بااقتصاد
1400/07/12
14:30
ایجاد بسته حمایتی برای تعیین قیمت زعفران به تصویب رسید

محسن زنگنه افزود: بر اساس مصوبه مجلس تعیین قیمت‌های تضمینی و حمایتی و همچنین بسته‌های حمایتی از محصولات کشاورزی باید در شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی به تصویب برسد.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، نماینده مردم تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی گفت: در دیدار اخیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی با وزیر جهاد کشاورزی، ایجاد بسته حمایتی برای تعیین قیمت زعفران به تصویب رسید. محسن زنگنه افزود: البته قیمت تعیین شده، مبلغ حداقلی است و ممکن است شرکت‌های تعاونی، تعاونی‌های روستایی یا بازار سرمایه در بورس کالا با قیمت‌های بالاتر از رقم یاد شده، زعفران را از کشاورزان خریداری کنند.


محسن زنگنه افزود: بر اساس مصوبه مجلس تعیین قیمت‌های تضمینی و حمایتی و همچنین بسته‌های حمایتی از محصولات کشاورزی باید در شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی به تصویب برسد.


وی ادامه داد: بر این اساس حداقل قیمت برای خرید توافقی زعفران که توسط اتحادیه‌های تعاونی روستایی و تولیدی و سایر اتحادیه‌های کشاورزی تصویب می‌شود برای زعفران نگین صادراتی ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است.


نماینده مردم تربت‌حیدریه، زاوه و مه ولات گفت: البته این قیمت، مبلغ حداقلی است و ممکن است شرکت‌های تعاونی، تعاونی‌های روستایی یا بازار سرمایه در بورس کالا با قیمت‌های بالاتر از رقم یاد شده، زعفران را از کشاورزان خریداری کنند.


زنگنه افزود: قیمت انواع زعفران مثل زعفران پوشال نیز تا یک هفته آینده تعیین و اعلام خواهد شد و کشاورزان می‌توانند زعفران خود را برای فروش با این قیمت به تعاون روستایی یا اتحادیه‌های تعاونی به ثبت رسیده، عرضه کنند.


وی ادامه داد: در گذشته فقط تعاونی روستایی با قیمت مصوب، زعفران را خریداری می‌کرد ولی امسال مقرر شده بانک کشاورزی به خریداران زعفران که این کف قیمت را رعایت می‌کنند تسهیلات هشت درصد با بازپرداخت ۱۸ ماهه بپردازد.


نماینده مردم تربت‌حیدریه، زاوه و مه ولات گفت: این مبالغ در بودجه ۱۴۰۰ دیده شد و تعاونی‌های روستایی و سایر تعاونی‌ها و صادرکنندگان زعفران می‌توانند با مراجعه به بانک کشاورزی از این تسهیلات برای خرید زعفران با قیمت ۲۰ میلیون تومان استفاده کنند.


زنگنه افزود: اگر بخش خصوصی از این نوع خرید حمایت نکند، تعاونی روستایی موظف است این کف قیمت را برای خرید زعفران از کشاورز، حتما رعایت کند و جزئیات بسته سیاستی حمایت از زعفران هفته آینده توسط وزارت جهادکشاورزی ابلاغ و اجرایی می شود.


وی درباره بسته دوم طرح حمایتی زعفران هم گفت: در بسته دوم، ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود هشت درصد در اختیار تعاونی‌های روستایی قرار می‌گیرد و علاوه بر این مصوب شد دولت تا پایان امسال صندوق حمایت از زعفران را راه‌اندازی کند و مقرر شد ۴۹ درصد سهام این صندوق آورده دولت باشد که از محل فروش دارایی‌های جهاد کشاورزی تامین و به صندوق پرداخت می شود.


این نماینده مجلس گفت: همچنین برای هر کشاورز نیز مبلغ ۱۰۰ هزار تومان که در مجموع حدود ۲۰ میلیارد تومان می‌شود از سوی دولت به عنوان حق‌السهم کشاورز در این صندوق سرمایه‌گذاری می‌شود.


زنگنه افزود: اگر این اتفاق بیفتد یکی از اقدامات زیربنایی برای زعفران انجام شده است که می‌تواند نگرانی ما را در سال‌های آینده برای خرید زعفران و حمایت از صادرکنندگان و فرآوری زعفران رفع کند.


وی اضافه کرد: امسال نخستین سالی است که دولت، قبل از شروع فصل برداشت برای قیمت زعفران تصمیم گیری و این قیمت را ابلاغ و بودجه آن را نیز مهیا کرده است.


فصل برداشت زعفران در منطقه تربت‌حیدریه به ترتیب در سه اقلیم سرد (رخ)، معتدل (مرکزی و زاوه) و گرم (مه‌ولات) از ۱۵ مهر آغاز و تا اواخر آبان ماه ادامه دارد.


از مجموع نزدیک به ۹۰ هزار هکتار اراضی زیرکشت زعفران خراسان رضوی، هشت هزار و ۷۶۵ هکتار آن به تربت‌حیدریه اختصاص دارد و میانگین تولید زعفران در این شهرستان چهار کیلوگرم در هر هکتار و در مجموع میزان تولید زعفران در تربت‌حیدریه در سال حدود ۳۶ تن است.


مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع است./ایرنا


انتهای خبر

0
0