بااقتصاد
1399/10/22
15:28
واکنش انفعالی بازار به صعود ۱۸۰۰ واحدی شستا/ نوسان ۶ -۵ هزار واحدی شاخص کل در میان ترس و هیجان حقیقی‌ها

گزارش بازار ۲۲ دی‌ماه پیش‌بینی‌های روند بازار سرمایه برای فصل زمستان، بر اساس ارزیابی‌های فاندامنتالی و با لحاظ تاثیر اخبار سیاسی مورد انتظار، تقویت جریان مثبت شاخص با شیب صعودی ملایم بود اما رفتار بازار در ۲۰ روز ابتدای فصل، نشان داد که حرکت شاخص همچنان تاثیرپذیری خاصی از مسایل فاندامنتالی ندارد. بر همین اساس، امروز نیز به‌رغم صعود ۶۰۰۰ واحدی، شاخص کل در پایان با بیش از ۵۰۰۰ واحد ریزش مواجه شد تا مرز کانال ۱.۳ میلیونی را حفظ کند.

به گزارش بااقتصاد، معاملات بازار سهام، امروز دوشنبه ۲۲ دی‌ماه، با ثبت روند صعودی آغاز شد اما پس از غلبه ترس و هیجان سهامداران حقیقی نسبت به آینده بورس در ماه‌های پایانی دولت دوازدهم و سیاست‌های ضدونقیض برخی وزارت‌خانه‌های مربوط، با ۵۳۷۵ واحد ریزش، در کانال یک میلیون و ۳۰۱ هزار واحد، استقرار یافت. شاخص هم‌وزن اما با پشتیبانی سهم‌های کوچک ۲۷۰۰ واحد افزایش و خلاف جهت شاخص کل حرکت کرد.


بی‌تاثیری صعود ۱۸۰۰ واحدی شستا در تغییر روند شاخص


در میان نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز، شستا با بیش از ۱۸۰۰ واحد صعود هم نتوانست، روند مثبت شاخص را حفظ کند و سایر نمادهای بزرگ به‌نوعی واکنش انفعالی نسبت به آن نشان دادند! شستا با تشکیل صف خرید ۱۱۴ میلیونی و مثبت ۲درصدی، روی قیمت ۲۰۱۵ تومان حجم معاملاتش به بیش از ۱۳۶ میلیون سهم رسید.


کدام نمادهای بانکی مثبت و کدام منفی بودند؟


نمادهای بزرگ در گروه بانکی‌ها امروز معاملات منفی را پشت سر گذاشتند. وبصادر با کاهش ۲درصدی و قیمت ۲۷۵ تومان، ۱۱۷ میلیون سهم را انتقال داد و وبملت نیز در دامنه صفر تابلو با نوسان‌های منفی ۹۹میلیون سهم را در قیمت ۴۴۰ تومان جابجا کرد.


وتجارت دیگر نماد بزرگ بانکی‌ها هم با نوسان منفی همراه شد و روی قیمت ۲۹۱ تومان، حجم معاملاتش به ۳۵۸ میلیون سهم رسید. وپارس و ونوین، از دیگر نمادهای منفی این گروه بودند و وکار و وسینا هم در صف فروش ایستادند. در همین حال، دو نماد وخاور و وپست، نمادهایی بودند که در سقف روزانه معامله شدند و صف خرید تشکیل دادند.


نفتی‌های منفی!


گروه فراورده‌های نفتی که رکورددار اصلی منفی شاخص در ماه‌های اخیر است، امروز نیز با پیشتازی شپنا و شتران، در مسیر سرازیری شاخص طی طریق کرد. شپنا بیش از ۱۲۸ میلیون سهم را در قیمت ۱۰۶۳ تومان و منفی ۴درصد، معامله کرد و شبندر هم با همین میزان افت، روی قیمت ۲۱۸۲ تومان ایستاد تا شاهد دادوستد ۲۱ میلیون سهم باشد.


از همین گروه، شتران در کف روزانه، صف فروش شد و روی قیمت ۸۸۶ تومان ۱۱۱ میلیون سهم را انتقال داد. ونفت و شنفت، دو نماد دیگر این گروه اما در سقف قیمت روزانه با صف خرید مواجه شدند.


فملی موثرترین نماد منفی فلزی‌ها


گروه فلزی امروز هم به سردمداری فملی، روند منفی معاملاتی را پشت سر گذاشت. فملی با بیش از ۲۳۰۰ واحد کاهش، در صدر منفی‌سازان بورس تهران و شاخص کل قرار گرفت و در کف قیمت روزانه معامله شد. این نماد بزرگ امروز با پشت سر گذاشتن حجم معاملات ۱۱۳ میلیون سهم روی قیمت ۱۱۸۳ تومان، به نرخ پایانی ۱۱۹۸ تومان رسید و صف فروش کم حجمی را تشکیل داد.


خودروسازان در کف قیمت بازار


بیش‌تر نمادهای گروه خودروسازان هم امروز در کف قیمت روزانه معامله شدند و خودور روی قیمت ۲۷۱ تومان، حجم معاملات ۶۸۰ میلیون سهمی را رقم زد تا در جایگاه دومین منفی‌ساز بورس تهران و شاخص کل بایستد.


خساپا از همین گروه، با افت ۳درصدی همراه شد و روی قیمت ۲۱۸ تومان بیش از ۷۵۰ میلیون سهم را معامله کرد و خگستر نیز با تشکیل صف فروش ۹۰ میلیونی، معاملات ۲۹۶ میلیون سهم را با قیمت ۳۲۱ تومان شاهد بود.


خپارس و خزامیا، دو نماد مطرح خودرویی‌ها نیز در کف قیمت روزانه با صف فروش و معاملات منفی، حدود ۵۰ میلیون سهم را جابجا کردند و به این ترتیب، بیش‌تر نمادهای این گروه با نوسانات منفی و صف فروش مواجه شدند.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز شنبه ۲۰ دی‌ماه ۹۹


معاملات امروز بورس تهران و فرابورس، پس از صعود ۶۰۰۰ واحدی با ریزش ۵۳۷۵ واحدی به کار خود پایان داد و شاخص کل، در جایگاه لرزان یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی قرار دارد. شاخص هم‌وزن، امروز برخلاف شاخص کل ۲۷۰۰ واحد، معادل ۵/۰ درصد رشد کرد و در کانال ۴۶۹ هزار و ۳۵۳ واحد ایستاد.


مجموع ارزش کل معاملات امروز بازار سهام نیز با لحاظ پذیره‌نویسی اوراق مرابحه دولت در فرابورس، به بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان رسید. نمادهای فملی، خودرو و شپنا بالاترین تاثیر منفی را بر شاخص کل گذاشتند و در مقابل، شستا، بترانس و غصینو مثبت‌های امروز محسوب می‌شوند. گروه‌های خودرو، فراورده نفتی و بانک‌ها به ترتیب با ارزش معاملات ۱۱۸۳، ۶۵۱ و ۶۳۸ میلیارد تومان، در ردیف برترین صنایع امروز قرار گرفتند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۳۰۱,۲۴۵.۱۸ (۵۳۷۵.۴۴-)


شاخص کل هم‌وزن:۴۶۹.۳۵۳.۲۵ (۲۷۰۰.۹۸ افزایش)


ارزش معاملات: ۱۱,۱۵۸ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱۰.۴ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: فملی، خودرو و شپنا


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹,۱۷۴.۵۹ (۹۹.۵۵افزایش )


ارزش معاملات: ۱۴,۰۸۳ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۲ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: غصینو، آریا و هرمز


گزارش: مولود غلامی




انتهای خبر

0
0