بااقتصاد
1400/03/08
15:30
شاخص‌ترین صعود شاخص بورس تهران در بهار ۱۴۰۰/ بازار سرمایه به دوران رکوردهای ۳۰ هزار واحدی بازگشته است؟

گزارش بازار/ شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۰ با نگاهی به تجربه‌های قبلی بازار سرمایه و سقوط شاخص در برهه‌های زمانی مختلف و مقایسه آن با روند اخیر، همچنین مقاومت در محدوده حمایتی یک میلیون واحدی، بسیاری از فعالان بازار را به صعود دوباره بازارهای سهام تهران امیدوار کرده بود. افزایش بیش از ۳۰ هزار واحدی شاخص کل، پس از یک دوره رکود فرسایشی، کمی غیر مترقبه و دور از انتظار می‌نمود اما این رقم شارپی برای شاخص کل امروز به ثبت رسید تا پایانی بر ناامیدی سهامداران و سرمایه‌گذارانی باشد که تاکنون در مقابل صف‌های ممتد فروش مقاومت کرده‌اند.

حمایت قاطعانه بزرگان بازار از شاخص کل


به گزارش بااقتصاد، امروز شنبه ۸ خردادماه، معاملات بازارهای سهام تهران از تایم پیش‌گشایش بر مدار مثبت چرخید و شاخص کل با حمایت قاطعانه نمادهای بزرگ بورسی مانند فولاد، فارس، فملی، کگل، شستا و کچاد و بزرگان فرابورسی ازجمله آریا، هرمز، بپاس، زاگرس، شگویا و ذوب، صعود ۳۰ هزار و ۱۳۱ واحدی را رقم زد و به پله یک میلیون و ۱۳۹ هزار واحدی رسید.


سبزپوشی تمامی شاخص‌های بازار سهام


شاخص هم‌وزن که چهارشنبه گذشته با اعتماد دوباره حقیقی‌ها به روند مثبت بازگشته بود، امروز هم در این مدار قرار گرفت و بیش از ۲۴۶۲ واحد صعود کرد و به رقم ۳۸۵ هزار و ۶۱۶ واحد رسید. در فرابورس هم با افزایش حجم تقاضا برای بزرگان این بازار، شاخص کل حدود ۱۵۰ واحد افزایش یافت و روی ۱۷ هزار و ۷۳۲ واحد تثبیت شد.


کاهش تعداد نمادهای در صف‌های فروش


هرچند بسیاری از نمادهای بورسی و فرابورسی امروز هم در صف فروش قرار داشتند اما تعداد نمادهایی که در صف فروش ایستادند کاهش یافت در سوی دیگر نیز صف‌های خرید مقابل نمادها افزایش نشان داد. در پایان معاملات امروز، ارزش صف‌های تشکیل شده مقابل نمادها ۳۳۷ درصد رشد کرد و به رقم ۹۶۷ میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۶ درصدی، ۳۱۰۵ میلیارد تومان ثبت شد.


در معاملات بورس تهران، ثبهساز، کویر، وبملت، ولپارس و پتایر جزو پرتراکنش‌ها بودند و نمادهای چخزر، غگیلا، وپویا، فتوسا و وسپهر هم در فرابورس بیش‌ترین میزان معاملات و تراکنش را به خود اختصاص دادند.


۵۰ درصد از نمادهای بورس مثبت معامله شدند


در روند صعودی معاملات امروز بازارهای سهام، ۳۲۹ نماد در بورس تهران معامله شدند که قیمت پایانی ۱۶۲ سهم، معادل حدود ۵۰ درصد، در فاز مثبت رقم خورد و ۱۴۵ سهم، معادل ۴۴ درصد نیز در فاز منفی قرار داشتند. همچنین ۱۰۲ نماد بورسی، معادل ۳۱ درصد، صف خرید با ارزش ۸۴۰ میلیارد تومان تشکیل دادند و ۱۳۶ نماد، معادل ۴۱درصد نیز بیش از ۱۸۸۶ میلیارد تومان صف فروش ایجاد کردند.


سهم‌های فرابورسی در انتظار روند مثبت


در بازار فرابورس هم از ۱۲۹ نماد معامله شده، ۴۱ سهم، معادل ۳۲ درصد با در فاز مثبت به قیمت پایانی رسیدند و ۸۸ سهم، معادل ۶۸ درصد، در مدار منفی معاملات ایستادند. در این بازار همچنین برای ۲۳ نماد صف خرید با ارزش ۱۴۵ میلیارد تومان تشکیل شد و ۷۵ نماد هم صف فروش ۱۳۱۳ میلیارد تومانی ایجاد کردند.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز ‌شنبه هشتم خرداد ۱۴۰۰


مجموع ارزش کل معاملات بازارهای سهام تهران امروز با افزایش ۴۰ درصدی نسبت به چهارشنبه گذشته، بیش از ۷ هزار میلیارد تومان رقم خورد که ۵۲۰۰ میلیارد تومان به معاملات بورس و ۲ هزار میلیارد تومان هم مربوط به معاملات فرابورس بود.


باتوجه به صعود ۳۰ هزار واحدی شاخص کل، ارزش معاملات ۷ هزار میلیارد تومانی، نشان می‌دهد که نقدشوندگی بازار هنوز به میزان گذشته افزایش نیافته است و یکی از دلایل آن، قفل بودن نمادها در صف فروش است. به‌نظرمی‌رسد، ناظر بازار باید برای رفع این مشکل و تقویت نقدشوندگی بازار در روزهای آینده -که انتظار تداوم رشد وجود دارد- تصمیم مناسبی اتخاذ کند.


ارزش معاملات خرد هم امروز حدود ۷۰ درصد افزایش نشان داد و با رقم ۴۶۷۵ میلیارد تومانی، بالاترین میزان رشد را از اردیبهشت‌ماه تاکنون روی تابلو ثبت کرد.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۱۳۹,۴۷۹.۴۴ (۳۰۱۳۱.۰۱افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۸۵.۶۱۳.۰۳ (۲۴۶۲.۱۳افزایش)


ارزش معاملات: ۵.۲۰۶ میلیارد تومان


تعداد معاملات: ۵۲۸ هزار سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: فولاد، فارس و فملی


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷.۷۳۲.۳۶ (۱۴۹.۸۹افزایش)


ارزش معاملات: ۲,۲۰۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۲میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: آریا، هرمز و بپاس


گزارش: مولود غلامی








انتهای خبر

0
0