بااقتصاد
1401/01/10
14:35
موج تقاضای سهام، روند منفی معاملات بورس را تغییر داد/ صعود ۱۸ هزار واحدی شاخص بورس در پایان نخستین هفته معاملاتی سال جدید

گزارش بازار/ چهار‌شنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ نخستین هفته معاملاتی بازار سهام در بهار ۱۴۰۱ با سبزپوشی تمامی شاخص‌های بورس و فرابورس به پایان رسید و شاخص کل با حدود ۱۸ هزار واحد مثلت، به رقم یک‌میلیون و ۴۳۲ هزار واحد ارتقا یافت. شاخص کل هم‌وزن نیز حدود ۳۰۰۰ واحد رشد کرد و تا پله ۳۶۵ هزار و ۹۰۰ واحد صعود کرد. برای شاخص کل فرابورس هم ۲۶۰ واحد مثبت در جایگاه ۱۹ هزار و ۳۱۶ واحد تثبیت شد.

تغییر روند معاملات سهام و سبزپوشی تابلوهای بورس


به گزارش بااقتصاد، جریان منفی معاملات در صبح امروز چهار‌شنبه ۱۰ فروردین‌ماه با افزایش حجم تقاضا برای خرید سهام، تغییر روند داد و بیش از ۷۲ درصد نمادهای معامله شده با افزایش قیمت مواجه شدند.


درخشش دوباره صنایع پتروشیمی فرابورس


امروز هم صنایع پتروشیمیایی در بازار فرابورس خوش درخشیدند و نمادهای آرای، زاگرس و شگویا، در صدر جدول مثبت‌سازان شاخص آیفکس ایستادند. بپاس، فزر، ومهان و تجلی دیگر نمادهای فرابورسی تاثیرگذار بر رشد شاخص بودند.


معامله‌گران سهام امروز روی ۶۴۳ نماد شرکتی دادوستد سهم انجام دادند و ۱۱ نماد بدون معامله روی تابلوها ثبت شد. در پایان وقت بازار، رشد بیش از ۳ درصدی برای ۱۹۵ نماد و کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی برای ۲۶ نماد رقم خورد. همچنین تعداد ۵۰۴ نماد معادل ۷۲ درصد سبز رنگ و ۱۶۸ نماد قرمز رنگ، هفته نسخت معاملات بهاری را پایان دادند.


برترین شرکت‌های بورس کالا کدامند؟


بورس کالا در سالی که گذشت بیش از ۷۶ میلیون و ۱۳۳ هزار تن انواع محصول به ارزش ۶۳۰ هزار و ۶۶۴ میلیارد تومان را در بازار فیزیکی عرضه کرد.


بیش‌ترین حجم معاملات صورت گرفته در گروه محصولات صنعتی و معدنی با معامله ۵۷ میلیون و ۴۸۳ هزار تن انواع محصول رقم خورد و ارزش معاملات این محصولات به ۳۶۹ هزار و ۸۹۱ میلیارد تومان رسید.


مجموع فروش محصولات پتروشیمی و فراورده‌های نفتی نیز در این دوره ۱۸ میلیون و ۲۷۵ هزار تن گزارش شد که ارزشی معادل ۲۵۲ هزار و ۸۷۸ میلیارد تومان را ثبت کرده است.


با نگاهی به فهرست برترین‌های بورس کالا، به ترتیب بیش‌ترین ارزش فروش به شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، فولاد خوزستان، ذوب آهن اصفهان، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان، پتروشیمی تندگویان،پالایش نفت تهران(تندگویان)، فولاد هرمزگان جنوب، پتروشیمی بندرامام، پتروشیمی شازند، نفت جی، پتروشیمی مارون، پتروشیمی اروند، صنعتی و معدنی چادرملو، پلی پروپیلن جم، پتروشیمی امیرکبیر، جهان فولاد سیرجان، مجتمع فولاد خراسان و پتروشیمی جم اختصاص یافت.


الزام دوباره واحدهای تولیدکننده مواد اولیه ملزم به عرضه محصولات در بورس کالا


سیف الله امیری، مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، امروز هم با ارسال نامه‌ای به تمامی واحدهای تولیدکننده مواد اولیه، اعلام کرد از زمان ابلاغ نامه‌های پیشین مبنی بر عرضه کل تولید در بورس، تمامی تولیدات باید در بورس کالا عرضه شود.


مهدی پارچینی مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد:


نمایش


کل عمق مظنه از روز دوشنبه ۱۵ فروردین نمایش داده می‌شود


مهدی پارچینی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس اوراق بهادار، اعلام کرد: کل عمق مظنه از ۱۵ فروردین نمایش داده خواهد شد.


به گفته وی، از دوشنبه هفته آینده، به‌جای نمایش ۵ مظنه در سمت خرید و فروش، تمامی مظنه‌ها برای معامله‌گران به نمایش در خواهد آمد.


حجم صادرات نفت خام ۴۰ درصد افزایش یافت


مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، از افزایش ۴۰ درصدی صادرات نفت خام ایران خبر داد و گفت: صادرات میعانات گازی در مقایسه با آغاز به کار دولت به دوونیم برابر افزایش یافته است. در حوزه نفت خام نیز در مجموع بیش از ۴۰ درصد افزایش حجم صادرات داشته‌ایم.


گواهی صرفه جویی انرژی، ابزاری جدید برای شرکت‌های دانش بنیان در بورس


علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی ایران گفت: نخستین اقدامی که می‌توان برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان انجام داد، گواهی صرفه‌جویی انرژی است که به عنوان ابزار جدید با همکاری سازمان مدیریت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طراحی شده است و در بورس انرژی ایران عملیاتی می‌‌شود.


برای تامین مواد اولیه، همه واحدهای تولیدی وارد بورس کالا شوند


رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت ، بهترنی راهکار وزارت صمت برای تامین مواد اولیه را ورود تمامی واحدهای تولیدی به بورس کالا دانست و گفت: راهکار اساسی، ورود واحدهای تولیدکننده مواد اولیه صنعتی به بورس کالا است و با توجه به موفقیت به دست آمده در سال گذشته (به عنوان نمونه در حوزه فولاد)، امسال در تلاش هستیم همه واحدهای تولیدکننده مواد اولیه صنعتی حداکثر تا دو ماه دیگر وارد بورس کالای ایران شوند.


وی افزود: در این فرایند، عرضه، تقاضا و موجودی به طور کامل شفاف می‌شود و سازمان‌ها باید روی این موضوع متمرکز شوند تا تمام تولیدکنندگان بتوانند محصول خود را در بورس کالای ایران عرضه کنند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، ‌‌چهار‌شنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۱


مجموع ارزش معاملات امروز سهام، با حجم ۱۲۰۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، بیش از ۵۴۰۰ میلیارد تومان ثبت شد و حدود ۳۷۰۰ میلیارد تومان آن به ارزش معاملات بورس و ۱۷۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس امروز نسبت به روز گذشته کمی کاهش یافت و به رقم ۴۲۰۰ میلیارد تومان رسید که ۸۲ درصد از ارزش کل معاملات را شامل می‌شود. طی این دادوستدها، ۷۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از حقوقی‌ها به افراد حقیقی انجام شد. حقیقی‌ها امروز، بیش‌ترین میزان خالص خریدشان را به نمادهای کرماشا، خگستر و آریا اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی سهم‌های وبملت، فملی و حکشتی متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، محصولات شیمیایی و بانک‌ها به ترتیب با ۷۶۴ ، ۳۱۹ و ۱۷۶ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار مثبت و صعودی امروز شناخته شدند


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۱۴.۲۳۱.۵۴ (۴۲۲۰.۵۲-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۶۲.۹۲۱.۳۴ (۲۴۸۱.۶۳افزایش)


ارزش معاملات: ۴۸۹۷ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۲ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: شستا، جم و وتجارت


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: فولاد، شتران و فملی


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸.۷۵۹.۷۲(۲۹۳.۴۴افزایش)


ارزش معاملات: ۲۵۷۹ میلیارد تومان


حجم معاملات:۴ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: آریا، بپاس و زاگرس


گزارش: مولود غلامی








انتهای خبر

0
0