دنیای بورس
1399/10/25
12:30
یک شرکت معدنی در آستانه عرضه اولیه

نخستین شرکت «پروژه‌محور» صنایع معدنی در آستانه ورود به بورس است.

به گزارش « دنیای بورس » به نقل از دنیای اقتصاد، از میان ابزارهای مختلف تامین مالی پروژه‌ها، روش تامین از طریق جذب مشارکت عموم مردم بهترین مسیر است زیرا تامین منابع برای پروژه‌ها باید بلندمدت باشد؛ لزوم بازپرداخت سریع در تامین مالی از طریق بانک‌ها و استفاده از سایر ابزارهای مالی در بازار سرمایه (به‌دلیل پرداخت سود و کارمزد در مقاطع سه ماهه یا...) با نوع نیاز بلندمدت پروژه‌ها منافات دارد.


بنابراین شرکت پروژه محور راهی مطمین برای تزریق مستقیم سرمایه‌های مردم به چرخه تولید است. ایده تشکیل یک شرکت پروژه‌محور برای اولین‌بار در اسفندماه سال گذشته در هلدینگ معادن و فلزات شکل گرفت.


براساس شیوه‌نامه‌های جاری و معمول سازمان بورس امکان ورود سریع شرکت به بازار سرمایه وجود نداشت، اما با حمایت و همراهی‌هایی که از سوی مسوولان سازمان بورس، ایمیدرو، وزارت صمت و دکتر الستی (مدیرعامل هلدینگ توسعه معادن و فلزات) صورت گرفت این مهم به سرانجام رسید و اجرایی شد.


برهمین اساس شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در اوایل اردیبهشت امسال توسط شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با هدف ایجاد شرکت پروژه‌محور سهامی‌عام برای تامین مالی پروژه‌های حوزه معدن و صنعت (از طریق شرکت‌های گروه و بازار سرمایه) ایجاد شد و از تیرماه فعالیت رسمی‌خود را آغاز کرد.


در حال‌حاضر عملیات اجرایی تعداد ۵ پروژه در قالب ۳ شرکت در دستور کار این شرکت است. مرتضی علی‌اکبری، مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در گفت‌وگویی با «دنیای‌اقتصاد» جزییات شکل‌گیری این شرکت و برنامه‌های آینده آن را تشریح کرد.


علی‌اکبری گفت: اوایل امسال با توجه به افزایش کدهای سهامداری در بورس و توجه مردم به بازار سرمایه به این نتیجه رسیدیم که از فرصت پیش‌آمده استفاده کرده و پول‌ها را به‌سوی پروژه‌های تولیدی هدایت کنیم.


به گفته وی تاکنون تامین مالی پروژه‌هایی که در قالب شرکت‌های بورسی در کشور اجرا می‌شدند دو حالت داشتند؛ یا از طریق بورس در قالب انتشار اوراق صکوک انجام می‌گرفت یا از طریق سیستم بانکی که در هر دو صورت باید طی مدت مشخصی مبلغ و سود آن پرداخت می‌شد.


وی افزود: این در حالی است که شرکتی که پروژه‌ای اجرا می‌کند چند سال بعد از بهره‌برداری از پروژه به سوددهی می‌رسد و اگر هم قرار است سود بپردازد پس از بهره‌برداری توان این پرداخت را دارد.


در روش تامین مالی از طریق بورس شرکت وجهی که از انتشار اوراق به‌دست می‌آورد را باید برای اجرای پروژه‌ها استفاده کند، نه اینکه هنوز پروژه به بهر‌ه‌برداری نرسیده مجبور باشد سود و کارمزد بپردازد؛ به همین دلیل به لحاظ مهندسی مالی مشکل دارد.


در واقع شرکت باید پولی را که برای بلندمدت گرفته در اجرای پروژه‌ها بگذارد و با پول کوتاه‌مدت نمی‌تواند این کار را انجام دهد.


علی‌اکبری اضافه کرد: مسیر دوم هم تامین مالی از طریق بانک‌هاست اما بانک‌ها نمی‌توانند تامین مالی بزرگی در حجم ۲ یا ۳ هزار میلیارد به بالا را انجام دهند بنابراین برای اجرای پروژه‌ها کافی نیست، این در حالی است که شرکت به بانک‌ها هم باید هرازگاهی بهره وام را بپردازد در حالی که پروژه هنوز به پایان نرسیده است.


مدیرعامل تجلی که تا پیش از این معاون مالی و اقتصادی سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات بود افزود: تصمیم گرفتیم از خوشنامی‌برند سرمایه‌گذاری معادن و فلزات برای اجرای پروژه‌ها استفاده کنیم. از این‌رو شرکت سهامی‌عام تاسیس کردیم تا پروژه‌های شرکت‌های زیرمجموعه را به آن منتقل کرده و ۵۱ درصد آن را نزد خودمان نگه داریم که متعهد به اجرای پروژه‌ها باشیم و ۴۹ درصد را به عموم عرضه کنیم. در واقع با عرضه سهام این شرکت به عموم، سرمایه اجرای پروژه‌ها را از بازار اولیه تامین خواهیم کرد؛ بر اساس این روش پول مردم از طریق بورس مستقیم به تولید وارد می‌شود.


وی با اشاره به اینکه تشکیل این شرکت هم خواست دولت و ایمیدرو و هم سازمان بورس است، افزود: سازمان بورس از این اقدام استقبال کرد و مدیریت این سازمان به‌طور مشخص کار را پیگیری کرد؛ همچنین مدیرعامل سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات هم پشتیبانی و حمایت ویژه‌ای از تشکیل این شرکت کرد. وی در ادامه با تاکید بر اینکه برای سرعت دادن به این کار چند مدل را در نظر گرفتیم، گفت: یک مدل این بود که شرکت را از ابتدا پذیره‌نویسی کرده و بعد آن را به سهامی‌عام تبدیل کنیم که این روش فرسایشی بود. به همین دلیل ترجیح دادیم ابتدا یک شرکت سهامی‌عام کاغذی بخریم که پیگیری نداشته باشد، بعد سهام سه شرکت زیرمجموعه را از ۳۰ تا ۴۸ درصد به شرکت تجلی منتقل کردیم که این میزان سهام ۵ پروژه را با خود دارند.


علی‌اکبری ادامه داد: فولاد سرمد ابرکوه یکی از این شرکت‌هایی است که سهام آن به تجلی منتقل شد که واحد ۴۵۰ هزار تنی میلگرد دارد و امسال هم به سودآوری رسیده است.


این پروژه دارای سه پروژه داخلی است؛ یک پروژه کلاف که تنوع محصول ایجاد می‌کند، یک پروژه فولادسازی ۶۰۰ هزار تنی که ماشین‌آلات آن وارد شده و ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و یک پروژه آهن اسفنجی یک میلیون تنی دارد که کارهای اولیه آن انجام شده و ۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.


مدیرعامل تجلی درباره ارزش سهام این شرکت‌ها تاکید کرد: سهام این شرکت‌ها بر اساس قیمت کارشناسی رسمی ‌دادگستری به تجلی منتقل شدند؛ تجلی هم این مبالغ را به حساب مطالبات معادن و فلزات ثبت کرده است.


وی ادامه داد: اکنون سهامدار ۹۸ درصدی تجلی سرمایه‌گذاری معادن و فلزات است؛ اما افزایش سرمایه‌ای در جریان داریم که براساس آن سرمایه شرکت از یک میلیارد تومان به ۶ هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد. در این افزایش سرمایه چادرملو طلب‌های خود از تجلی را تبدیل به سرمایه می‌کند و تصمیم دارد سهامدار ۱۵ تا ۱۶ درصدی ما ‌شود تا یک کرسی هیات‌مدیره را در اختیار داشته باشد.


حتی اعلام آمادگی کرده که اگر هم مابه‌التفاوتی داشته باشد سرمایه نقدی وارد شرکت می‌کند تا به یک کرسی مدیریتی دست یابد. وی اضافه کرد: گل‌گهر هم قرار است چند پروژه وارد شرکت کند، اما چون روند اداری پروژه‌های گل‌گهر کمی زمان‌بر بود این کار را برای مرحله بعدی افزایش سرمایه گذاشتیم. این شرکت هم اعلام کرده که متقاضی ۲۰ درصد سهام تجلی است و در نظر دارد با پول نقد وارد سهامداری این شرکت شود.


علی‌اکبری با اشاره به ارایه امیدنامه و گزارش توجیهی افزایش سرمایه به فرابورس که در حال بررسی است، تصریح کرد: این سه سهامدار می‌توانند از حق‌تقدم‌های خود تا ۵۱ درصد استفاده کنند و باقی سهام هم از طریق سلب حق‌تقدم به عموم مردم منتقل خواهد شد.


وی با اشاره به اینکه هر سهم تجلی را به قیمت ۱۰۰ تومان عرضه می‌کنیم و به‌نظر می‌رسد با استقبال خوبی مواجه شود، افزود: صنعتی که انتخاب کردیم و در این زنجیره وجود دارد صنعت معدن و فلز است. از آنجا که این صنعت بین ۲۸ تا ۳۶ درصد طرح توجیهی IRR دارد بنابراین توجیه لازم و کافی هم داشته و به‌طور قطع می‌تواند هم برای تجلی و هم سهامداران آن سودآوری خوبی داشته باشد.


مدیرعامل تجلی با تاکید بر اینکه آثار افزایش سود شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بورس در قیمت سهام آنها بارز است، تاکید کرد: در تجلی موضوع برعکس است زیرا ما همزمان که اجرای پروژه‌ها را به عهده داریم در بورس هم فعال هستیم، بنابراین تمام تلاش خود را می‌کنیم که درصد پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها روزبه‌روز بیشتر باشد، زیرا هرقدر پروژه‌ها پیشرفت کنند قیمت سهام ما هم افزایش می‌یابد، بنابراین ماموریت ما تا زمانی‌که این پروژه‌ها راه‌اندازی نشده‌اند سرعت پیشرفت فیزیکی آنها است.


وی در ادامه با اشاره به وجود صندوق بازارگردانی در شرکت گفت: اگر کسی تصمیم به واگذاری سهام خود بگیرد از طریق همین سه سهامدار آن سهام را خریداری می‌کنیم چون اعتقاد به این صنعت و سهام داریم؛ بنابراین نگرانی روی نقدشوندگی این سهام وجود ندارد.


علی‌اکبری درباره میزان آورده سهامداران فعلی شرکت گفت: اکنون آورده دو سهامدار ما یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است و با آورده نقدی گل‌گهر به دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هم می‌رسیم. اگر افزایش سرمایه ۶ هزار میلیاردی ما تصویب شود ۵۱ درصد متعلق به این سه سهامدار است و دو هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان هم در شرکت می‌ماند.


وی با تاکید بر اینکه سهامداران تجلی خود را مکلف به اجرای پروژه‌ها می‌بینند و مسوولیت خود را به این پروژه‌ها گره زده‌اند، افزود: ۵۱درصد را کف سهم این سهامداران قرار دادیم تا مجبور باشند پروژه‌ها را خودشان اجرا کنند و مسوولیت آن را داشته باشند.


وی درخصوص امکان واگذاری بلوکی باقی سهام تصریح کرد : اکنون برای واگذاری ۴۹ درصد باقی سهام به صورت بلوکی مشتری داریم، اما تصمیم به چنین کاری نداریم زیرا در این صورت باید یک یا دو کرسی هیات‌مدیره را به سهامداران جدید واگذار کنیم و ما می‌خواهیم سهامداران همه از گروه‌های معدنی و فلزی باشند که هم فکر باشیم تا دچار مخاطرات نشویم.


مدیرعامل تجلی توسعه معادن و فلزات، مطالعه نهایی برای اجاره اسکله بار ایمیدرو، ساخت اسکله، حمل‌ونقل ریلی و اضافه کردن یک میلیون تن تولید کنسانتره سنگ‌آهن در شرکت صباامید غرب خاورمیانه را از پروژه‌های آتی شرکت دانست.


انتهای خبر

0
0