بااقتصاد
1399/12/09
15:32
نخستین ریزش شاخص بورس در دومین هفته اسفند و فروافتادن در کانال ۱.۱ میلیونی/ حرکات ایذایی حقوقی‌ها پشت صف‌های خرید!

گزارش بازار/ شنبه ۹ اسفندماه نخستین روز از هفته دوم اسفندماه هم برای بازار سهام، منفی و ریزشی طی شد. شاخص کل با ۱۱۸۵۵ واحد افت در کانال ۱.۱ میلیون واحدی افتاد و محدوده حمایتی قبلی را از دست داد. در حاشیه بازار منفی امروز، برخی از سهم‌ها با تقاضای حقوقی‌ها مواجه شدند و صف‌های خرید تشکیل دادند. البته عده‌ای از فعالان بازار سرمایه، معتقدند که این رفتار، حرکات ایذایی حقوقی‌ها در راستای حفظ و افزایش ارزش معاملات بازار است!


مثبت و منفی‌های امروز بازار سهام


به گزارش بااقتصاد، امروز شنبه، ۹ اسفندماه، معاملات بورس تهران و فرابورس در مدار منفی انجام شد و نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز از گروه‌های فلزی معدنی، فراورده‌های نفتی، پالایشی و پتروشیمی و شستا، بیش‌ترین میزان اثرگذاری منفی را بر شاخص کل ثبت کردند. شاخص کل هم‌وزن و شاخص کل فرابورس نیز امروز با افت همراه بودند به ترتیب ۱۰۱۰ و ۱۳۰ واحد ریزش کردند. رقم یک میلیون و ۱۹۳ هزار واحد، ایستگاه پایانی شاخص کل در معاملات امروز بود.


در بخش دیگر معاملات امروز هم، نمادهای اپال، شفا، دلر، رتاپ، کنور و ساربیل، بالاترین میزان دادوستدهای مثبت را ثبت کردند و تاثیر مثبت بر شاخص کل گذاشتند. همچنین، نمادهای بوعلی، فولاد، سیتا، امین، ثشرق، وبملت و ساربیل در گروه پرتراکنش‌های امروز بازار قرار گرفتند. در همین‌حال، گروه بانکی‌ها نیز امروز با ۶۲۶ میلیون و ۷۰۷ هزار برگه سهم به ارزش ۲۹۲ میلیارد تومان صدرنشین در میان برترین گروه‌های صنعت لقب گرفت.


سهامداران حقیقی، ناامید از بازگشت شپنا به مدار صعود


بازار بورس تهران و فرابورس، در ادامه جریان بی‌اعتمادی برخی از سهامداران حقیقی، امروز هم شاهد تغییر مالکیت سهام از این گروه سهامداران به نفع حقوقی‌ها بود. ۸۳۷ میلیارد تومان، رقم تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی در جریان دادوستدهای امروز بود. مالکان حقیقی شپنا، وپاسار و شبندر در صدر فروشندگان سهام به حقوقی‌ها قرار گرفتند.


نمادهای ارزنده بانکی در پرتفو حقوقی‌ها


درحالی‌که امروز در بازار سهام، صف‌های فروش پررنگ‌تر بودند، حقوقی‌ها بیش‌ترین میزان خریدشان را از گروه بانکی انجام دادند و پرتفوهای‌شان را با این نمادها که به ارزندگی مناسبی هم رسیده‌اند، پر کردند. وپارس، وتجارت، سدشت، غدیر و شبریز، خریدهای شیرین امروز حقوقی‌ها بود.


نمادهای کوچک‌تر، مقبول حقیقی‌ها


در آن‌سوی بازار، حقیقی‌های ناامید از صندوق‌های دولتی و سهم‌های بزرگ، به سمت خرید نمادهای دیگری مانند امین یکم، کیان، کسعدی، شفا و های‌وب تمایل نشان دادند.


سهم‌هایی که تغییر قیمت نداشتند


یکی از مولفه‌های دادوستدهای امروز بازار سرمایه، ثبات قیمت سهام ۸۷ شرکت بود که از این تعداد ۸۵ نماد بورسی و ۲ نماد فرابورسی بودند. این اتفاق کم‌نظیر در سهم‌های بورسی که بدون تغییر قیمت بوند، نمادهای پتایر، وکار، پرداخت، آسیا، امین، پارسیان، خپارس، وتوصا، سیتا و البرز دیده رخ داد و دو نماد فرابورسی بدون تغییر قیمت نیز مارون و بزاگرسح بودند.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز ‌شنبه ۹ اسفندماه ۹۹


بازار سهام امروز با کاهش ارزش معاملات مواجه شد و مجموع ارزش معاملات به رقم ۹ هزار و ۵۶۱ میلیارد تومان رسید که نسبت به روز چهار‌شنبه گذشته ۴۶ درصد کاهش نشان می‌دهد. ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۳۶ درصدی در رقم ۲ هزار و ۶۵۳ میلیارد تومان ثبت شد.


در همین‌حال، ارزش صف‌های خرید سهام امروز، نسبت به روز چهارشنبه ۴۸ درصد رشد کرد و به رقم ۳۰۱ میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز ۳۶ درصد افزایش داشت و ۴ هزار و ۴۳۰ میلیارد تومان بود.


براساس معاملات امروز بیش از سه میلیارد و ۲۳۵ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۸۶ میلیارد تومان داد و ستد شد.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۱۹۳,۹۷۶.۵۷ (۱۱۸۵۵.۷۴-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۳۳.۳۸۵.۴۶ (۱۰۱۰.۸۴-)


ارزش معاملات: ۶,۸۴۷ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۶.۷ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: فملی، فولاد و فارس


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۶,۹۸۶.۵۳ (۱۳۰.۸۳-)


ارزش معاملات: ۵,۷۱۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۸۸.۸ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: میدکو، بپاس و آریا


گزارش: مولود غلامی

انتهای خبر

0
0