فارس نیوز
1401/11/03
17:13
هزارتوی تصمیم‌گیری عامل رفت و برگشت شاخص بورس/ ارزش معاملات خرد بازار سرمایه رشد کرد

شاخص کل امروز روندی صعودی داشت اما نامه شورای رقابت و پاسخ سازمان بورس درخصوص عرضه خودرو در بورس، موجب افت و خیز این شاخص شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در روزی که در شروع معاملات به سمت کانال بالاتر حرکت خود را آغاز کرده بود، با انتشار نامه شورای رقابت به سازمان بورس درباره ممنوعیت عرضه خودروهای دنا، پژو ۲۰۷ و شاهین در بورس کالا، یک‌باره رنگ قرمز به خود گرفت.


با افت شاخص در بازه یک ساعته انتشار این نامه، مصاحبه وزیر اقتصاد و مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس در خصوص تصمیم شورای عالی بورس درباره عرضه خودرو در بورس، سرعت سقوط شاخص کاهش یافت و شاخص کل بورس توانست خود را در مسیر صعودی نگه دارد.


بسیاری از کارشناسان معتقد بودند پس از ۲ روز افت، معاملات امروز می تواند برگشت بورس به روند صعودی را تضمین کند. اما اعلام تصمیمات اتخاذ شده در شورای رقابت، مانع از شکل گیری موج بعدی صعودی بورس برای رفتن به سمت کانال های بالاتر شد.


* ‌پایبندی به سازوکار بازار سرمایه جای قدردانی دارد


رضا گلستانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره رفت و برگشت امروز بورس گفت: مشکل در بورس هزارتوی تصمیم‌گیری در کشور است که هر نهاد و ارگان به خود اجازه می دهد، فارغ از اینکه چه اتفاقی در کلان اقتصاد کشور رخ خواهد داد، تصمیم سازی و تصمیم‌گیری کرد.


وی ادامه داد: برای اولین بار است که مدیران سازمان بورس به این سرعت به مصوبات سایر نهادها واکنش نشان می‌دهند و از حقوق سهامداران دفاع می‌کنند؛ امیدواریم این رویه ادامه داشته باشد.


این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: قیمت‌گذاری دستوری سالیان متمادی است که به یک چالش اساسی برای اقتصاد کشور تبدیل شده است و بازار سرمایه نیز متاثر از این شیوه تصمیم گیری بارها و بارها آسیب دیده است.


گلستانی با اشاره به زیان انباشته خودروسازان تصریح کرد: چرا اجازه نمی‌دهیم خودرو با سازوکار بازار سرمایه که تقریبا همه به جز دلالان و مافیای خودرو از آن راضی هستند، به جای قیمت‌گذاری دستوری، به دست مصرف‌کننده برسد.


وی با اشاره به صحبت‌های وزیر اقتصاد به عنوان رئیس شورای عالی بورس، افزود: باید از وزیر اقتصاد و سایر اعضای شورای عالی بورس تشکر کرد که به سازوکار بازار سرمایه پایبند بوده و تصمیم گیری را به نتیجه آتی این شورا موکول کرده اند.


* بازدهی ۸ برابری شاخص کل هموزن در برابر شاخص کل


در پایان معاملات امروز بورس، شاخص کل با افزایش هزار و ۲۳ واحدی نسبت به روز کاری قبل تا سطح یک میلیون و ۶۵۳ هزار و ۹۴۷ واحد بالا آمد. بازدهی این شاخص مثبت ۶ صدم درصد بوده است.


شاخص کل هموزن نیز با رشد ۲ هزار و ۷۶۳ واحدی در رقم ۵۲۲ هزار و ۷۰۰ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص ۸ برابر شاخ کل بوده و عدد ۵۳ صدم درصد را نشان می دهد. همچنین شاخص کل فرابورس، با افزایش ۸۸ واحدی در سطح ۲۱ هزار و ۳۵۱ واحد قرار گرفت.


* افزایش ارزش معاملات خرد بازار سرمایه


امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۲۳۴ هزار و ۹۷۹ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۲۲۰ هزار و ۸۸۸ میلیارد تومان بود که ۹۴ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می شود.


ارزش معاملات خرد سهام نیز با افزایش ۸ درصدی به نسبت روز گذشته به رقم ۹ هزار و ۸۶۲ میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بازار سرمایه ۴ درصد بوده است.


همچنین حقیقی ها امروز ۵۰ میلیارد پول به صندوق های درآمد ثابت وارد کردند و سرانه خرید اشخاص حقیقی در پایان معاملات امروز ۲۵ میلیون و سرانه فروش آن ها ۲۴.۱ میلیون بوده است.


* تداوم خروج سرمایه از بازار سهام


امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای سومین روز متوالی منفی بود و ۴۵۹ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. در میان صنایع نیز گروه بانک و موسسات مالی بیشترین خروج پول حقیقی و گروه حمل و نقل آبی بیشترین ورود پول حقیقی را ثبت کردند.


در معاملات روز دوشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شپنا (پالایش نفت اصفهان) خودرو (ایران خودرو)، وبملت (بانک ملت)، شتران (پالایش نفت تهران) و فولاد (فولاد مبارکه) اختصاص داشت. در سوی دیگر، نمادهای فروژ (صنایع فروآلیاژ ایران)، حخزر (کشتیرانی دریای خزر) و اتکام (بیمه اتکایی امین) بیشترین ورود پول را داشتند.


* افزاش ارزش صف های فروش بورس


در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، ۳۱۳ نماد رشد قیمت داشتند و ۳۴۵ نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، ۴۸ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۵۲ درصد بازار افت قیمت داشتند.


در جریان معاملات امروز، ۱۰۱ نماد صف خرید داشتند و ۶۰ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف های خرید با افت ۸ درصدی به ۷۱۱ میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف های فروش ۳۵ درصد افزایش یافت و ۳۳۳ میلیارد تومان بود.


در پایان معاملات نماد دسینا (شرکت داروسازی سینا)، ثتران (سرمایه گذاری مسکن تهران) و فاذر (صنایع آذرآب) بیشترین صف خرید را داشتند.


در سوی دیگر در پایان معاملات بیشترین صف فروش به نماد بالاس (مهندسی ساختمان تاسیسات راه آهن)، مادیرا (صنایع مادیران) و کپشیر (پشم‌شیشه‌ایران) اختصاص داشت.


پایان پیام/


انتهای خبر

0
0