بااقتصاد
1400/03/18
14:52
حمایت سبز بانکی‌ها و خودرویی‌ها از شاخص کل با افزایش تقاضای حقیقی‌ها/ بورس دوباره مامن نقدینگی‌های سرگردان می‌شود؟

گزارش بازار/ سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ افزایش تقاضای حقیقی‌ها برای خرید سهام بانکی‌ها در معاملات امروز بورس تهران در کنار سبزپوشی نمادهای بزرگ و لیدر خودرویی‌ها، موجب شد تا فشار فروش در نیمه دوم بازار کمی به تعادل برسد و درنهایت، شاخص کل پس از حدود ۱۰ هزار واحد صعود و سپس عقب‌نشینی حدود ۷ هزار واحدی، با ۳۳۶۲ واحد رشد، معاملات امروز را به‌پایان برساند. همین اندک صعود شاخص کل موجب شد تا رقم یک میلیون و ۱۶۰ هزار واحدی را دوباره پس بگیرد و به کانال ۱.۲ میلیونی نزدیک‌تر شود.

سرخ‌پوشی شاخص کل فرابورس با افزایش عرضه سهام غصینو و آریا


به گزارش بااقتصاد، معاملات امروز سه‌شنبه ۱۸ خردادماه، در بازارهای سهام تهران روی مدار مثبت آغاز شد و با گذشت تنها یک ساعت از زمان معاملات و با افزایش عرضه در برخی نمادها، به‌ویژه از گروه صنایع غذایی و فولاد، روند معاملات تغییر کرد و به سمت منفی پیش رفت. هرچند شاخص کل هم‌وزن با بازگشت حقیقی‌ها به سمت خرید، مثبت بود و با ۱۱۵ واحد رشد به رقم ۳۸۳ هزار و ۹۴۲ واحد رسید اما شاخص کل فرابورس، با فشار فروشندگان در نمادهای غصینو، آریا، دماوند و ذوب ۳۸ واحد عقب نشست و روی پله ۱۷ هزار و ۶۶۰ واحد متوقف ماند.


معاملات سبز فردا نیازمند حمایت جدی لیدرهای بازار


رشد حدود یک درصدی معاملات مثبت در دقایق نخست بازار امروز، شاخص کل را تا به رقم یک میلیون و ۱۶۶ هزار واحد هم رساند اما این روند مثبت دوام نیاورد و در نیمه دوم معاملات، متعادل شد. به‌این‌ترتیب، بازار سهام تهران فردا برای ثبت آخرین روز معاملاتی هفته در مدار مثبت، نیاز به یک حمایت جدی دیگر از سوی نمادهای شاخص‌ساز و لیدر دارد و در صورت تداوم افزایش تقاضا در گروه بانکی‌ها و خودرویی‌ها، بورس هفته سوم خرداد را نیز مثبت آغاز خواهد کرد.


بورس دوباره مامن نقدینگی‌های سرگردان می‌شود؟


موج جدید معاملات بورس در این هفته که با تغییر رویکرد حقیقی‌ها ایجاد شده است، در کنار سایر محرک‌های اقتصادی و سیاسی و همچنین تورم انتظاری سال ۱۴۰۰، برای بازار سرمایه این امکان را ایجاد می‌کند تا محلی برای کوچ نقدینگی‌هایی باشد که میان بازارهای موازی سرگردان شده‌اند و خبرهای منفی مانند مالیات بر عایدی سرمایه نیز بر خروج پول از این بازارها و احتمال ورود به بورس، صحه می‌گذارد. افزایش نرخ محصولات صنایع بورسی نیز مزید بر علت شده است و بسیاری از فعالان بازار که معاملات‌شان با تحلیل انجام می‌شود را به خرید این سهم‌ها ترغیب می‌کند.


رنج‌کشی مثبت و منفی شاخص‌سازان در بورس تهران


در معاملات امروز بورس تهران، دو نماد وبملت و خودرو، بیش‌ترین تاثیر مثبت را روی شاخص کل گذاشتند و حدود ۱۵۰۰ واحد از ۳۰۰۰ واحد رشد را رقم زدند. در مقابل، نماد شاخص‌ساز فولاد نیز، بالاترین میزان منفی‌سازی شاخص کل را به خود اختصاص داد و در کنار فملی و فخوز افزایش عرضه را شاهد بودند.


کاهش ارزش صف‌های خرید و فروش سهام نسبت به دیروز


معامله‌گران امروز در ۵۴۴ نماد دادوستدهای مثبت و منفی را رقم زدند و ۸۰ درصد از ارزش معاملات بازارهای سهام تهران، معادل ۳۷۲۷ میلیارد تومان با معامله سهام ۱۱۰ نماد به پایان رسید. ارزش صف‌های خرید نیز در معاملات امروز نسبت به روز گذشته حدود ۴۵ درصد کاهش یافت و به رقم ناچیز ۱۷۳ میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌ها فروش هم نسبت به دیروز، با ۷ کاهش رقم ۲۱۸۳ میلیارد تومان را ثبت کرد.


پرتراکنش‌های بورس و فرابورس


در بورس تهران، غکورش، خودرو، خساپا، شپنا، کاما، فملی و اوپال، بالاترین میزان تراکنش‌ها را به خود اختصاص دادند و در این میان غکورش تازه عرضه اولیه شده، پیشتاز تراکنش‌های منفی بازار بود. در فرابورس نیز فتوسا، فگستر، زملارد، شاروم، چخزر، کزغال و کرمان، نمادهای پرتراکنش لقب گرفتند.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز سه‌شنبه‌ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰


به‌این‌ترتیب، ارزش کل معاملات امروز بورس و فرابورس، بیش از ۷۳۰۰ میلیارد تومان با بیش از ۱۰۲۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، رقم خورد. سهم ارزش معاملات بورس تهران از این میزان، بیش از ۵۳۰۰ میلیارد تومان با حجم معاملاتی ۸۲۰۰ میلیارد تومانی بود و فرابورس هم ارزش معاملات ۱۹۰۰ میلیارد تومانی را با ۲ میلیارد حجم، روی تابلو معاملات به ثبت رساند.


افزایش ارزش و حجم معاملات، امروز هم مانند دیروز در بازارهای سهان تهران، قابل توجه بود و نشان از نقدشوندگی دوباره سهم‌ها دارد.


ارزش معاملات خرد در بورس تهران هم بیش از ۳۶۳۸ میلیارد تومان ثبت شد که تاییدی بر تمایل دوباره حقیقی‌ها برای ورود به معاملات بازار سهان است. همچنین خالص تغییر مالکیت از حقیقی‌ها به حقوقی‌های این بازار، امروز ۱۶۲ میلیارد تومان رقم خورد.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۱۶۰,۵۶۸.۴۸ (۳۳۶۲.۸۴افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۸۳.۹۴۲.۰۷ (۱۱۵.۹۲افزایش)


ارزش معاملات: ۵.۳۳۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۸.۲ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: وبملت، خودرو و رمپنا


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷.۶۶۰.۷۳ (۵۹.۹۸-)


ارزش معاملات: ۱,۹۰۱ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: غصینو، آریا و دماوند


گزارش: مولود غلامی





انتهای خبر

0
0