همفکران
1401/06/16
14:40
وقایع نگاری همفکران از بازار طی هفته دوم شهریور ماه؛ کاهش ۱۳ درصدی ارزش معاملات خرد

این هفته ارزش معاملات خرد باز هم افت کرد. میانگین ارزش معاملات خرد حتی به ۲،۶ همت هم نرسید که نسبت به هفته قبل ۱۳ درصد افت را نشان داد. برخلاف چند هفته گذشته، این هفته وضعیت برای بزرگان بازار و سهم های کوچک و متوسط تقریبا یکسان بود. البته شدت افت قیمتها در سهام متوسط و کوچک بازار به اندازه بزرگان بازار نبود. به طوریکه ...

وقایع نگاری همفکران از بازار طی هفته دوم شهریور ماه؛ کاهش ۱۳ درصدی ارزش معاملات خرد، ریزش قیمت بیش از ۶۰ درصد از بازار


این هفته ارزش معاملات خرد باز هم افت کرد. میانگین ارزش معاملات خرد حتی به ۲،۶ همت هم نرسید که نسبت به هفته قبل ۱۳ درصد افت را نشان داد. برخلاف چند هفته گذشته، این هفته وضعیت برای بزرگان بازار و سهم های کوچک و متوسط تقریبا یکسان بود. البته شدت افت قیمتها در سهام متوسط و کوچک بازار به اندازه بزرگان بازار نبود. به طوریکه شاخص کل ۱،۸ درصد و شاخص هموزن ۴ دهم درصد کاهش یافتند. بدین ترتیب روند صعودی شاخص هموزن که ۴ هفته به طول انجامیده بود این هفته متوقف شد.


طی هفته دوم شهریور ماه ۶۲ درصد از صنایع بازار با افت ارزش مواجه شدند که در صدر آنها صنعت محصولات کامپیوتری با ۸ درصد بازدهی منفی قرار داشت. صنایع حمل و نقل، فعالیتهای کمکی مالی و فعالیتهای فرهنگی و ورزشی نیز هر یک با افت حدود ۶ درصدی در رتبه های بعدی بیشترین بازدهی منفی قرار گرفتند. از بین نمادها پلاست، سکرد، حتاید، مداران، فرابورس و فنورد هم عمده ترین بازدهی منفی را به سهامداران خود دادند.


اما در همین شرایط فرسایشی و خسته کننده و عموما منفی بازار برخی از صنایع و شرکتها بازدهی مثبت داشتند. صنعت اطلاعات و ارتباطات با ۱۱ درصد، استخراج سایر معادن و پیمانکاری صنعتی هر یک با بیش از ۹ درصد پربازده ترین صنایع این هفته بودند. در میان شرکتها هم بجز ممسنی، کازرو و دهدشت که پس از مدتها این هفته بازگشایی شدند، نمادهای کیمیاتک، گشان، سبزوا، خچرخش و کترام صدرنشین بیشترین رشد قیمت بودند.



در هفته ای که گذشت خبرهای نسبتا منفی و ناامیدکننده ای از دستیابی به توافق منتشر شد که برای چندمین بار اهالی بازار سرمایه را ناامید کرد. با این وجود دلار نوسان چندانی را تجربه نکرد. اما در بازار ارزهای دیجیتالی که طی روزهای ابتدایی هفته روند نسبتا خنثی و کم نوسانی را مشاهده کردیم با نزدیک شدن به روزهای پایانی هفته عمده کوین ها با افت قیمت قابل توجهی مواجه شدند و اکثر ارزهای دیجیتال لباس قرمز به تن کردند.


شنبه؛ آتش برجام بازار را یکپارچه سوزاند


قیمت سهام با افت یکپارچه همراه شد. سهام کوچک بازار نیز با بزرگان بازار همراستا شدند. در انتها، شاخص کل بیش از ۱۲ هزار واحد و شاخص هموزن حدود ۴ هزار واحد کاهش یافتند. ارزش معاملات خرد حدود ۲،۷ همت و تراز پول خرد بیش از منفی ۴۳۰ میلیارد تومان بود.


علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد طی یکسال گذشته تورم از ۵۹،۳ درصد به ۴۰،۱ درصد رسیده، رشد پایه پولی به ۲۶،۲ درصد و رشد نقدینگی هم به ۳۴،۹ درصد رسیده است. رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد تا قبل از دی‌ماه «عرضه تدریجی» و «مزایده بلوکی» سهام استقلال و پرسپولیس انجام می‌شود تا سهم دولت به زیر ۵۰ درصد برسد. فلاحت پیشه نماینده سابق مجلس گفت گرانی بنزین در جلسه سران قوا تصویب شد اما بعد از واکنش منفی مردم به گرانی بنزین، سران قوا خود را بی خبر نشان دادند. نرخ بهره بین بانکی با ۹ صدم درصد افزایش به ۲۰،۷۴ درصد رسید.


اکسیوس از قول یک مقام ارشد اروپایی اعلام کرد ایران مجددا موضوع تحقیقات آژانس را روی میز آورده، درحالیکه در پاسخ قبلی خود، تقریبا موضوع را پذیرفته بودند. سخنگوى بورل گفت تمام طرف‌های مذاکره کننده سرگرم بررسی پاسخ ایران هستند. نماینده دولت آمریکا در امور ایران قرار است قرار است روز ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریورماه) برای ارائه توضیحات درباره مذاکرات احیای برجام با ایران در کنگره حاضر شود. بیش از پنج هزار مقام امنیتی و نظامی کنونی و سابق رژیم صهیونیستی در نامه سرگشاده‌ای به جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا خواستار خودداری وی از امضای توافق هسته‌ای با ایران شدند. شرکت گاز پروم روسیه صادرات گاز به اروپا را متوقف کرد. خبرگزاری بلومبرگ از اظهارنظر یک مقام کاخ سفید مبنی بر کافی نبودن ذخایر انرژی اروپا برای فصل زمستان خبر داد.


اکثر کوین ها قرمز رنگ معامله می شوند. بیت کوین در نزدیکی مرز ۲۰ هزار دلاری قرار دارد. اکثر کامودیتی ها در هفته اخیر اصلاح قیمت داشتند. دلار آزاد در محدوده ۳۰ هزار تومان معامله شد.


یکشنبه؛ شاخص ها درجا زدند


از فشار فروش دیروز دیگر خبری نبود. تقاضاها ر به بهبود و روند حرکتی قیمتها در مدار مثبت بود. با وجود اینکه تعداد نمادهای مثبت از منفی پیشی گرفت اما به دلیل اینکه عمده سهام در محدوده صفر تابلو داد و ستد می شدند اتفاق ویژه ای در بازار یا شاخص ها نیفتاد. در انتها، شاخص کل فقط ۷ واحد و شاخص هموزن ۱،۰۳۹ واحدد رشد کردند. ارزش معاملات خرد به ۲،۲ همت کاهش داشت و تراز پول خرد نیز حدود منفی ۱۸۰ میلیارد تومان شد.


سقف برداشت از خودپرداز بانک‌ها ۵۰۰ هزار تومان شد. سامانه ستاره سهام با تلاش مشترک سازمان بورس، قوه قضائیه و شبکه بانکی کشور در راستای حل و فصل امورات مربوط به وثیقه گذاری راه اندازی شده است. واردات خودروهای فرانسوی کلید خورد. اصغر ابوالحسنی قائم‌مقام بانک مرکزی اعلام کرد هنوز تصمیمی درباره تغییر نرخ سود گرفته نشده است. شرکت سپرده‌گذاری اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام کرد در مرداد سال جاری بیش از ۱۳ هزار میلیارد ریال سود سنواتی ناشران از طریق اطلاعات سامانه سجام به حساب بیش از ۳ میلیون سهامدار واریز شد.


بلومبرگ نوشت چین، روسیه و ایران به آرامی درحال اتحاد علیه آمریکا هستند. اردوغان یونان را تهدید کرد.


رمز ارزها با نوسانات نسبتا جزئی همراه شدند. بیت کوین در محدوده ۱۹ هزار دلار قرار دارد.


دلار آزاد در محدوده ۳۰ هزار تا ۳۰،۴۰۰ تومان نوسانات اندکی داشت.


دوشنبه؛ سقوط یورو به زیر ۹۹ سنت آمریکا


شروع بازار خوب بود، خریداران قدرتمندتر از دیروز بودند. به طوری که همه نماگرها صعودی شدند و تراز نقدینگی حقیقیها نیز مثبت شد تقریبا در پایان نیمه نخست بازار بود که شاهد افزایش مجدد عرضه ها بودیم. این وضعیت تا انتها ادامه داشت و در انتها، شاخص کل ۱۲۷ واحد افت داشت اما شاخص هموزن ۱،۴۴۹ واحد صعود کرد. ارزش معاملات خرد به محدوده ۲،۷ همت و تراز پول خرد به منفی ۹۸ میلیارد تومان رسید.


بر اساس آمار منتشر شده ایران در ۷ ماهه نخست سال جاری میلادی، ۸۲۵ میلیون دلار برنج از هند وارد کرده که این رقم نسبت به کل سال میلادی گذشته (۱۲ ماه سال قبل) ۲۸ درصد رشد داشته است. وزیر صمت گفت مردم و وارکنندگان لوازم خانگی منتظر نباشند، در حال حاضر برنامه‌ای برای واردات لوازم خانگی نداریم. کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت ایران می‌تواند تامین‌کننده بخشی از نیاز اروپا در زمینه انرژی باشد. پاسخ ایران به اروپا سازنده، شفاف و قانونی بود. مهم‌ترین بحث مورد نظر ما درباره مذاکرات، موضوع تضمین‌هاست. لغو کامل تحریم‌ها از اهداف اساسی مذاکرات بین ایران و طرف‌های امضاکننده برجام است. مشکلات موجود در حمل‌ونقل در نشست سه‌جانبه باکو بررسی می‌شود.


مهدی غضنفری رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی اعلام کرد وصول مطالبات صندوق توسعه ملی ۳ برابر شده و امکان بازپرداخت تسهیلات ارزی با دلار ۴۲۰۰ وجود ندارد. وزیر صمت اعلام کرد ارزش گذاری سهام خودروسازان تمام شده و به زودی سهام خودروسازان و زیر مجموعه ها واگذار می شود.


رمز ارزها نوسانات جزئی داشتند. بیت کوین همچنان با کانال ۱۹ هزار دلار دست و پنجه نرم می کند. با عمیق تر شدن بحران انرژی اروپا، یورو به زیر ۹۹ سنت آمریکا سقوط کرد و به پایین ترین سطح در دو دهه اخیر رسید.


دلار آزاد به زیر ۳۰ هزار تومان رسید.


سه شنبه؛ بازار به نفع کوچکترها


بازار بسیار کند و البته متعادل بود. در ابتدای نیمه دوم بازار بود که در نمادهای خودرویی تحرکات مثبتی دیده شد و آن ها را به رنج کشی مثبت واداشت. در انتها، شاخص کل ۵،۹۴۵ واحد افت داشت اما شاخص هموزن ۳۹۹ واحد افزایش یافت. ارزش معاملات خرد ۲,۳ همت و تراز پول خرد منفی ۸۴ میلیارد تومان بود.


وزیر ورزش اعلام کرد ۵۱ درصد سهام سرخابی‌ها به بخش غیردولتی اختصاص می‌یابد. محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت سهم برق هسته‌ای در سبد انرژی کشور به ۲۰ درصد می‌رسد.


رئیس‌جمهور ترکیه با اعلام اینکه ترکیه با کمبود گاز مواجه نیست، گفت که کشورهای اروپایی آنچه خودشان کاشته‌اند، اکنون برداشت می‌کنند و زمستان سختی در پیش خواهند داشت. اتحادیه اروپا اعلام کرد زمستان سختی در انتظار ما خواهد بود. اورشلیم پست نوشت توانایی اسرائیل برای تاثیرگذاری بر توافق ناچیز است. اولیانوف گفت ابهامات در توافق از سوی ایران پذیرفتنی نیست.


امروز نیز مانند روزهای قبل بازار رمز ارزها نوسانات جزئی را تجربه کرده و بیت کوین نیز همچنان در کانال ۱۹ هزار دلاری به سر می برد.


قیمت دلار در بازار آزاد به بالای محدوده ۳،۳۰۰ تومان رسید.


چهارشنبه؛ افت شدید ارزهای دیجیتال


بازار متعادل بود و توجه خریداران روی صنایع کوچک و متوسط ادامه داشت. در انتها، شاخ کل ۷،۹۷۵ واحد و شاخص هموزن ۴۴۸ واحد افت کردند. ارزش معاملات خرد به محدوده ۳ همت رسید و حقیقیها ۱۸۵ میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج کردند.


آمریکا اعلام کرد هنوز شکاف‌هایی در مذاکرات وین وجود دارد. حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت نمایندگان مجلس از مذاکرات لغو تحریم ها با خبر هستند و نسخه نهایی توافق منتشر خواهد شد. وزیر صمت از عرضه خودروهای برقی در بورس کالا و همچنین برنامه ریزی برای راه اندازی سامانه یکپارچه‌ای برای تسهیلات ارزی و ریالی خبر داد. مدیر عامل شرکت توانیر گفت صادرات برق ایران تا ۱۴۰۵ به ۱۰ هزار مگاوات می‌رسد، روسیه برای اتصال به شبکه برق ایران مصمم است. سفیر سابق ایران در آلمان گفت حتی در صورت احیای برجام، صادرات گاز طبیعی ایران به اروپا در کوتاه مدت به دلیل کمبود زیرساخت امکان پذیر نیست.


قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۴۹ درصد کاهش به ۱۶۹۳ دلار و ۷۷ سنت رسید. قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با یک دلار و ۳۲ سنت معادل ۱.۴۲ درصد کاهش به ۹۱ دلار و ۵۱ سنت رسید.


بازا ررمز ارزها با افت قابل توجهی مواجه شدند. بیت کوین تا کانال ۱۸ هزار دلار کاهش یافت.


در بازار توافقی ارز، دلار با قیمت ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد. دلار صرافی ملی در محدوده ۲۸،۵۶۳ تومان است. دلار آزاد در حدود ۳۰،۲۰۰ تومان داد و ستد می شود.




انتهای خبر

0
0