مهدی رضایتی
1401/01/14
10:36
نگاهی به فرصت های صنایع: صنعت روی متوسط قیمت روی در سال 1400 برابر با 3170 دلار بود که اکنون قیمت 4300 دلار است. سهام صنعت سرب و روی با وجود همه ح...

نگاهی به فرصت های صنایع: صنعت روی



متوسط قیمت روی در سال ۱۴۰۰ برابر با ۳۱۷۰ دلار بود که اکنون قیمت ۴۳۰۰ دلار است. سهام صنعت سرب و روی با وجود همه حاشیه هایی که دارند با نرخ های ۳۲۰۰ دلاری شمش هم قیمت های بعضا جذابی داشتند بنابراین قیمت های فعلی ممکن است فرصت های مناسبی برای سرمایه گذاری فراهم کند.



قیمت روی چه خواهد شد؟



قیمت روی در سالهای اخیر مورد بی مهری موسسات بین المللی قرار داشت که دلیل آن نیز ساختار عرضه و تقاضای این فلز است. بنظر می رسد چشم انداز مازاد عرضه روی همچنان پابرجا باشد که این موجب می شود خیالمان مثلا به اندازه مس راحت نباشد.



اما به هر ترتیب یکی از محرک های قیمت روی نرخ انرژی است که ممکن است حتی بعد از اصلاح نیز در سطوح تعادلی بالاتر از گذشته قرار بگیرد. کاهش عرضه به دلیل نرخ بالای انرژی مخصوصا در اروپا سطح موجودی انبار را کمتر می کند که اثر پایدارتری بر قیمت دارد. همچنین ده ها عامل پیش بینی نشده دیگر ممکن است رخ دهد که قیمت روی بالاتر رود. اینکه قیمت ها اختلاف فاحشی با پیش بینی موسسات داشته باشند را در همین چند سال اخیر نیز بارها دیده ایم.



علاوه بر این، تاثیر پذیری قیمت سهام از گزارش های خوب ماهانه و فصلی را هم داریم. یعنی بازار لزوما بلند مدت فکر نمی کند بلکه وزن خوبی به گزارش های فعلی و آینده کوتاه مدت می دهد.



چه مقدار پتانسیل وجود دارد؟



در حال حاضر در اکثر صنایع کامودیتی محور تنها محرک نرخ جهانی خواهد بود (البته در انتها در محرک احتمالی دیگر برای روی هم مطرح می شود). با توجه به اینکه نرخ ها قابل پیش بینی نیستند در سناریوهای مختلف وضعیت را بررسی میکنیم. تخمین های ذهنی با احتساب سود مجمع خواهد بود:




◾️قیمت روی کمتر از ۳۰۰۰ دلار: احتمال افت محدود قیمت سهام



◾️قیمت روی حوالی ۳۲۰۰ دلار: عمدتا سهام این صنعت به قیمت خواهند بود و بطور موردی گزینه های جذابی یافت می شود.



◾️قیمت روی حوالی ۳۸۰۰ دلار: عموما سهام صنعت می توانند رشد ۲۰-۳۰ درصدی را تجربه کنند. بطور موردی کیس های جذابتر هم داریم.



◾️قیمت روی بیش از ۴۰۰۰ دلار: رشد تا محدوده ۵۰ درصد بطور میانگین.




دو محرک دیگر: سطح موجودی بالا و ارزان در مجموعه کروی (فاسمین، فراور، فسرب) و تغییر سیاست تقسیم



میزان موجودی بعضا به ۳۰ درصد قیمت سهام هم می رسد. در اینجا حتی اگر موجودی به فروش نرسد، میانگین بهای تمام شده را کمتر و حاشیه سود را بیشتر می کند. بنابراین باید این موجودی ها را در ارزیابی لحاظ کرد.


بحث دوم سیاست تقسیم سود است. با توجه به اینکه طرح های بزرگی در مجموع کروی و فاسمین وجود ندارد احتمال تقسیم سود بالاتر و رشد P بر E را هم داریم.



ریسک های صنعت: اولین و مهمترین ریسک همان سقوط قیمت روی است و باید جدی گرفته شود. دومین عامل می تواند تعرفه های صادراتی باشد. اینکار برای صنعت روی حداقل حماقت است اما احتمال وقوع آن وجود دارد که باید دید شدت آن چقدر است.



#روی #سرب_روی

انتهای خبر

0
0