بااقتصاد
1400/09/13
14:45
ریزش ۵ هزار واحدی شاخص بورس تهران در روزی که دلار مرز ۳۰ هزار تومانی را درنوردید/ ۲۰۳ نماد در صف فروش، شاخص ۵ هزار واحد منفی!

گزارش بازار/‌شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰ بازار سرمایه این روزها کاملا رنگ عوض کرده است و به محرک‌های مهمی مانند نرخ دلار و مذاکرات برجام، واکنش برعکس نشان می‌دهد. امروز دلار از مرز روانی ۳۰ هزار تومان هم عبور کرد و نتایج مذاکرات برجام هم در این دور از گفت‌وگوها، بی‌نتیجه اعلام شد و درحالی‌که بسیاری از اهالی بازار سرمایه انتظار یک روز معاملاتی مثبت و همراه با جهش شاخص کل را داشتند، اما شاخص بورس تهران بازهم سقوط کرد و با منفی ۵۳۳۷ واحدی به رقم یک‌میلیون و ۳۳۴ هزار واحد تنزل یافت. شاخص کل هم‌وزن نیز با ۴۶۵۲ واحد منفی، به رقم ۳۶۲ هزار و ۹۰۸ واحدی عقب نشست و ۱۰۰ واحد منفی هم برای شاخص کل فرابورس در کف کانال ۱۹ هزار واحدی ثبت شد.

افت ۰.۴ درصدی شاخص کل با عرضه ۲۰۳ نماد!


به گزارش بااقتصاد، روند کاملا منفی معاملات امروز شنبه، ۱۳ آذرماه در بازارهای سهام تهران حاکم بود و به‌رغم حضور ۲۰۳ نماد در صف‌های فروش و معاملات تنها ۱۸ نماد در محدوده مثبت، برای شاخص کل بورس افت ۰.۴ درصدی و ۵ هزار واحدی ثبت شد که بسیاری از اهالی بازار این موضوع را ادامه جریان شاخص‌سازی از سوی مدیران بازار تلقی می‌کنند. روشی که در یک‌سال گذشته مسبوق به سابقه است و فعالان بازار سرمایه از این وضعیت ناراضی‌اند!


بانکی‌ها منفی‌سازان اصلی شاخص بورس تهران


به‌این‌ترتیب و با افزایش عرضه در بازارهای سهام تهران، معاملات نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز در مدار منفی به پایان رسید و کاهش شدید قیمت سهام همچنان ادامه دارد. در بورس تهران، گروه بانکی متاثر از جریان منفی مذاکرات برجام، با صدرنشینی وبملت، وتجارت منفی‌سازان بزرگ شاخص بودند و اخابر، وبصادر و وپاسار در رده‌های بعدی قرار گرفتند. شبندر و شپنا، تک‌نمادهای مثبت در ردیف شاخص‌سازان ایستادند. در بازار فرابورس هم بجز زاگرس که معاملات مثبت را پشت سر گذاشت و مانع از ریزش بیش‌تر شاخص این بازار شد، نمادهای کگهر، فرابورس، ذوب، فجهان و وملل تاثیرگذاران اصلی و منفی شاخص آیفکس نام گرفتند.


شستا، تک نماد پرتراکنش مثبت با خرید حقوقی‌ها


بالاترین میزان تراکنش معاملاتی در بورس تهران با خرید پرحجم حقوقی‌ها برای شستا و در مدار مثبت رقم خورد که و فسبزوار و فولاد در رتبه‌های بعدی و منفی قرار گرفتند. توسن نیز نماد پرتراکنش و مثبت معاملات امروز فرابورس بود و فجهان و کرمان، بالاترین میزان تراکنش معاملات منفی را ثبت کردند.


پایان مثبت برای معاملات ۱۸ نماد بورس و فرابورس


معامله‌گران بازارهای سهام تهران امروز روی ۶۰۵ نماد شرکتی نقل و انتقال سهام انجام دادند و ۲۰۳ نماد را در صف عرضه گذاشتند. در این بازارهای تنها ۱۸ نماد معاملات‌شان در محدوده مثبت به پایان رسید.


دلایل تکراری رییس سازمان بورس برای توجیه ریزش پیاپی شاخص!


ریزش مداوم و پی‌درپی شاخص‌های بورس تهران، نه‌تنها سهامداران حقیقی، بلکه مدیران بورس را هم کلافه کرده است و هر روز برای آن دلایلی را مطرح می‌کنند. رییس سازمان بورس، امروز در جمع مدیران تشکل‌های بخش خصوصی اتاق بازرگانی تهران، قیمت‌گذاری دستوری، دامنه نوسان، عرضه نادرست سهام برخی شرکت‌ها و غیره را عامل ریزش‌های بازار دانست. به گفته مجید عشقی، بازنگری در زیرساخت‌های بازار سرمایه، تغییر تدریجی دامنه نوسان و پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد برای احیای بورس ضرورت دارد. وی افزود: فرایندهای صدور مجوزها و تایید صلاحیت‌ها متناسب با بزرگ شدن بازار توسعه پیدا نکرده است. بنابراین، زیرساخت‌های بازار سرمایه در حال بازنگری است و در این بازنگری‌ها باید از مشورت فعالان بازار استفاده بهینه شود.


عشقی گفت: طی ۷ تا ۸ ماه گذشته، با کمک فعالان بخش خصوصی و اتاق بازرگانی، موضوع قیمت‌گذاری دستوری در بخش فولاد و پتروشیمی حل شده اما لیست بالایی از قیمت‌گذاری دستوری بر صنایع کشور وجود دارد که کار را با مشکل مواجه کرده و نیازمند کمک و همراهی همکاران بخش خصوصی و اتاق بازرگانی است.


وی افزود: قیمت‌گذاری دستوری فرایندهای دستوری در صنایع مختلف دارد و در موضوع فروش شرکت‌هایی که در گذشته دولتی بودند و در حال حاضر و در بازار سرمایه پذیرفته و بخش عمده سهام آنها به سهام عدالت و بخش خصوصی واگذار شده است، فرایند فروش هنوز دست دولت است مانند فروش داخلی و صادراتی پالایشگاه‌ها!


تغییر تدریجی دامنه نوسان، سیاست سازمان بورس


رییس سازمان بورس درباره دامنه نوسان هم، تصریح کرد: اگر دامنه نوسان حذف و یا افزایش داده شود، نوسان‌ها و تلاطم‌های بازار را به دنبال دارد. به عنوان نمونه، نوسان در خودرو ۲۰ درصد بود که با یک اصلاح قیمت، این نوسان ۲۰ درصد پایین آمد و سپس بالا رفت که این امر نشان از بی‌ثباتی تصمیم‌های مسئولان و مدیران کشور دارد و تلاطم‌های بازار دیگر قابل پذیرش نیست.


به گفته وی، اگر قرار بر حذف یا افزایش یکباره دامنه نوسان باشد نوسانات و تلاطمات بازار بیش‌تر می‌شود و این تلاطمات در بازار، دیگر به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست. عشقی سیاست سازمان بورس را تشریح کرد و گفت: دامنه نوسان به‌تدریج باید باز شود اما این اتفاق در ابتدا توسط شرکت‌هایی انجام می‌شود که از ثبات بیش‌تری برخوردارند و در بازار بازیگران بزرگی دارند.


ورود شرکت‌های پرریسک، عامل بهم‌ریختگی ساختار بازار سرمایه


عشقی همچنین، ورود شرکت‌های پرریسک به بازار سرمایه را عامل بهم‌ریختگی ساختار بورس دانست و گفت: یکی از معضلات سال گذشته ورود شرکت‌های کوچک بدون منابع درآمدی ثابت به بازار سرمایه و تقسیم آنها بین ۵ میلیون سهامدار بود. شرکتی که کلا ۵۰ نفر پرسنل دارد حالا باید به ۵ میلیون نفر پاسخ دهد. این اقدام نه تنها ساختار شرکت‌ها را بهم ریخت بلکه ساختار بورس را هم بهم ریخته است و نباید شرکت‌های پرریسک را به این طریق تقسیم کرد.


انتقاد رییس اتاق بازرگانی تهران از ضریب نفوذ دولت در بورس


در نشست بورسی هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران نیز با انتقاد از نفوذ و دخالت دولت در بورس، تصریح کرد: اگرچه سازمان بورس یک سازمان عمومی غیردولتی است اما نفوذ دولت در این سازمان بسیار بالاست و خرید و فروش‌های دستوری انجام می‌شود.


وی تصریح کرد: وجود سازمان بورس در کنار اتاق بازرگانی می‌تواند مشکلات را حل کند، ما می‌توانیم مشاور خوبی برای سازمان بورس باشیم به شرطی که گوش کنیم. طبیعتا اقتصاد به‌ویژه در سال جاری و سال آینده دچار مشکلات جدی خواهد شد، ازاین‌رو هر کس در حیطه وظایف خود باید مشکلات را حل کند.


هشدار خاندوزی به قطع حذف سود مرکب در سال آینده


درهمین‌راستا، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد خبر از تمدید نشدن حذف سود مرکب را در سال‌های آتی داد و گفت: قانون تسهیل بدهی بانکی و حذف سود مرکب برای آخرین بار تا اسفند ۱۴۰۰ تمدید خواهد شد و بانک مرکزی باید در اطلاع رسانی آن تسریع کند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰


ارزش کل معاملات امروز بازار، با حجم ۵۵۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومان رسید. از این مبلغ ۳۰۰۰ میلیارد تومان، در حجم حدود ۴۳۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ارزش معاملات بورس تهران اختصاص یافت. ارزش معاملات فرابورس هم با حجم بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به حدود ۱۴۷۵ میلیارد تومان رسید.


ارزش معاملات خرد در بازارهای سهام، امروز به کمترین میزان در ۶ ماهه اخیر رسید و طی این دادوستدها، ۵۰۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از افراد حقیقی به حقوقی‌ها انجام شد و نشان‌دهنده ادامه خروج سهامداران خرد از بازار و ورود نقدینگی حقوقی‌ها به بازار است. در جریان نقل‌وانتقالات امروز سهام، حقیقی‌ها بیش‌ترین میزان خرید خود را به نمادهای شفا، توسن و شفن اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی نمادهای بپاس، فسبزوار و شستا متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های محصولات شیمیایی، خودرو و فلزات اساسی به ترتیب با ۲۶۰ ، ۱۹۰ و ۱۴۰ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار کاملا منفی و بی‌رونق امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۳۳۴.۷۳۴.۸۹ (۵۳۳۷.۵۱-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۶۲.۹۰۸.۰۴ (۴۶۵۲.۹۵-)


ارزش معاملات: ۳.۱۸۲ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۳ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر منفی: وبملت، وتجارت و اخابر


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹.۱۳۴.۹۵ (۱۰۰.۶۸-)


ارزش معاملات: ۱.۵۲۳ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۲ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: کگهر، فرابورس و ذوب


گزارش: مولود غلامی






انتهای خبر

0
0