بورس۲۴
1401/02/16
15:22
خطیب نماز جمعه تهران: رنج‌های اقتصادی امروز نتیجه قطعی سیاست‌های اقتصادی دهه‌های گذشته است

خطیب نماز جمعه تهران مشکلات اقتصادی کشور را نتیجه قطعی سیاست‌های اقتصادی دهه‌های گذشته دانست و گفت: اگر دولت می‌خواهد نخوه پرداخت یارانه‌ها را اصلاح کند، مردم قبل از اجرای طرح مطلع شوند تا به آرامش برسند.

خطیب نماز جمعه تهران: رنج‌های اقتصادی امروز نتیجه قطعی سیاست‌های اقتصادی دهه‌های گذشته است

بورس۲۴ : خطیب نماز جمعه تهران مشکلات اقتصادی کشور را نتیجه قطعی سیاست‌های اقتصادی دهه‌های گذشته دانست و گفت: اگر دولت می‌خواهد نخوه پرداخت یارانه‌ها را اصلاح کند، مردم قبل از اجرای طرح مطلع شوند تا به آرامش برسند.


حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد در خطبه نماز جمعه تهران گفت: اگر قرآن مدار تصمیم‌گیری و مدیریت باشد، تصمیم غیرعلمی گرفته نمی‌شود. تصمیمات باید متقن، کارشناسی و قابل دفاع باشد، نه اینکه سخنی گفته شود یا تصمیمی گرفته شود که مورد نقد نخبگان قرار گیرد.


خطیب نماز جمعه تهران تاکید کرد: اگر مدیران و مسئولان در واجبات و مستحبات پیشگام نباشند، مردم هم در عمل به واجبات سست می‌شوند. به این معنا، مسئولیت ما بسیار سخت است. باید مراقب کلمات و تصمیمات خود باشیم. اقتدار جمهوری اسلامی بدون شک حاصل ارتباط نزدیک مسئولان و مردم با مباحث دینی و ائمه اطهار است.


برای برون رفت از تنگناهای اقتصادی باید به قرآن بازگردیم


ابوترابی فرد با بیان اینکه در دفاع مقدس قرآنی عمل کردیم، اظهار کرد: برای برون رفت از تنگناهای اقتصادی باید به قرآن بازگردیم یعنی دانش و علم را محور تصمیمات قرار دهیم. تصمیمات باید در مجامع علمی ملی و جهانی قابل دفاع باشد. امروز غرب با تکیه بر تکنولوژی و سوء استفاده از قدرت سیاسی و نظامی اهداف نامشروعش را دنبال می‌کند. مسئولیت همه ما به ویژه آنان که در سطوح بالای مسئولیت هستند، خدا را نصرت کنند و یاری خداوند یعنی یاری دین خدا. نصرت خداوند یعنی عاشورایی زیستن. نصرت خداوند یعنی با حق بودن. امیرالمونین همیشه با حق بود. کسی که در کنار علی ابن ابی طالب است، مدافع حق و جامعه بشری است.


وی افزود: در ماه مبارک رمضان از بعضی افرادی که خود را در این نظام حتی در سطوح پایین مسئول هستند، رفتارهایی دیده شده است. مدیران ارشد باید این مسائل را رصد کنند. عدالت و تقوا رمز مدیریت دینی و در نظام سیاسی برآمده از اندیشه علی ابن ابی طالب است.


ابوترابی فرد ضمن تسلیت به خانواده نادر طالب زاده به خاطر درگذشت این هنرمند، گفت: در جمعه گذشته شاهد حضور امت اسلامی در راهپیمایی تحول آفرین قدس بودیم. عموم رسانه‌ها به این واقعیت اذعان داشته‌اند که راهیپمایی روز قدس در دنیای اسلام با شکوه و عظمت برگزار شد. این حرکت نویدبخش وحدت امت اسلام برای دفاع از سرزمین قدس است.


خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه فلسطین مسئله نخست جهان اسلام است، گفت: با وجود سخت‌گیری‌های غیرانسانی مزدوران رژیم صهیونیستی، بیش از ۲۰۰ هزار نفر در اجتماع عظیم قدس در بیت المقدس حضور یافتند. به تعبیر رهبری امروز اراده شکست ناپذیر جایگزین ارتش شکست ناپذیر دیروز دشمن شده است. دیروز رژیم صهیونیستی در موضع تهاجمی قرار داشت و جنگ ۶ روزه در ۱۹۶۷ میلادی نمود این تهاجم بود. در طول جنگ شش روزه سرزمین‌های اشغالی سه برابر شد.


خطیب نماز جمعه تهران تاکید کرد: این در حالی است که امروز شرایط کاملا متفاوت و به ضرر دشمنان است. امت فلسطین، قهرمانان غره، زنان و مردان کرانه باختری همه و همه در کنار هم قرار دارند. این وحدت، انسجام و امید دستاورد محور مقاومت است. پیام محور مقاومت این است که امت اسلام تا پایان راه در کنار شماست.


تیم اقتصادی دولت بر راهکارهای مورد اجکاع جامعه علمی سرمایه گذاری کند


حجت الاسلام ابوترابی فرد درباره مسائل اقتصادی کشور اظهار کرد: به مقامات ارشد و اجرایی کشور توصیه می‌کنم که راه را برای اجماع علمی هموار کنید. جامعه نخبگی باید مورد تعامل و گفت‌وگو قرار گیرند تا بتوانیم با الهام از سیاست‌های کلی ابلاغی از وضعیت موجود بیرون بیاییم. تیم اقتصادی دولت در این حوزه سرمایه‌گذاری کند.


خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه بیش از گذشته نیازمند اصلاح ساختار اقتصادی هستیم، گفت: باید به طور شفاف برای مردم توضیح داده شود که رنج‌های اقتصادی امروز نتیجه ناگریز و قطعی سیاست‌های اقتصادی دهه‌های گذشته است. برون رفت از این تنگناهای نیازمند برنامه، اعتماد ملت به دولت، و عزم و اراده راسخ برای تحول است. بدون تردید سیاست پولی کشور باید اصلاح شود. سیاست چاپ، نشر و توزیع گسترده پول تاثیرات از عوامل اصلی رشد تورم و کاهش ارزش پول ملی است. سیاست پولی انبساطی، استقراض از سیستم بانکی گره گشای مشکلات بود و می‌توانست نرخ رشد بلند مدت را افزایش دهد، هیچ کشوری با مشکلات اقتصادی رو به رو نبود.


ابوترابی فرد با تاکید بر ضرورت شفاف بودن تصمیمات اقتصادی گفت: باید از طریق منبرهای رسمی و رسانه ملی برای مردم توضیح دهند که سیاست نرخ رشد پول در سطح محدود می‌تواند نقش موثری در مهار تورم داشته باشد. سیاست مالی یعنی تعیین مخارج دولت. مخارج دولت مهم ترین ابزار سیاست مالی است. بدون تردید می‌توان اذعان کرد که در طول دهه‌های اخیر سیاست مالی در تامین ثبات اقتصادی ناتوان بوده است. این سیاست‌ها باید تجدیدنظر شود. دولت این موضوع را در دستور کار قرار داده اما باید برای مردم هم توضیح دهید.


مدیریت صحیح درآمدهای نفتی راه نجات کشور است


خطیب نماز جمعه تهران در پایان سخنانش به ضرورت طراحی نظام بودجه ریزی مناسب تاکید کرد و گفت: این یعنی نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد، در دستور کار قرار گیرد. باید از مدیران کارآزموده دعوت کنیم تا این مسائل را به مردم توضیح دهند. از طرف دیگر، مدیریت صحیح درآمدهای نفتی راه نجات کشور است. گمام نمی‌کنم یک نخبه در این مهم تردید داشته باشد. دولت برنامه خود در این جهت را ارائه کند. اگر تصمیمات اصلاحی اتخاذ می‌شود، باید مردم در جریان قرار گیرند. اگر دولت می‌خواهد نخوه پرداخت یارانه‌ها را اصلاح کنند، مردم قبل از اجرای طرح مطلع شوند تا به آرامش برسند. برای شکل گرفتن اصلاحات اقتصادی مردم باید در کنار دولت قرار گیرند. مردم باید به این باور برسند که اراده سه قوا بر اصلاح ساختار و عملکرد کشور است.

انتهای خبر

0
0