همفکران
1400/04/02
10:11
اثر بی برقی بر شیفت های کاری فولادسازان

«همفکران» گزارش می دهد

کمبود برق در سال جاری فعالیت واحدهای تولیدی را با محدودیت های جدی مواجه کرده و در برخی موارد تا بیش از ۴۰ درصد نیاز برق کارخانه ها به همین دلیل تامین نمی شود. گفته می شود در بسیاری از صنایع از نظر فنی قطعی برق در ساعتی از روز به دلیل زمانبر بودن ورود مجدد تجهیزات به مدار تولید، فرقی با از دست دادن برق در کل مدت روز نمی کند .


بررسی ها نشان می دهد برخی کارخانه ها با تغییر شیفت های کاری به دنبال کاهش زیان های ناشی از قطعی برق هستند. به عنوان مثال گفته می شود برخی کارخانه ها شیفت کاری خود را به جای صبح از ظهر آغاز می کنند تا درگیر قطعی یا نوسان برق نشوند. با این وجود شرایط تولیدی در کارخانه های مختلف متفاوت است .


یکی از صنایعی که مستقیما تحت تاثیر وضعیت تامین برق در کشور قرار دارد صنعت فولاد است؛ کارخانه های فولاد کشور در فصل گرما عدم النفع قابل توجهی را بابت کمبود برق متحمل می شوند .


پیگیری های همفکران از وضعیت تامین برق در کارخانه های فولادی کشور نشان می دهد، برخی کارخانه ها مانند فولاد اسفراین دچار قطعی برق قابل توجهی نشدند و برخی دیگر مانند فولاد هرمزگان برخورد بیشتری با این مشکل داشتند. برخی گزارش ها از وضعیت خسارت واحدهای فولادی از کمبود برق و تاثیر آن بر صورت های مالی در سال گذشته نیز نشان می دهد که شرکت آهن و فولاد ارفع از هر ۲۵ ساعت توقف تولید ناشی از قطعی برق، حدود ۳۰۰۰ تن تولید معادل ۲۷ میلیارد ریال عدم النفع را ثبت کرده است. با این وجود میزان خسارت و حتی ساعات دقیق قطعی برق به دلیل پراکندگی جغرافیایی کارخانجات فولادی کشور همگن و یکسان نیست.



عضو هیات ‌مدیره انجمن نورد کاران فولادی: برخی کارخانه ها تغییر شیفت می دهند


مصطفی عبداللهی، عضو هیات ‌مدیره انجمن نورد کاران فولادی ایران در پاسخ به این پرسش که برآوردی از خسارات ناشی از قطعی برق در تولید کارخانه ها وجود دارد یا خیر؟ به «همفکران» می گوید: «هرگونه برآورد در این زمینه نیازمند کار مطالعاتی مهندسان، با توجه به ظرفیت هر کارخانه به صورت جداگانه است اما به طور کلی زمانی که یک کوره نورد شارژ شده و آماده تولید می شود قطعی برق باعث می شود که شمش دچار چسبندگی شود و لازم است نصف شمش یک کوره به عنوان مثال ۱۰۰ تنی تخلیه شود.»


عبداللهی با اشاره به اثرات قطعی برق در کارخانه های نورد می گوید: «بخشی از آسیب های بی برقی ممکن است در بدقولی کارخانه ها برای رساندن محصولات و در نتیجه از دست رفتن بازارهای صادراتی ظهور کند.» او با انتقاد از روند مصرف برق در استخراج رمزارزها می گوید: «وضعیتی که تولید رمزارز در کشور دارد، چیزی جز انرژی فروشی نیست و ضرر آن نه تنها به کارخانه ها بلکه به مردم نیز وارد می شود.»


او در واکنش به این پرسش که آیا ساعت کاری کارخانه های فولادی در اثر قطعی برق تغییر کرده است؟ می گوید: «بعضی از کارخانه ها که ساعت قطعی برق را در اختیار دارند و ساعت کاری کارگران هم اجازه تغییر را می دهد، شیفت های خود را در زمان خاموشی تعطیل می کنند.» او ادامه می دهد: «به این دلیل که قطعی ها متناوب است و در شهرهای مختلف طی ساعات خاصی انجام می شود، کارخانه دار تلاش می کند زمانی که اعلام قطعی برق را دارد شیفت را جابه جا کند.»



رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران: محدودیت برق با مدیریت کارخانه جبران می شود


بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز با بیان اینکه یکی از اصلی ترین مولفه ها در فعالیت های تولیدی حوزه فولاد مصرف برق محسوب می شود می گوید: «اثر اختلالات شبکه برق بر شیفت های کاری فولادسازان به میزان زیادی به ظرفیت های تولید و شیوه مدیریت مصرف کارخانه مربوط است و نمی توان برای آن نسخه واحدی پیچید. به گفته سبحانی برخی کارخانه با اجرای شیوه های مدیریتی مانند موکول کردن تعمیرات به زمان قطعی برق خسارت های ناشی از کاهش تولید را کاهش می دهند. او می گوید: «برخی فولادسازان در مدت جیره بندی برق ساعات تعمیرات را در قطعی ها تنظیم می کنند که تولید را از دست ندهند تا به این ترتیب با مدیریت، خسارت ها را به حداقل برسانند که معمولا در این کار موفق می شوند چون شرکت های برق منطقه ای برای اعمال محدودیت بر شرکت های مصرف کننده عمده مانند فولادسازان زمان قطعی را هماهنگ می کنند تا امکان برنامه ریزی برای آن وجود داشته باشد .


او در پاسخ به این پرسش که تغییر شیفت های کاری صبح به ظهر را در زیرمجموعه های انجمن تولیدکنندگان فولاد مشاهده کردید یا خیر؟ می گوید: «به طور مشخص چنین چیزی نشنیدم اما می توان گفت تغییرات در شیفت ها به این شکل است که اگر کارخانه ای دو شیفت فعالیت داشته باشد یک شیفت که در آن برق قطع می شود را به شب منتقل می کند و اگر کارخانه سه شیفت داشته باشد دیگر چاره ای جز کاهش تولید نخواهد داشت .»


سبحانی معتقد است به دلیل اینکه محدودیت ها نهایتا در یک شیفت و با اعلام قبلی انجام می شود، کارخانه های فولادی با اعمال مدیریت می توانند عدم النفع حاصل از این وضعیت را جبران کنند .



عضو هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران: برخی کارخانه های اطراف تهران محدودیت دارند


ناصر شایان، عضو هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران نیز با بیان اینکه دولت برای مدیریت مصرف برق چاره ای جز اعمال محدودیت بر شبکه ندارد می گوید: «اعمال محدودیت برق اگر با اعلام قبلی باشد برای کارخانه ها قابل مدیریت است. به خصوص برای کارگاه های کوچک و متوسط که امکان استفاده از ژانراتور برای حفظ ظرفیت تولید را دارند.»


او در مورد نحوه محدودیت های اعمال شده در صنایع می گوید: «بخشی از این محدودیت ها که به طور مستقیم در جریان آن قرار دارم شامل کارخانه های اطراف تهران و البرز مانند اشتهارد است. به طوری که معمولا از ساعت ۱۲ تا حوالی ۱۷ محدودیت اعمال می شود و عملا برای برخی کارخانه ها امکان تولید در این ساعات فراهم نیست.»



عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران: از ۸ صبح تا ۹ شب با ۴۰ درصد ظرفیت تولید می کنیم


سیدرضا شهرستانی، عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز مهم ترین نتیجه کاهش ظرفیت های تولید را بیکاری کارگران عنوان کرده و می گوید: «تصمیمات دولت عملا امکان تولید مطلوب را از فولادسازان سلب کرده است» او در پاسخ به این پرسش که «تغییر شیفت کارخانه ها از صبح به شب را تایید می کنید یا خیر؟» می گوید: «مشکل اساسی برای اکثر فولادسازان این است که در شیفت های کاری صبح تا شب به خاطر گرمایش هوا نیاز بیشتری به تامین برق داریم. البته نیاز به تامین برق به خود شرکت ها هم بستگی دارد.» او ادامه می دهد: محدودیت ها به صورت الزام شرکت ها به کاهش ظرفیت تولید اعمال شده است نه تغییر ساعت کاری. به عنوان مثال به برخی شرکت ها مانند مجموعه ای که خود من در آن فعالیت می کنم اعلام شده است که از ۸ صبح تا ۹ شب محدودیت ۶۰ درصدی در ظرفیت تولید اعمال کنید نه اینکه شیفت را به طول کلی تعطیل کنید.»


شهرستانی همچنین در مورد تبعات کاهش ظرفیت تولید می گوید: «طبیعی است که با این محدودیت ها حدود ۴۰ درصد تولید روزانه کاهش می یابد و هزینه تمام شده را بالا می برد.» او همچنین با اشاره به دیگر هزینه های تحمیل شده از سمت شرکت برق می گوید: «افزایش قیمت ۴ تا ۶ برابری برق هم قرار است اعمال شود که فاکتورهای آن برای ما ارسال شده است.»


عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در تشریح آثار قطعی برق بر صنایع فولادی می گوید: « اصلی ترین مشکلی که وجود دارد انرژی بر بودن و مصرف برق بالایی است که فولادسازان دارند و متاسفانه بر اساس تغییراتی که با مصوبه هیئت وزیران در تخصیص برق رخ می دهد عملا امکان تولید وجود ندارد .


شهرستانی می گوید: «متاسفانه هیئت وزیران در تصمیمی که عواقب آن سنجیده نشده است فولادسازان را ملزم به کاهش ۶۰ درصدی توان تولید کرده که قیمت تمام شده را به شدت بالا می برد.» او ادامه می دهد: «قطعی برق نه تنها بر میزان قیمت تمام شده شرکت اثرگذار است بلکه برای نگهداری از تجهیزات نیز ضرر دارد چراکه دستگاه ها به دلیل گرم و سرد شدن پی در پی دچار مشکل خواهند شد.»


انتهای خبر

0
0