بااقتصاد
1400/06/29
14:09
توقف قطار اصلاحی شاخص کل با ۷ هزار واحد مثبت/ کاهش ترس و هیجان فروشندگان در بازارهای سهام تهران

گزارش بازار/ ‌یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ در سومین روز معاملاتی از آخرین هفته تابستان ۱۴۰۰، شاخص بورس به مدار صعودی بازگشت و قطار اصلاحی را در ارتفاع یک‌میلیون و ۴۲۷ هزار واحدی و با ۷۲۷۸ واحد افزایش، متوقف کرد. سایر شاخص‌های بازار سهام تهران نیز صعودی بودند، برای شاخص کل هم‌وزن ۱۵۹۵ واحد افزایش ثبت شد و به پله ۴۳۲ هزار و ۶۱۱ واحد رسید. شاخص کل فرابورس اما رشد اندکی را با ۱۹ واحد سبز رنگ در نقطه ۲۱ هزار و ۱۶۶ واحدی به ثبت رساند.

رشد شاخص با حمایت نمادهای بزرگ


به گزارش بااقتصاد، امروز دوشنبه ۲۹ شهریورماه، روند معاملات در بازارهای سهام تهران، با افزایش حجم تقاضای خریداران برای سهام نمادهای بزرگ دوباره صعودی شد. در بورس تهران، نمادهای فملی، مبین، فارس، پارسان، پارس، شبندر و اخابر با بیش‌ترین تاثیرگذاری مثبت بر شاخص کل، روی تابلو بورس نقش بستند. در بازارهای اول و دوم فرابورس هرچند شاخص کل رشد ۱۹ واحدی داشت و نمادهای فجهان، آریا و وسپهر مثبت‌سازان اصلی بودند اما نمادهای بپاس، غصینو، زاگرس و بنو بیش‌ترین میزان افت شاخص فرابورس را رقم زدند.


دادوستد سهام روی ۶۲۱ نماد شرکتی در بورس و فرابورس


با تغییر روند معاملات امروز در بازارهای سهام تهران نسبت به روزهای گذشته، معامله‌گران خرید و فروش سهام را روی ۶۲۱ نماد شرکتی نقل و انتقال سهام اعمال کردند که برای ۱۲۵ نماد رشد قیمت پایانی بیش از ۳ درصد و برای ۱۳۹ نماد، کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی رقم خورد.


حدود ۶۰ درصد از معاملات بورس تهران بر مدار مثبت


امروز نماگر تابلو بورس تهران رشد اندک و ۰.۵۱ درصدی شاخص را نشان داد و از جابجایی سهام در ۳۴۹ نماد شرکتی، حدود ۶۰ درصد از معاملات در مدار مثبت چرخید. در این دادوستدهای برای ۱۹۴ سهم، معادل ۵۶ درصد، قیمت پایانی مثبت و برای ۱۴۲ سهم، معادل ۴۱ درصد، قیمت نهایی منفی رقم خورد. خریداران بورسی امروز در صف خرید ۴۳ نماد به ارزش ۷۵۲ میلیارد تومان ایستادند و درمقابل، فروشندگان این بازار ۳۰ نماد را در صف فروش ۹۱ میلیارد تومانی گذاشتند.


رشد کمتر از یک درصدی شاخص آیفکس


طی معاملات بازار اول و دوم فرابورس ایران امروز رشد ۰.۰۹ درصدی شاخص آیفکس رقم خورد و از ۱۴۴ نماد معامله شده در این بازارها، ۷۴ سهم، معادل ۵۱ درصد در مدار مثبت و ۷۰ سهم، معادل ۴۹ درصد در مدار منفی قرار گرفتند. خریداران سهام در این بازار برای۲۱ نماد، معادل ۱۵ درصد، صف خریدی به ارزش ۳۵۱ میلیارد تومانی تشکیل دادند و فروشندگان نیز برای ۱۶ نماد به ارزش ۱۴۳ میلیارد تومان در صف فروش ایستادند.


صف خرید ۷۹ میلیارد تومانی در بازار پایه


تعداد نمادهای معامله شده در بازار پایه امروز به ۱۳۳ نماد شرکتی رسید و معامله‌گران در این تعداد، دادوستد انجام دادند. در این بازار ۴۲ سهم، معادل ۳۲ درصد، مثبت و ۸۷ سهم، معادل ۶۵ درصد در دامنه منفی به ثبت رسید و برای ۲۷ نماد بازار پایه‌ای، صف خرید ۷۹میلیارد تومانی شکل گرفت. همچنین ۵۵ نماد نیز به صف فروش ۱۷۸ میلیارد تومانی گذاشته شدند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۰


مجموع ارزش دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز با جابجایی بیش از ۹ هزار میلیارد تومان برگ سهم به حدود ۱۰ هزار ۶۰۰ میلیارد تومان رسید. سهم ارزش معاملات بورس تهران از این میزان با نقل‌وانتقال ۶۳۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، بیش از ۴۴۰۰ میلیارد تومان و سهم فرابورس نیز با حجم ۲۷۰۰ میلیارد تومان برگ سهم حدود ۶۳۰۰ میلیارد تومان بود.


ارزش کل معاملات خرد در این بازارها با محاسبه سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی به حدود ۵ هزار میلیارد تومان رسید. طی این دادوستدهای خرد، بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از سهامداران حقیقی‌ها به حقوقی‌ها انجام شد. در جریان نقل‌وانتقالات امروز سهام، حقیقی‌ها بیش‌ترین میزان خرید خالص سهام را به نمادهای کیمیاتک، کماسه و کی‌بی‌سی اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی نمادهای وبملت، میدکو و شبندر متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی به ترتیب با ۳۱۶ ، ۳۰۶ و ۲۹۱ میلیارد تومان اختصاص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۲۷.۷۵۸.۲۹ (۷۲۷۹.۹۵افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۳۲.۶۱۱.۶۴ (۱۵۹۶.۰۵افزایش)


ارزش معاملات: ۴.۳۷۳ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۶.۲ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر مثبت: فملی، مبین و فارس


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۱.۱۶۶.۲۳ (۱۹.۶۲افزایش)


ارزش معاملات: ۶.۱۴۸ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۶ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: فجهان، آریا و وسپهر


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: بپاس، غصینو و زاگرس


گزارش: مولود غلامی










انتهای خبر

0
0