بااقتصاد
1401/06/09
14:09
پرونده آخرین روز معاملاتی هفته اول شهریورماه با ۱۸۰۰ واحد ریزش برای شاخص کل بسته شد/ بورس تهران خیال سبز شدن ندارد؟

گزارش بازار/ چهار‌شنبه ۹ شهریور ۱۴۰۱ آخرین روز معاملاتی هفته اول شهریورماه هم با افت ۱۸۰۰ واحدی شاخص کل به پایان رسید و معامله‌گران سهام همچنان برای ورود نقدینگی به بازار سرمایه در تردید به‌سر می‌برند. هرچند شاخص کل هم‌وزن و آیفکس در این مسیر شاخص کل را همراهی نکردند اما حدود ۴۵ درصد از معاملات در مدار منفی انجام شد و حدود ۳۰۰ نماد شرکتی با کاهش قیمت پایانی مواجه شدند. این روند، نشان می‌دهد بورس تهران فعلا توان صعود پرقدرت را ندارد و منتظر محرک‌های مثبت سیاسی و اقتصادی است.

کامودیتی‌ها مانع بزرگ بر سر راه صعود شاخص کل



به گزارش بااقتصاد، معاملات بازارهای سهام تهران امروز چهارشنبه نهم شهریورماه، نسبت به روز گذشته کمی بهبود یافت اما کاهش قیمت کامودیتی‌ها و نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز اجازه سبزپوشی را به شاخص کل ندادند. گروه‌های کوچک‌تر مانند صنایع غذایی امروز بیش‌تر مورد اقبال خریداران قرار گرفتند و در کنار صنایع خودرویی و پالایشی از افت بیش‌تر شاخص بورس جلوگیری کردند.



شپدیس، تک نماد سبز در صدر جدول شاخص‌سازان بورس


در جدول شاخص‌سازان اصلی بورس، شپدیس به تنهایی حدود ۷۰۰ واحد مثبت تاثیرگذاری خود را اعمال کرد و فملی، فولاد، کگل، تاپیکو، شبندر و شستا همچنان صدرنشین منفی‌سازان اصلی شاخص کل بودند. خساپا، خودرو و خگستر هم بالاترین حجم تراکنش مثبت این بازار را از آن خود کردند.


صعود ۱۱ واحدی شاخص کل آیفکس هم با حمایت نمادهای دماوند، غصینو و بجرم رقم خورد درحالی‌که فغدیر، بپاس، آریا و زاگرس بیش‌ترین تاثیر منفی را بر این شاخص اعمال کردند. دی، کرمان و مدیریت، سه نماد با بالاترین حجم تراکنش مثبت در بازار فرابورس بودند.


۳۶۵ نماد در مدار مثبت معامله شدند اما شاخص کل سبز نشد!


دادوستدهای امروز در بازارهای بورس و فرابورس با سبزپوشی ۵۵ درصدی نمادهای معامله‌شده به پایان رسید درحالی‌که ۴۵ درصد از نمادها با کاهش قیمت مواجه شدند. به این ترتیب، از مجموع ۶۶۴ نماد معامله‌شده در بازارهای سهام، ۳۶۵ سهم، معادل ۵۵ درصد با افزایش قیمت و در مدار مثبت به کار خود پایان دادند، درمقابل ۲۹۹ سهم، معادل ۵۴ درصد در دامنه منفی معاملات قرار گرفتند و کاهش قیمت پایانی را تجربه کردند.


تراز منفی ۲۲۵ میلیارد تومانی معاملات خرد


معامله‌گران همچنین برای ۷۴ نماد شرکتی صف خرید به ارزش ۱۹۲ میلیارد تومان تشکیل دادند و ۳۰ نماد را به ارزش ۱۳۰ میلیارد تومان در صف فروش، حراج کردند. تراز معاملات حقیقی‌ها نسبت به معاملات سهامداران عمده، همچنان منفی بود و با افزایش ۸۵ میلیارد تومانی نسبت به دیروز به منفی ۲۲۵ میلیارد تومان رسید.


نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها با طرح بانکداری محقق شد


محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی، گفت: ازابتدای تشکیل مجلس یازدهم طرح اصلاح قانون بانک مرکزی در دستور کار قرار گرفت و با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده و کار کارشناسان موضوع اصلاح این قانون که یکی از قوانین مهم کشور به حساب می‌آید در سال گذشته به پایان رسید.


به گفته پورابراهیمی، کلیات این طرح مورد تصویب نمایندگان قرار گرفت و جهت بررسی بیش‌تر به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد.


سهامداران پرسپولیس ۲ درصد سود کردند


با گذشت ۵ ماه از پذیره‌نویسی سهام سرخابی‌ها، نماد باشگاه پرسپولیس امروز در فرابورس بازگشایی شد و با رشد ۲۴۵ درصدی نسبت به قیمت اسمی (۱۰۰ تومان) و افزایش ۱.۹ درصدی نسبت به قیمت پذیره‌نویسی (۳۳۸.۷ تومان)، ۳۴۵ تومان قیمت خورد تا پس از استقلال، این باشگاه نیز به جمع فرابورسی‌ها اضافه شود. با این حساب ارزش بازار پرسپولیس به ۳۶۲۸ میلیارد تومان رسید.


کشف قیمت خودرو در بورس کالا، مناسب‌ترین راه برای خصوصی‌سازی


جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بر عرضه خودرو در بورس کالا به عنوان راهکار ایجاد شفافیت، توقف زیان‌دهی تولیدکننده و رسیدن خودرو به دست مصرف‌کننده واقعی تاکید کرد.


به گفته وی عرضه خودرو در بورس کالا مناسب‌ترین راهکار برای رهایی خودروسازان از سایه دخالت دولت است و عرضه مستمر خودرو در بورس کالا باید ادامه یابد.


فرصت‌های جدید همکاری خودروسازان ژاپنی با ایران در صورت لغو تحریم‌ها


کازوتوشی آیکاوا، سفیر ژاپن گفت: با توجه به روابط بسیار حسنه‌ای که خودروسازان ژاپنی با خودروسازان ایرانی دارند، اگر تحریم‌ها برداشته شوند، فرصت‌های جدیدی برای این همکاری‌ها به وجود خواهد آمد.


کازو توشی آیکاوا ضمن بازدید از نمایشگاه تحول صنعت خودرو در تهران، محصولات عرضه شده در این نمایشگاه را نشاندهنده پیشرفت خودروسازان ایرانی برشمرد.


برای نخستین‌بار املاک شهرداری تهران در بورس کالا عرضه می‌شود


ابوالفضل فلاح، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، با اشاره به برنامه‌های مدیریت شهری در راستای فعالیت در بورس کالا، گفت: برای اولین بار دو ملک از املاک شهرداری تهران را در بورس کالا عرضه خواهیم کرد.


وی افزود: کاهش بهای تمام شده در روند فروش املاک، شفاف‌سازی و سالم‌سازی، تقویت بازار تقاضا و مولدسازی دارایی‌های شهرداری تهران از جمله مهم‌ترین اهداف این عرضه‌هاست.


فلاح با تاکید بر این نکته که این رویکرد بسیار مورد توجه شهردار تهران قرار گرفته است، تصریح کرد: با پذیرش املاک در بورس‌کالا، این اطمینان حاصل می‌‌شود که فروش و واگذاری املاک در آینده و انتقال قطعی آن با مشکلی مواجه نخواهد شد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، چهار‌شنبه ۹ شهریور ۱۴۰۱


حجم کل دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز به حدود ۷۷۰۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به دیروز، ۲۳۰۰ میلیارد تومان کاهش نشان داد. ارزش معاملاتی این حجم از سهام ۲۱۳۰۰ میلیارد تومان ثبت شد که در مقایسه با معاملات دیروز، ۶۰۰ میلیارد تومان رشد کرد. از این میزان، ۴۱۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۱۷۲۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت که بخش بزرگی از آن به معاملات سرخابی‌ها مربوط می‌شود.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس به رقم ۲۶۹۲ میلیارد تومان رسید که نسبت به معاملات روز گذشته، اندکی رشد کرد. طی این نقل و انتقالات، ۲۲۵ میلیارد تومان تراز منفی برای معاملات حقیقی‌ها با تغییر خالص مالکیت سهام به نفع حقوقی‌ها ثبت شد. حقیقی‌ها همچنین بیش‌ترین میزان خریدشان را به سهم‌های پرسپولیس، وغدیر و شپدیس اختصاص دادند درحالی‌که حقوقی‌ها روی نمادهای بپاس، شپنا و خساپا متمرکز شدند.


در جریان داوستدهای امروز، بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات سهام به گروه‌های خودرو، محصولات شیمیایی و مواد غذایی به ترتیب با ۲۶۴، ۱۸۳ و ۱۴۲ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار منفی شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۳۹.۳۷۷.۲۵ (۱۸۴۰.۴۳-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۱۱.۸۹۷.۰۵ (۱۱۲۰.۱۹افزایش)


ارزش معاملات: ۴۱۲۹ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۹ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: فملی، فولاد و کگل


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹.۳۱۰.۴۵ (۱۱.۵۴افزایش)


ارزش معاملات: ۱۷۲۷۲ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۷ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: دماوند، غصینو و بجهرم


گزارش: مولود غلامی

انتهای خبر

0
0