیلی کمتر از فشار فروش در ماه می. این امر نشانه‌ای منطقی بر خروج برخی از خریداران اصلی است. اما همچنان نمی‌توان احتمال افزایش فشار فروش را رد کرد.


تحلیل آنچین

نسبت سود به زیان خریداران کوتاه‌مدت در تحلیل آنچین

دورنمای فعالیت تجاری خریداران کوتاه‌مدت در شاخص نسبت سود به زیان، قابل دسترس است. نسبت سود به زیان خریداران کوتاه‌مدت در این هفته به زیر ۱ رسید. به این معنا که کوین‌های خرج شده توسط این خریداران در نهایت موجب زیان آن‌ها شده است. در این شرایط خریداران کوتاه‌مدت منتظر پاسخ آزمون قیمتی خود هستند. رفتار سرمایه‌گذاران در تعیین برگشت قیمت یا کاهش آن تا زیر قیمت پایه خریداران کوتاه‌مدت، اهمیت بسزایی دارد. در واقع رقابت خریداران و فروشندگان بازار باید به زودی آغاز شود، در غیر اینصورت احتمال آنکه خریداران کوتاه‌مدت، کوین‌های خود را در قیمتی نزدیک به قیمت پایه، بفروشند قوت می‌گیرد.


تحلیل آنچین

با توجه به اینکه قیمت در حال آزمودن اطمینان خریداران کوتاه‌مدت به سطح قیمتی ۵۳ هزار دلاری است و معاملات در محدوده قیمت پایه خریداران کوتاه‌مدت، صورت می‌گیرد، بازار در مقایسه با اصلاح قیمت سپتامبر، وضعیت به مراتب بهتری دارد. میزان موجودی خریداران کوتاه‌مدت که در بازه سود قرار گرفته است، ۶۰ درصد افزایش یافته است. میزان کوین‌های سود ده در کیف پول خریداران کوتاه‌مدت در بازه اصلاح قیمت سپتامبر ۵.۷۸ درصد بود و تا به امروز به ۹.۲ درصد رسیده است. در مقابل میزان کوین‌های زیان ده این خریداران از ۱۲.۳ درصد به ۹.۶ درصد کاهش یافته است.


بیشتر موجودی خریداران کوتاه‌مدت در سود است و قیمت در حال آزمودن قیمت پایه خریداران کوتاه‌مدت. از طرفی خریدارانی که در قیمت‌های بالاتر وارد بازار شده‌اند با ضرر قابل توجهی مواجه شده‌اند. معمولا در این شرایط یک حرکت رو به رشد مقطعی آغاز می‌شود. اما نکته کلیدی در شروع این حرکت تثبیت قیمت پایه‌ای ۵۳ هزار دلار به عنوان سطح حمایت است. اگر بازار موفق شود این سطح را تثبیت کند احتمال شروع حرکت صعودی، تقویت می‌شود.


تحلیل آنچین

آنالیز خریداران بلندمدت در تحلیل آنچین

اگر تمرکز تحلیلی خود را به خریداران بلندمدت تغییر دهیم، می‌توانیم یک روند پیوسته از خرج کردن کوین‌ها را در ماه گذشته شاهد باشیم. از قله ۱۳.۵ میلیون بیت کوینی که در اختیار این خریداران بود، می‌‌توان تخمین زد که ۱۵۰ هزار بیت کوین توزیع شده است. چیزی در حدود ۵.۸ درصد از کل حجم انباشت شده از مارچ ۲۰۲۱.


تحلیل آنچین

شاخص نسبت سود و زیان خریداران بلندمدت در تحلیل آنچین

با یک ارزیابی مشابه از عملکرد خریداران بلندمدت می‌توان دید که ذخیره سودده این خریداران از سپتامبر افزایش یافته است. در حالی که میزان ذخیره کوین‌های سودده این خریداران از ۷۲.۳ درصد به ۷۵.۸ درصد افزایش یافته، میزان کوین‌های زیان ده آن‌ها از ۹.۶۵ درصد به ۵.۸ درصد کاهش یافته است.


در مقایسه با اصلاح قیمت سپتامبر، وضعیت کوین‌های سوده و زیان ده، برای هر دو گروه خریداران کوتاه‌مدت و بلندمدت رو به بهبود است. در حالی که خطر سقوط قیمت همچنان باقی است اما بعید به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذارانی که بخشی از کوین‌هایشان زیر سطح قیمت پایه است، بخواهند در میانه قیمتی ۵۰ تا ۶۰ هزار، اقدام به فروش کنند.


تحلیل آنچین

شاخص سود و زیان تحقق یافته برای خریداران بلندمدت در تحلیل آنچین

همانطور که گفته شد خریداران بلندمدت در حال خرج کردن بخشی از موجودی کوین‌های خود هستند. با استفاده از شاخص LTH-SORP می‌توانیم میزان سوددهی کوین‌های مذکور را بررسی کنیم. قسمت مشخص شده در نمودار زیر دوره زمانی اواخر ماه جون را نمایش می‌دهد که در آن کوین‌هایی با قدمت ۱۵۵ روز به عنوان مرز بین خریداران بلندمدت و کوتاه‌مدت در نظر گرفته شده است.


در اینجا می‌توانیم ببینیم که شاخص LTH-SORP در یک روند کاهشی بلندمدت قرار دارد. این امر نشان می‌دهد که سود حاصل از خرج کردن کوین‌ها برای خریداران بلندمدت از ماه مارچ تا به امروز رو به کاهش است. به این نکته نیز توجه داشته باشید که در هفته اخیر شاخص LTH-SORP به سرعت کاهش یافته که نشان‌دهنده تحقق سود‌های کمتر در تعداد بیشتر است.


مهم‌ترین اطلاعاتی که از این نموادر می‌توان کسب کرد، واگرایی شاخص LTH-SORP از ماه آگوست است. با افزایش قیمت، شاخص مد نظر رو به کاهش است. می‌توان عناصر مهمی را در پس شکل‌گیری چنین الگویی شناسایی کرد:


حد قدمت کوین‌های خریداران بلندمدت به نیمه اول سال ۲۰۲۱ برمی‌گردد که معاملات صورت گرفته در آن قیمتی خیلی بالاتر از چرخه‌های پیشین بازار (با قله ۲۰ هزار دلاری) دارد. در واقع به سادگی می‌توان فهمید که کوین‌های خریداران بلندمدت قیمت پایه بالاتری نسبت به گذشته دارند.


خریداران بلندمدتی که اکنون در حال خرج کردن کوین‌های خود هستند، در واقع کوین‌هایی را خرج می‌کنند که در قیمتی نزدیک به قیمت حال حاضر خریداری کرده‌اند. این امر را می‌توان به عنوان فروش بدون ریسک، فروش با سود اندک یا فروش با مالیات کمتر، تفسیر کرد.


تحلیل آنچین

میانگین قیمت پایه خریداران بلندمدت در تحلیل آنچین

در نهایت، می‌توانیم با استفاده از LTH-SORP میانگین قیمت پایه کوین‌های خرج شده را تخمین بزنیم. به عبارتی برای تمام کوین‌هایی که در هر روز خرج شده‌اند، میانگین قیمت پایه را محاسبه کنیم. با مقایسه قیمت بازار و شاخص LTH-SORP می‌توانیم ببینیم که قیمت میانگین در ۳۴.۳ هزار دلار به عنوان بالا‌ترین قیمت پایه، مشخص شده است (ناحیه سبز رنگ). می‌توان دید که حد‌های قیمتی این شاخص در قله‌ها و دره‌های محلی اتفاق می‌افتد که یک استراتژی تجاری برای کسب سود را نشان می‌دهد.


تحلیل آنچین

جمع‌بندی

علیرغم اینکه کاهش قله قیمتی بیت کوین یکی از ملایم‌ترین کاهش‌های سال ۲۰۲۱ بود، اما تمایل سرمایه‌گذاران و خریداران دچار نقصان شده است. اهرم سود باز معاملات آپشن و معاملات آتی در نزدیکی قله قیمتی، موجب نگرانی‌هایی درباره احتمال خروج ناگهانی از بازار شده است. نرخ سرمایه‌گذاری یک سوگیری مثبت و ملایم را نوید می‌دهد. اما هر دو سناریو حرکات قیمتی (روند افزایشی و کاهشی) قابل قبول هستند. قیمت در حال آزمودن خریداران کوتاه‌مدت در ناحیه قیمت پایه است. تثبیت این سطح حمایتی در نقطه ۵۳ هزار دلار پشتوانه شکل‌گیری یک روند صعودی است. خریداران بلندمدت ۵.۸ درصد از موجودی کوین‌های خود را که از ماه مارچ انباشت کرده بودند، خرج کرده‌اند. این الگوی خرج کردن کوین‌ها پیش‌بینی روند‌های آتی بازار را سخت کرده است. هر دو گروه خریداران بلندمدت و کوتاه‌مدت، شاهد افزایش میزان کوین‌های سود ده خود نسبت به اصلاح قیمتی سپتامبر هستند که می‌تواند نویددهنده شروع یک حرکت سازنده و رو به افزایش باشد. منبع


انتهای خبر

0
0