همفکران
1399/05/07
10:17
همفکران بررسی کرد: رصد نمادهای جامانده از رشد

همفکران در این گزارش ضمن معرفی بهترین های تیرماه، گروه ها و نمادهایی که از رشد ماه گذشته عقب ماندند را معرفی می کند.


تیرماه در حالی با بازدهی بیش از ۴۰ درصدی شاخص کل بورس به پایان رسید که بررسی بازدهی صنایع و نمادهای حاضر در بورس و فرابورس نشان می دهد که بخش قابل توجهی از بازار توانسته طی این مدت از شاخص کل پیشی بگیرد و بازدهی های جذابی را برای سرمایه گذارانش به همراه داشته است. از سویی دیگر انتهای این جدول ها صنایع و نمادهایی را معرفی می کند که طی یک ماهه گذشته درجا زدند و یا با افت مواجه شدند. برخی از این نمادها شرایط بنیادی خوبی دارند و بعد از استراحت یک ماهه اخیر از این به بعد می توانند گزینه های جذابی برای سهامداری باشند.


همفکران در این گزارش ضمن معرفی بهترین های تیرماه، گروه ها و نمادهایی که از رشد ماه گذشته عقب ماندند را معرفی می کند.


عملکرد صنایع


این بار از انتهای جدول آغاز می کنیم چراکه شناسایی گروه هایی که از رشد ماه گذشته عقب افتادند به همراه بررسی و رصد نمادهای حاضر در آنها می تواند نتایج جذابی را برای سرمایه گذاران و انتخاب گزینه های جذاب سهامداری به دنبال داشته باشد.


بررسی صنایع بازار طی ماه گذشته نشان می دهد که از میان ۴۸ صنعت حاضر در بازار سهام ، تنها ۱۱ صنعت با بازدهی منفی بین ۱۴ تا ۲ درصد همراه است. رصد صنایع با بازدهی منفی بازار نشان می دهد که این گروه ها در رده صنایع کوچک بازار هستند که طی ماه گذشته ، حاشیه نشینی را برگزیده و از مرکز توجه سهامداران خارج شدند.


این در حالی است که در میان آنها صنایع و گروه هایی هستند که از لحاظ بنیادی برای سرمایه گذاری شرایط خوبی دارند. به این ترتیب گروه عمده فروشی با افت نزدیک به ۱۴ درصدی ارزش بازار، منفی ترین صنعت تیرماه بوده است. گروه چاپ ، محصولات کامپیوتری ، استخراج سایر معادن ، محصولات فلزی و لاستیکی ها نیز از دیگر صنایع با بازدهی منفی بودند.


اما صدر جدول در اختیار بزرگان است. گروه فراورده های نفتی با بازدهی بیش از ۹۰ درصدی بهترین صنعت تیرماه بوده است. پس از آن محصولات چرمی با تک نماد وملی قرار دارد که طی ماه گذشته بازدهی ۸۱ درصدی داشته است. خودرویی ها نیز در تیرماه حسابی پرطرفدار بودند و با بازدهی نزدیک به ۸۰ درصدی مواجه شدند.


حمل و نقلی ها، چند رشته ای صنعتی، وسایل ارتباطی، استخراج کانه های فلزی ، فلزات اساسی و شیمیایی از دیگر صنایع برتر بازار در اولین ماه از فصل گرم سال بودند.





رصد بهترین و بدترین نمادها


بررسی بیش از ۶۶۰ نماد حاضر در تابلوهای بازار نشان می دهد که طی یک ماهی که گذشت سیمان خزر با بازدهی ۱۸۰ درصدی ، پربازده ترین نماد بازار بوده است. پس از آن پالایش نفت تهران با بازدهی ۱۴۴ درصدی و پارس خودرو با بازدهی ۱۳۶ درصدی قرار دارد.


گفتنی است بررسی بازدهی صنایع نشان می دهد که طی این مدت ۱۶ نماد بازدهی بیش از ۱۰۰ درصدی داشتند.


همچنین در حالی میانگین بازدهی بازار بیش از ۴۰ درصد بود که ۱۴۰ نماد با بازدهی بیش از ۴۰ درصدی از میانگین بازار جلو زدند.


همچنین در میان ۶۰۰ نماد حاضر در تابلوهای بورس و فرابورس ۱۷۰ نماد با بازدهی منفی بین ۲۷ درصد تا ۰.۲ درصد همراه بودند وسایر نمادها همه رشد قیمت را تجربه کردند.


انتهای جدول بازدهی نمادها متعلق به سهام پگاه اصفهان با نماد غشصفا است که با بازدهی منفی ۲۷ درصدی، بیشترین افت قیمت سهام را در تیرماه داشته است. فاما نیز با بازدهی ۲۷ درصدی در کنار این نماد قرار دارد. پس از آن ثقزوی با بازدهی منفی ۲۴ درصدی و حآسا با بازدهی منفی ۲۴ درصدی قرار دارند.


جزییات بهترین و بدترین نمادهای بازار در جدول زیر منتشر شده است.



بهترین نمادها





منفی ترین نمادها


انتهای خبر

0
0