اقتصاد آنلاین
1400/01/23
12:51
تضمین سود و نقدشوندگی سرمایه‌گذاری با صندوق «افران»

با تصمیم شورای‌عالی و سازمان بورس، از ۲۵بهمن ماه ۱۳۹۹ دامنه نوسان قیمتی در بازار سهام به ۶+ و ۲- تغییر کرده است. طی این مدت و به مرور، ارزش معاملات بسیار کاهش یافت که در نهایت به مقادیر خود در ۱۵ماه گذشته بازگشت. به عبارت دیگر حجم معاملات و ارزش معاملات پایین، باعث شده، کمتر سهمی در بازار سرمایه باشد که بتوان آن را نقد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین ، به صورت کلی این ویژگی مهم‌ترین خصلت بازار سهام بوده است. در شرایط کنونی نیز این ویژگی بسیار اهمیت پیدا کرده است. در بخش صندوق‌ها نیز این موضوع باید برای انتخاب، خرید و سرمایه‌گذاری در یک صندوق سرمایه‌گذاری مدنظر قرار گیرد. این موضوع در صندوق های با درآمد ثابت اهمیت دوچندان دارد، بطوریکه سرمایه گذاران محترم در هر زمان و با هر دوره نگهداری، بتوانند بازدهی خود را به صورت کامل دریافت کنند و مشکلی از بابت فروش یا خرید هر مقدار از واحدهای صندوق نداشته باشند.


جهت اندازه گیری نقدشوندگی صندوق ها، معیارهای متفاوتی وجود دارد. یکی از اصلی ترین و کاراترین نسبتها جهت سنجش میزان نقدشوندگی یک صندوق، نسبت ارزش معاملات به اندازه صندوق است. نسبت ارزش معاملات به اندازه صندوق، یکی از نسبت‌های مهمی است که می‌تواند به نحوی نقدشوندگی یک صندوق را نشان دهد.


111111

اگر به نمودار بالا نگاهی بیندازیم، مشاهده می‌شود که این نسبت میان صندوق‌هایی که اندازه‌های بزرگ و متوسط دارند، مورد بررسی قرار گرفته است. صندوق با درآمد ثابت افرا که در بازار سرمایه با نماد افران معامله می‌شود، در صدر این نمودار قرار دارد. نسبت ارزش معاملات به اندازه صندوق، برای این صندوق حدود ۳.۲درصد است و اختلاف معناداری با رقیبان دیگر خود دارد این امر نشان دهنده این است که سرمایه گذاران در هر زمان و به هر میزانی، میتوانند واحدهای صندوق افرا را به فروش برسانند.


2222222

حال اگر به نمودار بازدهی سود سپرده‌های بانکی و این صندوق از زمان آغاز فعالیت آن نگاهی بیندازیم، مشاهده می‌شود که این صندوق با وجود حرکت در نزدیکی سود بانکی در ابتدای کار، به مرور از آن فاصله گرفت. در نهایت فاصله بازدهی این صندوق با سود سپرده بانکی نیز به بیش از ۱۰درصد در انتهای سال ۱۳۹۹ رسید. این صندوق با ریسک تقریبا یکسان با سپرده های بانکی، توانسته است بازدهی ۲۸.۳درصدی را برای سهامدارانی که از ابتدای آغاز فعالیت این صندوق همراه آن بوده‌اند، به ارمغان بیاورد. نکته مهم دیگری که برای سرمایه گذاران صندوق های دآمد ثابت اهمیت دارد، هموار بودن بازدهی آن است. این امر به سرمایه گذاران کمک می کند تا در دوره نگهداری کوتاه مدت یا بلندمدت، بازدهی روزانه یکسانی داشته باشد و فارغ از نوسانات بازار و هر اتفاق دیگر، بازدهی بالاتر از سپرده بانکی را در هر روز به دست آورند.


33333333

همچنین اگر بخواهیم بازدهی این صندوق را با شاخص بورس و بدون در نظر گرفتن ریزش سنگین اولیه بازار در مردادماه مقایسه کنیم، مشاهده می‌شود که بازدهی معقول و بالاتر از سپرده بانکی نیز نصیب سهامدارانی که این صندوق را نسبت به صندوق‌های سهامی ترجیح داده‌اند، اعطا کرده است. در حالی که شاخص کل بورس بیش از ۲۶درصد افت داشته است، «افرا» توانسته با بازدهی ۱۰درصدی کام سهامداران خود را شیرین کند. این موضوع نشان دهنده این است که در روزهای منفی فعلی بازار، سرمایه گذارانی که واحدهای صندوق افرا را خریداری می کنند، از این ریزش در امان می مانند.


بنابراین با درنظر گرفتن سه فاکتور فوق، به نظر می‌رسد اختصاص بخشی از پرتفوی سرمایه‌گذاری به «افران» باعث تضمین سود و نقدشوندگی سرمایه‌گذاری شود.


انتهای خبر

0
0