سنا
1400/02/31
15:09
یک هفته با صنایع بورسی

معاملات آخرین هفته اردیبهشت نیز به پایان رسید و بازارها در فضایی که هم انتخابات در پیش است و هم مذاکرات احیای برجام ادامه دارد، با نوسان‌های متعددی همراه شدند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، بورس در آخرین هفته کاری اردیبهشت پس از یک هفته استراحت و صعود نسبی قیمت‌ها، با افت هفتگی ۲.۵ درصدی مواجه شد و تا محدوده یک میلیون و ۱۵۴ هزار واحد عقب نشست.


در این میان نگاهی به عملکرد هفتگی صنایع بورسی حکایت از رشد تنها ۲ گروه در مقابل کاهش میانگین قیمت‌ها در ۳۶ صنعت بورسی دارد. در این راستا دو گروه کانه‌های فلزی و محصولات شیمیایی تنها صنایع سبزپوش بورس در هفته منتهی به ۲۹ اردیبهشت‌ماه بودند. معدنی‌ها معاملات این هفته خود را با رشد ۴.۵ درصدی سپری کردند و میزان رشد قیمت‌ها در پتروشیمی‌ها به ۰.۹ درصدی رسید. به این ترتیب رشد هفتگی قیمت‌ها به دو گروه کامودیتی‌محور رسید .


بازار سهام در هفته معاملاتی گذشته هر چند شاهد برخی تحرکات در سهام با ارزش بازار بالاتر بود اما گروه‌های کوچک بورسی با صف‌های فروش مواجه شدند. در قعر جدول بازدهی هفتگی صنایع بورسی صنعت منسوجات با افت ۳۷.۲ درصدی قرار گرفت. این صنعت که از تک نماد «نمرینو» تشکیل شده، هر چند تنها در ۳ روز معاملاتی هفته دادوستد شد اما پس از متوقف شدن در روز دوشنبه پس از افشای اطلاعات بااهمیت، طی بازگشایی روز چهارشنبه با افت بیش از ۳۶ درصدی مواجه شد. ایران مرینوس در اطلاعیه خود نتایج برگزاری مزایده دو واحد آپارتمان اداری را به اطلاع سهامداران رسانده بود اما با توجه به فضای منفی حاکم بر تالار شیشه‌ای، با ریزشی غیرمعمول مواجه شد .



گروه کانی غیرفلزی دیگر صنعتی بود که در میان پرزیان‌ترین صنایع هفتگی بورس قرار گرفت و افت ۱۴.۲ درصدی را ثبت کرد. در میان دیگر صنایع منفی این هفته بورس تهران نیز نام گروه‌های کوچک و عمدتا تک سهم به چشم می‌خورد. در این راستا گروه استخراج زغال سنگ با افت ۱۲.۸ درصدی، سایر معادن با کاهش ۱۱.۴ درصدی و مخابرات با عقب‌نشینی ۹.۹ درصدی مواجه شد .


خودرویی‌ها با وجود کاهش میانگین قیمت ۵.۹ درصدی همچنان پرمعامله‌ترین صنعت بورس تهران است. سهامداران خودرویی این روزها از یک سو نیم نگاهی به مذاکراتی برجامی دارند و از سوی دیگر همچنان گرفتار نرخ‌گذاری دستوری از سوی شورای رقابت هستند. با گذشت دو هفته از اعمال افزایش ۹ درصدی قیمت خودرو، دو شرکت بزرگ خودروساز کشور با انتقاد از نحوه قیمت‌گذاری بهاره، فروش فوق‌العاده خود را متوقف کرده‌اند. کارشناسان بر این اعتقادند از آنجا که قیمت‌گذاری فصلی خودرو بر اساس تورم‌بخشی فصل قبل اعلام می‌شد، بنابراین خودروسازان مجبور بودند براساس تورم سه ماه پیش محصولات خود را تولید و عرضه کنند که منطقی نیست. به هر روی گروه خودرو و ساخت قطعات معاملات هفته منتهی به ۲۹ اردیبهشت‌ماه را با دادوستد یک هزار و ۷۵۰ میلیارد تومانی پشت سر گذاشت تا از این منظر در صدر صنایع بورسی قرار گیرد.





انتهای خبر

0
0