بااقتصاد
1400/12/23
15:27
نگاهی به شرکت‌های بورسی حوزه صنعت آلومینیوم/ «فایرا» دارای بیشترین ارزش بازار در این گروه

در مقاله قبلی به صنعت آلومینیوم و فرصت‌ها و چشم‌انداز آن پرداختیم؛ در ادامه به چهار شرکت فعال این صنعت در بورس نگاهی خواهیم انداخت.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، در حال حاضر چهار شرکت آلومینیوم ایران، نورد آلومینیوم، فمراد و آلومتک شرکت‌های فعال در این این صنعت‌اند که در بورس اوراق بهادار تهران حضور دارند. در این میان سه شرکت اول در بورس و آخری در بازار پایه فرابورس پذیرفته شده‌اند. فایرا با حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان ارزش بازار بیشترین حجم از بازار این گروه را به خود اختصاص داده است.


وجود تحریم‌ها و افزایش نرخ دلار، گرچه تهیه مواد آلومینا را کمی با سختی مواجه کرده است و این یک بحران برای شرکت‌های فعال در این صنعت به شمار می‌رود، اما با روند بررسی صورت مالی شرکت‌ها متوجه می‌شویم که بخش صادرات این شرکت‌ها در حال پررنگ‌تر شدن است. به طور کلی هرچند که آلومینیوم در مقایسه با دیگر فلزات غیرآهنی در بخش صادرات نقش کم‌رنگ‌تری دارد، اما با توجه به کاهش درآمدهای نفتی کشور توجه ویژه‌ای به افزایش ظرفیت و صادرات صنعت فلزات شده است و طرح‌های ویژه‌ای در دست اجراست. در ادامه به صورت مختصر به چهار شرکت فعال در این صنعت می‌پردازیم.



شرکت آلومینیوم ایران (فایرا): این شرکت با سرمایه ۹۶۲ میلیارد تومانی ۴۲ درصد از تولید آلومینیوم کشور و ۳۷ درصد از تامین نیاز داخل را در اختیار دارد.


ارزش بازار آن حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان و آخرین قیمت معامله شده آن در بازار دوم بورس ۱۸.۷۹۰ ریال بوده است.


شمش بیلت، شمش خالص و شمش آلیاژ محصولات اصلی شرکت‌اند که مهمترین آن‌ها شمش خالص است که بخشی از آن صادر و مابقی در داخل کشور به فروش می‌رسد.


در دوره مالی ۹ ماهه منتهی به پایان آذرماه سال جاری حدود ۷۷۱۳ میلیارد تومان درآمد داشته که در قیاس با دوره مشابه گذشته ۶۵ درصد رشد را نشان می‌دهد.


مجموع فروش داخلی شرکت با افزایش ۵۹ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل به ۴۹۱۷ میلیارد تومان و فروش صادراتی با افزایش ۷۷ درصدی به ۲۷۹۶ میلیارد تومان رسیده است.


فایرا در ۹ ماهه به ترتیب با رشد ۶۵ و ۷۲ درصدی ۲۶۴۰ میلیارد تومان سودناخالص و ۲۲۰۹ میلیارد تومان سودناخالص شناسایی کرده است. حاشیه سود ناخالص شرکت در این دوره ۳۴ درصد بوده است.


شرکت نورد و تولید قطعات فولادی (فنورد): این شرکت با سرمایه ۱۴ میلیارد تومانی یکی دیگر از شرکت‌های فعال در صنعت آلومینیوم است.


ظرفیت اسمی تولید ورق شرکت حدود ۱۲۰ هزار تن و برای اسلب ۱۳۰ هزار تن است، که شرکت در سال‌های اخیر مازاد تولید را رقم زده است.


ارزش بازار فنورد حدود ۲۲۰۰ میلیارد تومان است و آخرین قیمت معامله شده آن در بازار دوم بورس ۱۵۸.۲۸۰ ریال بوده است.


محصول اصلی شرکت ورق تسمه بیلت است که همه آن برای تامین نیاز داخل به فروش رسیده و شرکت صادراتی نداشته است.


در دوره ۹ ماهه منتهی به پایان آذرماه شرکت با فروش ۹۲.۶ هزار ورق در بازار داخل توانسته است ۱۶۵۹ میلیارد تومان درآمد شناسایی کند، که ۷۷ درصد از فروش در دوره مشابه سال قبل شرکت بیشتر شده است.


فنورد در دوره یاد شده ۳۹۸ میلیارد تومان سود ناخالص و ۳۲۵ میلیارد تومان سودناخالص شناسایی کرده که هرکدام به ترتیب ۶۴ و ۷۰ درصد رشد داشته‌اند. حاشیه سود ناخالص شرکت در این دوره به ۲۴ درصد رسیده است.



شرکت آلومتک (فالوم): این شرکت با سرمایه ۷۵ میلیارد تومانی در زمینه تولید انواع کابل و متعلقات صنایع برقی فعالیت دارد.


ارزش بازار این شرکت حدود ۸۴۸ میلیارد تومان است و آخرین قیمت معامله شده آن در بازار پایه فرابورس ۱۱.۲۰۰ تومان به ازای هر سهم بوده است.


در ۹ ماهه نخست سال جاری شرکت با رشد ۸۱ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳۵۴ میلیارد تومان درآمد شناسایی کرده است.


سود ناخالص در دوره مذکور ۴۱ میلیارد تومان و سودخالص ۲۲ میلیارد تومان بوده است که به ترتیب رشد ۴۱ درصدی و افت ۲۶ درصدی داشته‌اند. فالوم در ۹ ماهه حاشیه سود ناخالص ۱۱.۵ درصدی داشته است.



شرکت آلومراد (فمراد): این شرکت با سرمایه ۲۰ میلیارد تومانی در زمینه تولید بیات، راد، ورق آلومینیومی، دیگر شرکت فعال در صنعت آلومینیوم است.


ارزش بازار فمراد در حدود ۲۱۷ میلیارد تومان، و آخرین قیمت معامله شده سهم آن در بازار دوم بورس ۱۰.۶۱۰ ریال بوده است.


درآمد شرکت در ۹ ماهه منتهی به آذر ۱۴۰۰ با افت ۱۴ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود ۸۷ میلیارد تومان بوده، که از این مبلغ ۵۳ میلیارد تومان آن از صادرات، ۱۵ میلیارد تومان از فروش داخلی و حدود ۱۹ میلیارد تومان از ارائه خدمات حاصل شده است.


در این ۹ ماهه سود ناخالص با رشد ۶۰ درصدی به ۵.۷ میلیارد تومان و سودخالص با افت ۶۲ درصدی به ۵.۵ میلیارد تومان رسیده است. حاشیه سود ناخالص به ۶.۵ درصد در دوره مذکور رسیده است.







انتهای خبر

0
0