سنا
1401/05/15
15:08
ایران در جایگاه پنجم بزرگترین تولیدکنندگان کاشی و سرامیک جهان قرار دارد

صنعت کاشی و سرامیک در بازار سهام کشور کمتر از یک درصد، ارزش کل بازار سرمایه را به خود اختصاص داده است. این صنعت از صنایع جذاب برای سرمایه‌گذاری است و طبق پیش بینی برای P بر E به نظر می‌رسد بتواند میانگین بین ۶ تا ۷ را در سال جاری داشته و جزو صنایع جذاب برای سرمایه‌گذاری باشد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، صنعت کاشی و سرامیک از جمله صنایعی است که کاملا بر تولید داخل استوار است و البته که این صنعت در مقیاس جهانی نیز حرفی برای گفتن دارد. از سمت دیگر، تقاضا در این بخش به بازار مسکن مربوط است و رکود و رونق در این بازار تاثیر بسزایی بر این صنعت می‌گذارد.


اصلی‌ترین کاربرد سرامیک در صنایع مختلف نظیر تهیه وسایل مقاوم در برابر حرارت و الکتریسیته، فیوزهای الکتریکی، شمع اتومبیل، آجرهای نسوز، مقره‌های الکتریکی، گرافیت، بتن، مواد نسوز، بدنه سفینه‌های فضایی، انواع سیمان‌ها، محصولات شیشه‌ای وغیره است که باتوجه به نوع مصارف این ماده، روزبه‌روز بر اهمیت سرامیک افزوده می‌شود.


صنعت کاشی و سرامیک نقش مهمی در صنعت ساختمان در همه کشورها ایفا می‌کند و طی سال‌های اخیر ایران توانسته در میان ۱۰ کشور برتر تولیدکننده کاشی و سرامیک باشد.


در حال حاضر ایران پس از چین، هند، برزیل و اسپانیا و با صادرات بیش از ۱۰۰ میلیون متر مربع در سال، در جایگاه پنجم بزرگترین تولیدکنندگان جهان قرار دارد.


با توجه به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در صنعت کاشی و سرامیک در دهه اخیر و کاهش ساخت‌وساز مسکن، میزان عرضه از تقاضای محصول پیشی گرفته است. باتوجه به این موضوع، شرکت‌های این صنعت راه‌حل بازاریابی و فروش محصول خود را به‌شکل صادراتی دنبال می‌کنند و در این امر تا حدودی نیز موفق بوده‌اند.


مهم‌ترین مقصد صادراتی ایران کشور عراق است.


میانگین صادرات از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ حدود ۱۳۰ میلون مترمربع بوده است که با رشد نسبتا خوبی همراه بوده است. روند تولید و مصرف طی این سال‌ها میانگین تولید ۴۱۶ میلیون مترمربع و مصرف ۲۵۶ میلیون متر مربع بوده است.


دلیل اصلی کاهش روند مصرف، با توجه به آمارهای مرکز آمار، کاهش تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده از سوی شهرداری کشور بوده که این امر باعث افت و کاهش مصرف شده است.


در این بین، استان یزد با سهم بیش از ۶۰ درصدی، رتبه اول در ایران را در تولید این محصول در اختیار دارد. پس از یزد استان‌های اصفهان، قزوین و خراسان رضوی در جایگاه‌های بعدی هستند.


عراق ، پاکستان و افغانستان بیشترین واردکننده کاشی و سرامیک کشور هستند که تقریبا کشور عراق سهم ۷۳ درصدی از صادرات را شامل می‌شود.


چین، هند و برزیل بزرگترین تولیدکنندگان کاشی و سرامیک و بزرگترین مصرف کننده و چین ، هند و اسپانیا بزرگترین صادرکنندگان و همچنین آمریکا، عربستان و عراق بزرگترین واردکننده کاشی و سرامیک هستند.


میزان روابط با کشورهای همسایه، رکود ساخت و ساز و متغیرهای کلان اقتصادی از جمله پارامترهای تاثیرگذار بر این صنعت هستند.


صنعت کاشی و سرامیک در بازار سهام کشور کمتر از یک درصد، ارزش کل بازار سرمایه را به خود اختصاص داده است.


این صنعت از صنایع جذاب برای سرمایه‌گذاری است و طبق پیش بینی برای P بر E به نظر می‌رسد بتواند میانگین بین ۶ تا ۷ را در سال جاری داشته باشد و جزو صنایع جذاب برای سرمایه گذاری باشد.


از جمله نقاط قوت و فرصت‌های این صنعت در کشور می توان به کمبود و یا قیمت بالای محصولات جایگزین (سنگ طبیعی، شیشه، کامپوزیت و ...)، ابر پروژه ساخت ۴ میلیون مسکن ملی توسط دولت سیزدهم (امکان بالقوه افزایش شدید تقاضای داخلی در صورت اجرایی شدن طرح)، گشایش صادراتی در صورت توافق برجام و رفع تحریم‌ها (از طریق عدم اعطای تخفیف تجاری در فروش و همین‌طور واردات تکنولوژی و تجهیزات مدرن و پیشرفته)، منابع، مواد اولیه و انرژی داخلی نسبتا ارزان، بازارهای صادراتی کشورهای همسایه و مجاور و تعدد تامین‌کنندگان معتبر مواد اولیه و تجهیزات اشاره کرد.


و از نقاط ضعف و تهدید صنعت کاشی در کشور می‌توان به تداوم رکود بخش مسکن و ساخت‌وساز در کشور، عدم تناسب حجم سرمایه‌گذاری و رقابت زیاد تولیدکنندگان داخلی در مقیاس کوچک و کاهش حاشیه سود، ادامه تحریم‌ها و مشکلات مربوط به صادرات محصولات و واردات تکنولوژی به‌روز، نوسانات نرخ ارز و تعرفه بالای واردات مواد اولیه وارداتی، بازاریابی ضعیف صادراتی، مصرف بالای انرژی و پایین بودن بهره‌وری عوامل تولید، عدم توجه به بازاریابی آنلاین محصولات در شرایط فعلی، کمبود منابع مالی و افزایش بهای حامل‌های انرژی اشاره کرد.


نماد هشت شرکت کاشی و سرامیکی در بازار بورس و فرابورس ایران درج شده و قابلیت معامله دارند که شرکت صنایع کاشی و سرامیک سینا (کساوه) با سهم ۳۰درصدی و شرکت کاشی سعدی با سهم ۵درصدی از کل ارزش بازار این صنعت به‌ترتیب بیشترین و کمترین ارزش بازار این صنعت را به خود اختصاص داده‌اند.


فائزه شاهوردی : تحلیلگر بازار سرمایه



پروین خدادادی

انتهای خبر

0
0