اقتصاد آنلاین
1400/06/03
22:16
اشخاص حقیقی هم مانند حقوقی‌ها، می‌توانند از بورس کالا خرید کنند

کارشناس بورس کالا گفت: اولین قدم برای ورود به بورس کالا مراجعه به کارگزاری و اخذ کد بورس کالایی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، رسول علی محمدی کارشناس و کارگزار بورس کالا در پاسخ به این پرسش که یک شخص حقیقی در بورس کالا چه چیزی می‌تواند خرید و فروش کنند؟ بیان کرد: اگر کالا به مجوز خاصی نیاز نداشته باشد، اصلا فرقی نمی‌کند که شخص حقیقی یا حقوقی باشد، می‌تواند خرید داشته باشد، مشروط بر اینکه یک سری شرایط عمومی به طور مثال کد اقتصادی خریدار، ارائه حساب‌های مالیاتی و موارد این چنین را داشته باشد و رعایت کند.


این کارشناس بورس کالا در ادامه بیان کرد: البته یک استثنا در رابطه با کالای جدید سیمان که به تازگی وارد بورس کالا شده وجود دارد و آن حذف بخش کد اقتصادی است. اما در کل کالا‌هایی که نیاز به مجوز خاصی از نظر مصرف ندارند، هم اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی می‌توانند از آن خرید کنند. این نکته‌ای است که در بازار‌های مختلف بورس کالا به همین شکل است حتی در حوزه کشاورزی که متاسفانه به دلایل مختلف در بورس کالا معاملاتش کم‌تر شده است.


او در ادامه گفت: محصولات متفاوتی در زمینه‌های مختلف در بورس کالای ایران عرضه می‌شوند که البته برخی از این محصولات به دلایل متفاوتی متوقف شده است. عرضه در بورس کالا در زمینه مواد پلیمری، مواد شیمیایی، فرآورده‌های نفتی، کشاورزی، صنعتی و معدنی و گاز‌ها و خوراک‌ها صورت می‌گیرد که هر کدام از این بخش‌ها زیر مجموعه‌ها و محصولات متفاوتی دارند.


این کارشناس بورس کالا در ادامه بیان کرد: به طور مثال در رابطه با قسمت محصولات کشاورزی می‌توان اقلامی مانند پسته، زعفران، زیره و کشمش را نام برد و در رابطه با عرضه‌های متوقف شده در این زمینه می‌توان از تخم مرغ و جوجه یک روزه نام برد. برای مردم عادی بخش محصولات کشاورزی در دسترس‌تر و قابلیت عملیاتی بیشتری دارد یا در بخش صنعتی و معدنی نیز می‌توان به شمش فولادی اشاره کرد، اما به هر حال سایر محصولات کمتر به کار مردم عادی می‌آیند.


علی محمدی در پایان اظهار کرد: اولین قدم برای ورود به بورس کالا مراجعه به کارگزاری بورس کالا است که مدارک لازم را افراد ارائه می‌دهند و بعد گذشت یک بازه زمانی یک تا دو هفته‌ای کد بورسی (بورس کالا) برای این افراد صادر می‌شود و افراد می‌توانند شروع به معامله کنند. متاسفانه کد بورس اوراق بهادر با کد بورس کالا فرق دارد و این یکی از نکاتی است که باید برای افراد تسهیل شود تا افرادی که کد بورس اوراق بهادار دارند به راحتی بتوانند در بورس کالا نیز وارد شوند و با رعایت نکات گفته شده معامله انجام دهند.


انتهای خبر

0
0