رمزارز نیوز
1401/08/07
17:00
عرضه اولیه توکن بازی (IGO) چیست؟ چگونه در آن شرکت کنیم؟

عرضه اولیه بازی در دنیای کریپتو طرفداران زیادی دارد. افرادی که می‌خواهند همزمان تفریح کنند و درآمد به دست… مطالعه مطلب ...

عرضه اولیه بازی در دنیای کریپتو طرفداران زیادی دارد. افرادی که می‌خواهند همزمان تفریح کنند و درآمد به دست آورند، به سراغ بازی‌های مبتنی بر ارز دیجیتال می‌روند. توکن بومی این بازی‌ها از طریق رویداد IGO عرضه می‌شود و معمولا در ابتدا قیمت کمی دارد. در این مقاله به بررسی رویدادهای عرضه اولیه توکن بازی می‌پردازیم و چند بستر معروف را برای خرید این توکن‌ها معرفی خواهیم کرد.


عرضه اولیه بازی چیست؟

کلمه IGO مخفف عبارت Initial Game Offering، به معنای عرضه اولیه توکن بازی است. اگر جزو فعالان دنیای ارزهای دیجیتال هستید، احتمالا با رویداد ICO یا عرضه اولیه آشنایید. در ICO توکن پروژه‌های جدید برای اولین بار عرضه می‌شوند. در IGO توکن بازی‌های جدید در دسترس متقاضیان قرار می‌گیرند و سرمایه‌گذاران سفارشات خود را برای خرید رمزارز بومی بازی‌های مبتنی بر کریپتو ثبت می‌کنند.


با ظهور بازی‌های مبتنی بر بلاکچین و الگوی بازی برای کسب درآمد (Play to Earn)، گیمرها می‌توانند زمان خود را صرف بازی‌های کامپیوتری جذاب کنند و همزمان درآمد به دست آورند. به علاوه توکن‌های NFT نیز کمک شایانی به بازی‌های رمزارزی کرده‌اند تا کاراکترها و قابلیت‌های بازی به فروش برسد.


رویداد IGO چگونه انجام می‌شود؟

روش کار فرآیند IGO یا عرضه اولیه بازی شبیه به ICO است. در این رویداد از کاربران دعوت می‌شود که سفارش‌های خود را برای خرید یک توکن جدید با قیمت پایین ثبت کنند. سرمایه‌گذاران نیز به امید افزایش قیمت توکن در آینده، به دنبال خرید آن می‌روند.

IGO

زمانی که یک توسعه‌دهنده می‌خواهد بازی رمزارزی و مبتنی بر NFT عرضه کند، آن را در لانچ‌پدهای IGO ثبت می‌کند. لانچ‌پد IGO پلتفرمی است که در آن می‌توانید بازی‌های رمزارزی را جست‌وجو یا اجرا کنید. معمولا درون این پلتفرم‌ها اطلاعات گسترده‌ای در مورد توکن بومی، قیمت و کاربردهای آن ارائه شده است. کاربرانی که در عرضه اولیه توکن بازی شرکت می‌کنند، علاوه بر سرمایه‌گذاری روی پروژه، شانس خود را برای درآمدزایی از طریق افزایش قیمت رمزارز امتحان خواهند کرد.


قیمت رمزارز در فرآیند عرضه اولیه توکن بازی توسط توسعه‌دهنده مشخص می‌شود. گاهی پلتفرم‌های لانچ‌پد بر اساس محبوبیت بازی قیمت رمزارز را مشخص می‌کنند. هر چه درخواست‌های بیشتری برای خرید توکن ثبت شود، قیمت نیز بالاتر خواهد رفت.

عرضه اولیه بازی

فرآیند عرضه اولیه بازی شبیه به رویداد تامین مالی پروژه‌ها است. البته سرعت IGO بیشتر از رویدادهای تامین مالی است. پروژه‌های بازی‌های رمزارزی با اهداف مالی توسعه می‌یابند و به همین دلیل تلاش توسعه‌دهندگان متمرکز بر اکوسیستم اقتصادی بازی است. در نتیجه چنین بازی‌هایی ممکن است از نظر جلوه‌های بصری سطح بالایی نداشته باشند.


این روزها لانچ‌پدهای محبوبی مانند GameFi و Seedify میزبان بسیاری از بازی‌های رمزارزی و مبتنی بر NFT هستند.

چگونگی سرمایه‌گذاری از طریق IGO

ساده‌ترین راه برای مشارکت در عرضه اولیه بازی، مراجعه به لانچ‌پدهای محبوب است. هر یک از این لانچ‌پدها سیستم‌های پاداش و جمع‌آوری سرمایه خاصی دارند. با این حال درک روش‌ها چندان کار سختی نیست و هر شخصی می‌تواند سرمایه‌گذاری از طریق IGO را آغاز کند.


برای مثال در پلتفرم Seedify کاربران در ازای بالا رفتن رتبه‌شان پاداش دریافت می‌کنند. این پلتفرم به کاربرانی که رمزارز بومی بازی‌های رمزارزی را خریداری می‌کنند، پاداش‌هایی در قالب توکن SFUND اعطا می‌کند. کاربران به کمک این توکن حاکمیتی می‌توانند IGO خود را راه‌اندازی کنند یا کارمزد و هزینه معاملات را بپردازند.


در پلتفرم‌های عرضه اولیه توکن بازی رویدادهای متعددی را مشاهده خواهید کرد. روی برخی از رویدادها برچسب مرحله اول (First Phase) وجود دارد. این مرحله مقدماتی پروژه است. در واقع چنین پروژه‌هایی در انتظار جذب سرمایه‌گذاران هستند. قبل از خرید توکن این پروژه‌ها حتما تمام اطلاعات مربوط به آنها را بررسی کنید.


مواردی که دارای برچسب «تکمیل فاز ۱» یا (Phase ۱) هستند، موفق شده‌اند سرمایه‌گذاری مرحله اول را به پایان برسانند. حال می‌توان فهمید که پروژه چقدر سرمایه جذب کرده است. یک استخر سرمایه بزرگ نشان می‌دهد که بازی محبوبیت زیادی دارد و توسط شرکت معتبری پشتیبانی می‌شود. امکان خرید توکن‌ها در فاز یا مرحله دوم وجود دارد اما احتمالا باید قیمت بیشتری برای آنها بپردازید. توکن حاکمیتی لانچ‌پدهای IGO متفاوت هستند اما روش معرفی و نمایش پروژه‌ها معمولا مشابه است.


مزایای خرید عرضه اولیه بازی

هر سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی پرریسکی، مزایا و معایبی دارد. خرید رمزارز از رویدادهای عرضه اولیه بازی هیجان‌انگیز است اما بسیار پرریسک خواهد بود. در واقع شما روی یک دارایی ناشناخته سرمایه‌گذاری کرده‌اید و نمی‌دانید آینده آن چه خواهد شد. حتی نمی‌دانید افزایش قیمت احتمالی چقدر دوام خواهد داشت یا چند سرمایه‌گذار توکن‌های پروژه مورد نظر را خریداری کرده‌اند. از این جنس سوالات بی‌پاسخ در رویدادهای عرضه اولیه توکن بازی فراوان است. با این حال در موارد متعددی شاهد افزایش قیمت توکن IGO پس از مدت کوتاهی بوده‌ایم.

عرضه اولیه توکن بازی

آیتم‌های انحصاری بازی‌های رمزارزی معمولا منحصربه‌فرد هستند و فقط در طول دوره تامین مالی قابل خرید خواهند بود. بیشتر اوقات، این آیتم‌ها در قالب NFT‌هایی ارائه می‌شوند که با پیشرفت در بازی، ارزش آنها نیز رشد می‌کند. اگر بازی و پروژه‌ای که در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اید رو به پیشرفت است، می‌توانید انتظار افزایش قیمت توکن‌های بومی و NFT‌های آن را داشته باشید.


معایب عرضه اولیه توکن بازی

در برخی موارد بازی معرفی‌شده هیچ وقت عرضه نشده است و تمام سرمایه‌گذاران پول خود را از دست داده‌اند. در موارد دیگری شاهد سقوط سریع قیمت رمزارز پس از شروع بازی یا لیست شدن توکن در صرافی‌ها بوده‌ایم. گاهی هم پروژه به طور کامل کلاهبرداری ( کلاهبرداری راگ پول ) است و تمام مشارکت‌کنندگان در عرضه اولیه بازی، دارایی خود را از دست داده‌اند.


اول تحقیق و سپس خرید کنید!

بازی‌های مبتنی بر NFT از طریق فروش آیتم‌های درون بازی درآمد کسب می‌کنند. در واقع قیمت NFT‌ها مسیر بازی در آینده را تا حد زیادی تعیین خواهد کرد. در طول یک رویداد عرضه اولیه بازی، توسعه‌دهندگان از هر ابزاری برای افزایش قیمت NFT‌ها بهره می‌گیرند. تکنیک‌های مارکتینگ و وعده‌های تبلیغاتی دو ابزار اصلی توسعه‌دهندگان برای جذب سرمایه‌گذاران است. در موارد معدودی هم توسعه‌دهندگان نسخه دموی پروژه خود را در دسترس کاربران قرار داده‌اند تا اعتماد آنها را جلب کنند.


قبل از خرید رمزارز از رویدادهای عرضه اولیه بازی مطمئن شوید که پروژه مورد نظر معتبر است. تحقیق در مورد سوابق شرکت پشتیبان و تیم توسعه اهمیت فراوانی دارد.


بازی‌هایی مانند بازی اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) لیستی از سرمایه‌گذاران مشهور و معتبر مثل مارک کوبان (Mark Cuban) داشته‌اند. چنین داده‌هایی باعث جلب توجه و اعتماد سرمایه‌گذاران خواهد شد.


خلاصه مطلب

عرضه اولیه بازی یکی از بهترین بسترها برای سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های جدید دنیای کریپتو است. روزبه‌روز به تعداد فعالان حوزه گیمینگ اضافه می‌شود. بنابراین می‌توان انتظار داشت در آینده‌ای نزدیک شاهد افزایش تعداد متقاضیان و حجم سرمایه در رویدادهای IGO باشیم. فراموش نکنید که بسیاری از توکن‌های معروف روزی از طریق همین رویدادها به فروش رسیده‌اند. پس اگر اهل سرمایه‌گذاری‌های پرریسک هستید، حتما سری به لانچ‌پدهای عرضه اولیه توکن بازی بزنید؛ شاید فرصتی در انتظار شما است.


انتهای خبر

0
0